خبرگزاری کار ایران

امیر دریادار سیاری:

نیروی دریایی مقتدرانه‌ در اقیانوس هند حضور دارد

کد خبر : ۱۰۱۶۷۶

نیروی دریایی برای حضور در سواحل مکران و دریای عمان با مشکلاتی مواجه بوده و نیازمند کمک سایر دستگاه‌های اجرایی کشور برای ایجاد زیرساخت‌های لازم است.

امیر دریادار سیاری صبح امروز سه‌شنبه (12شهریور ماه) طی سخنرانی در نخستین همایش فناوری‌های نوین دریایی، ارتقاء توان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به ساخت یگان‌های زیرسطحی و سطحی و توسعه روابط با کشورهای اقیانوس هند، دریای سرخ، دریای مدیترانه و خزر را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تاکید ویژه‌ ایشان که دریا را یک فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی دانستند، گفت: بهره‌برداری از منابع، انرژی‌های نو، تجارت، توسعه صنعت گردشگری، حمل و نقل دریایی، ایجاد اشتغال و ارتباط با سایر کشورهای جهان بوسیله فناوری‌های نوین دریایی امکان‌پذیر است که این امر موجب رشد تولید ناخالص ملی و ایجاد رفاه برای عموم مردم کشور خواهد شد.

وی همچنین توجه به سواحل مکران را برای نیروی دریایی و توان دفاعی کشور اساسی دانست و ادامه داد: در منطقه شاهد تغییرات شگرفی هستیم و رقابت‌های ژئوپلتیک ظرفیتی را به وجود آورده که ایفای نقش موثر در آن آثار تعیین‌کننده‌ای برای هریک از کشورهای درگیر در این مناسبات به وجود می‌آورد. ما امروز شاهد حضور قدرت‌های دریایی مثل چین، هند و ایران هستیم که عرصه را بر قدرت‌های بزرگ‌ تنگ کرده و موجب تغییر رویکرد استکبار جهانی در منطقه اقیانوس هند شده است.

سیاری به نقش اقیانوس هند به عنوان محلی استراتژیک و حساس اشاره کرد و گفت: ‌ دزدی دریایی تنها یکی از بحران‌هایی است که امنیت اقیانوس هند را به خطر انداخته است. کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس هند ذینفع هستند و از سوی نیروی دریایی در حد فاصل تنگه هرمز، تنگه مالاگا و تنگه باب‌المندب که مثلث طلایی اقتصادی نام گرفته است حضور جدی دارند. ایران، هند، پاکستان و سریلانکا از ستون‌های حفظ امنیت این منطقه هستند و ضعف نیروی دریایی هرکدام از این کشور‌ها می‌تواند بستر را برای شکل‌گیری کانون‌های بحران فراهم کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص عملکرد این نیرو و نیازها عنوان کرد: نیروی دریایی برای حضور در سواحل مکران و دریای عمان با مشکلاتی مواجه بوده و نیازمند کمک سایر دستگاه‌های اجرایی کشور برای ایجاد زیرساخت‌های لازم است. ما در تصمیم‌گیری و اتخاذ خط و مشی‌های سیاسی باید به مساله ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک توجه دقیقی شود زیرا تجارب جنگ‌های گذشته ثابت کرده است که هرگاه یک کشور صاحب موقعیت ژئواستراتژیک باشد، نمی‌تواند منزوی عمل کند و باید حضور جدی و مقتدر داشته باشد. ما در اجرای تدابیر ابلاغی تحت نظارت و کنترل دقیق نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

دریابان سیاری در پایان، به خواسته‌های نیروی دریایی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تصمیم‌گیری و پیگیری ایجاد زیرساخت‌ها در سواحل مکران و دریای خزر بر اساس طرح ولایت و برای ارتقاء توان نیروی دریایی، ساخت یگان‌های زیرسطحی و سطحی و توسعه روابط با کشورهای اقیانوس هند، دریای سرخ، دریای مدیترانه و خزر یک نیاز اساسی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز