خبرگزاری کار ایران

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

ژنو پلتیک جدید آسیای جنوب غربی در حال شکل گیری است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۳

منطقه آسیای جنوب غربی در یک محدوده 5 ضلعی اروپای واحد، چین، هند، آفریقا و روسیه قرار گرفته و به دلایل متعددی دارای اهمیت ویژه ای است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ژئو پلتیک جدید " آسیای جنوب غربی " در حال شکل گیری بوده و بر این اساس ساختار قدرت بین‌الملل دچار تغییر می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ محسن رضایی که امروز در پنجمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام در دانشگاه تبریز سخن می‌گفت با بیان اینکه با شکل گیری این قدرت نوظهور بین المللی، ادبیات جغرافیای سیاسی قدیم رنگ باخته است گفت: خاورمیانه محصول نظام دوقطبی روس تزاری و انگلیس و سپس شوروی و آمریکا بود هرچند جغرافیا ثابت است ولی منطقه ژئوپلتیک با تغییر در ساختار قدرت می‌تواند تغییر کند.

وی با بیان اینکه به ژئو پلتیک نوظهور جدید در چشم انداز 1404 کشور نیز به طور جدی توجه شده است گفت: این منطقه نقش کلیدی در قرن جاری ایفا می‌کند و در پیرامون ایران در حال شکل گیری است.

رضایی عرصه قدرت و سیاست را در دنیای حاضر در چارچوب نظام چند قطبی عنوان کرد و گفت: منطقه آسیای جنوب غربی در یک محدوده 5 ضلعی اروپای واحد، چین، هند، آفریقا و روسیه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آمریکا با سیاست دموکراسی شروع به شکل دهی به این منطقه کرده است گفت: برنامه راهبردی امریکا در این زمینه شکل دهی جدید به منطقه با ابزار دموکراسی برای حفظ منافع نامشروع خود، امنیت اسرائیل، کنترل قدرت‌های جهانی،اسلام انقلابی و ایران و انرژی است.

رضایی تمرکز انرژی‌ها در این منطقه را یک مسئله حیاتی خواند و گفت: خلیج فارس، آسیای مرکزی، مناطقی در اطراف دریای خزر از جمله منابع انرژی در این منطقه هستند و باید توجه داشت آینده جهان به این منابع بستگی دارد چرا که انرژی‌ها نو نتوانسته‌اند خلأ موجود در این حوزه را رفع کنند و قدرت¬های بین‌المللی روز به روز به این منطقه وابسته می‌شوند و هر قدرتی بر این منطقه مسلط شود بر تمام جهان قدرت تسلط خواهد داشت.

رضایی افزود: امریکا برای ایجاد یک منطقه امریکایی و پر کردن خلأ قدرت ناشی از فروپاشی شوروی تلاش دارد تا قدرت‌های دیگر را به این منطقه یا راه ندهد و یا حضور آن‌ها را به حداقل برساند همچنین از شکل گیری یک واحد سیاسی جدید در منطقه مشابه اروپای واحد جلوگیری کند، نزاع منطقه ای و تفرقه را گسترش دهند، نفوذ ایران و اسلام انقلابی در منطقه محدود و در مقابل غرب‌زده ها و لیبرال‌ها تقویت شوند.

وی با بیان اینکه امریکا چه در دوران بوش و چه در زمان اوباما یک هدف را ولی با شیوه های متفاوت دنبال می‌کند خاطرنشان کرد: هدف آن‌ها ایجاد یک منطقه امریکایی با ارزش‌های امریکایی وزندگی مسالمت آمیز با اسرائیل است که بدین طریق می‌خواهند به اهداف پنج‌گانه خود برسند.

وی افزود: لذا آن‌ها تفرقه بین کشورهای منطقه و ایران و دموکراسی سازی در آنها و تقویت غرب زده ها و الگوهای غربی و نظامات غربی را در دستور خود قرار می‌دهند و استفاده از ابزارهای بین‌المللی را با کمترین امتیاز به اروپا و روسیه و چین دنبال می‌کنند.

 رضایی با بیان اینکه بوش سیاست یک جانبه گرایی را با هدف جلوگیری از حضور قدرت‌های دیگر در این منطقه در پیش گرفت تصریح کرد آمریکا به این نتیجه رسید که یک جانبه گرایی برای پیشبرد اهدافشان مناسب نیست پس با دادن حداقل امتیاز برای اروپا و روسیه به دنبال پر رنگ کردن حضور خود شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکا جلوگیری از شکل گیری یک واحد سیاسی مشابه اروپای واحد در این منطقه دنبال می‌کند، گفت: پیرو همین هدف خود سیاست نزاع منطقه ای و تفرقه را گسترش داده و سعی در ایجاد اختلاف میان کشورهای این منطقه دارند.

رضایی در ادامه به وجود یک کمربند طلایی شامل چهار کشور عراق، سوریه، ایران و افغانستان که مدیترانه را به چین و روسیه را به اقیانوس هند متصل می کنند اشاره کرد و گفت: این 4 کشور در این منطقه دارای اهمیت زیادی است و به همین دلیل طی سال‌های اخیر مهم‌ترین حوادث جهانی در رابطه با همین کشورها صورت گرفته است چرا که این 4 کشور کلید کل منطقه آسیای جنوب غربی به شمار می‌رود.

وی گفت بوش با اقدام نظامی برای دموکراسی سازی دولت‌های این کشورها از افغانستان، عراق فعالیت خود را آغاز کرد که در ایران با قدرت بازدارندگی ایران روبرو شد و در جنگ 33 روزه در لبنان شکست خورد اما اوباما تلاش دارد با موج بیداری اسلامی همراه شده و به آن جهت دهد که موج اول در حوزه مدیترانه در تونس و لیبی و یمن و مصر و سوریه آغاز شده که البته در سوریه متوقف شده است موج دوم هم شامل حوزه خلیج فارس عربستان و کشورهای جنوب خلیج فارس است که در برنامه کاری آن‌ها قرار دارد.

رضایی با بیان اینکه اوباما در تحقق این برنامه از شمال آفریقا به سمت یمن و تحریم ایران در حال حرکت است گفت: در قبال رویدادهای منطقه سیاست نباید منزوی شده بلکه برنامه ریزی‌های کشور را در دهه آینده تغییر دهیم و به خارج از مرزها فکر کنیم.

وی تأکید کرد البته ما به خارج از مرزها با در نظر داشتن فضایل خود توجه می‌کنیم و این فضیلت‌های ما در ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، تجاری و صنعت تحقق می‌یابد.

پنجمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام روزهای 18 تا 20 مهر در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز