خبرگزاری کار ایران

در جمع کارگران تبریز مطرح شد؛

حسین کمالی:روش اداره کشور باید اصلاح شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۲۸

جامعه کارگری هیچ نقشی در تصمیم گیری‌ها نداشته است/برخی از کالا‌ها تا چند برابر افزایش قیمت داشته‌اند و تورم ۲۴ درصدی برای بسیاری از آحاد جامعه قابل باور نیست.

وزیر کار دولت سازندگی و اصلاحات وضعیت فعلی کشور را از جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نامناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: هر مسلمان و غیر مسلمان ایرانی و  هر کسی که دلش برای پیشرفت و توسعه کشور می‌تپد و آرزو دارد که عمران و آبادانی در کشور رواج پیدا کند از شرایطی که پیش آمده افسرده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین کمالی در کنگره خانه کارگر تبریز گفت: وضعیت فعلی وضعیت مناسبی نیست. چند سالی است مسائل مهمی مثل تولید، کار و حمایت از سرمایه ایرانی، رسیدگی به نیروی کار و حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار سال برگزیده و مطرح می‌شود که همه مردم می‌بایست به آن توجه داشته باشند اما در عمل به دلیل بی‌توجهی و عدم اعتقاد تصمیم گیرندگان با وضعیتی مواجه هستیم که واحدهای مختلف اقتصادی با مشکل مواجهند و می‌بینیم تاوان کم و کاستی‌ها را بیش از همه اقشار جامعه، جامعه کارگری پرداخت می‌کند.


کمالی با اظهار تآسف در مورد موقعیت به وجود آمده افزود: جامعه کارگری در حالی دارد این تاوان را پرداخت می‌کند که هیچ نقشی در تصمیم گیری‌ها نداشته است، اینکه فردی تاوان تصمیم اشتباه خود را پرداخت کند امر غریبی نیست اما جامعه کارگری بدون اینکه کوچک‌ترین نقشی در تصمیم گیری‌ها داشته باشد، تاوان اشتباه دیگران را پرداخت می‌کند.


دبیرکل حزب اسلامی کار تصریح کرد: اگر سری به شهرهای صنعتی البرز، کاوه، رشت و دیگر شهرهای صنعتی کشور بزنیم، می‌بینیم که وضعیت صنایع به هیچ وجه مطلوب نیست و واحدهای صنعتی به صورت نیمه تعطیل درآمده‌اند. آیا نتیجه حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید این باشد؟


مخالفان توسعه نقش کارگران در کارخانه‌ها پاسخگو باشند


کمالی در ادامه سخنان خود در کنگره خانه کارگر تبریز گفت: زمانی که بحث قانون شورا‌ها مطرح بود، قرار بود  کارگر‌ها در اداره امور کارخانه‌ها نقش داشته باشند و اظهار نظر کنند. در آن زمان برخی از مدیران عالی‌رتبه و مسئولین صنایع ادعا می‌کردند که کارگران سواد ندارند و سر از مسائل در نمی‌آورند و مدعی بودند که کارگری که از مسائل روز و کارخانه‌ها سر در نمی‌آورد توانایی این را ندارد که در اداره امور صنعت و کشاورزی و کلا فعالیت‌های اقتصادی مشارکت کند.

وزیر کار دولت هاشمی رفسنجانی با ذکر خاطره‌ای از برخورد یکی از مسئولین در خصوص واگذاری اداره کارخانه‌ها به کارگران،  گفت: الان روزی است که مسئولان در مقابل نتیجه تصمیمات خود پاسخگو باشند.  خداوند در این چند سال اخیر ‌‌‌نهایت نعمت را به این ملت عطا کرد. دیگر بیشتر از این آیا می‌شود به یک ملتی کمک شود؟ درآمد مملکت کجا و چگونه خرج شد؟


کمالی تصریح کرد: با حدود ۶۰۰ میلیارد دلاری که در چند سال اخیر در دست دولت بوده می‌توان یک کشور را از نو ساخت اما نتیجه عملی که ما دریافت کردیم تورم و گرانی بود و وضعیت به هم ریخته جامعه کارگری. هر روز در اخبار می‌شنویم که کارگران فلان کارگاه چند ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند و به نشانه اعتراض جلوی مجلس و وزارتخانه و سازمانهای دیگر جمع شده‌اند. نتیجه این درآمد زیاد باید کار بیشتر، رفاه و تولید بیشتر و رشد و رونق اقتتصادی می‌بود. من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم که به عمد مرتکب این عمل شده است.اما به هر صورت دانسته یا نادانسته این کار انجام شده و نتیجه‌ای که ما می‌بینیم رضایت بخش نیست.


وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: من کسی را متهم نمی‌کنم، اما امروز به جای کار و تولید و رشد اقتصادی بیشتر اتفاقی که افتاده این است که آقای سید رضا اکرمی نماینده مجلس اعلام کرده که ثبت سفارش در شش ماه اول امسال دو برابر شده است. قرار بر این بود که سرمایه و تولیدات داخلی بیشتر شود واز واردات کاسته شود و صادرات گسترش پیدا کند. اما اعلام شده که ثبت سفارش کالاهای خارجی دوبرابر شده است.


کمالی تاکید کرد: من به سخنان دشمنان و مخالفین انقلاب که مغرضانه گفته می‌شود توجه نمی‌کنم اما این سخن نماینده مجلس شورای اسلامی است که اعلام کرده اگر می‌خواهیم نرخ ارز کاهش پیدا کند باید جلوی واردات۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق را بگیریم. صرف نظر از کالایی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شود، باید جلوی خیل کالای قاچاق گرفته شود. در این زمینه چه اقدامی صورت پذیرفته است انجام دادیم؟ کسانی که مدعی هستند کارگران نمی‌فهمند به ما بگویند چه کسی می‌فهمد؟


دبیرکل حزب اسلامی کار افزود: کسانی که می‌گفتند تخصص دارند و سواد دارند چه کردند. چند صد میلیارد دلار درآمد نتیجه‌اش تورمی بود که خود مسئولین می‌گویند ۲۴ درصد است. ولی هیچ کسی اینگونه حس نمی‌کند و برخی از کالا‌ها تا چند صد درصد افزایش قیمت داشته‌اند و تورم ۲۴ درصدی برای بسیاری از آحاد جامعه قابل باور نیست. مشکل ما این است که کارخانه‌هایی که قرار بود تعدادشان افزایش پیدا کند و رونق اقتصادی پیدا کنند نه تنها افزایش پیدا نکردند، بلکه بسیاری از واحدهای موجود نیز به حالت تعطیل درامده‌اند.


با کسی خصومتی ندارم اما معتقد به اصلاح امور هستم


وزیر کار دولت سازندگی و اصلاحات خطاب به جامعه کارگری تبریز اعلام کرد: من منتقد سیاست‌ها هستم و با هیچ شخص خاصی تعارض ندارم. من معترض هیچ انسانی نیستم بلکه معترض اندیشه‌ها و سیاست‌های مخرب هستم. معترض به نگاهی هستم که فکر کرد اگر جامعه کارگری بخواهد اقدامی کند یا حرفی بزند جنایت کرده است و باید خفه بشود. نتیجه این خفه شدن و گوشه نشستن و به هیچ چیز کاری نداشتن جامعه کارگری همین وضعیتی است که ما اکنون می‌بینیم.

حسین کمالی با ابراز تاسف از شرایط کارگران و همچنین رکود در تولید کشور گفت: الان اگر به شهر صنعتی کاوه برویم انگار خاکستر سکوت و مرگ بر این شهرک پاشیده‌اند. مگر قرار نبود تولید پیشرفت کند و سرمایه ایرانی توسعه پیدا کند؟ مگرقرار نبود سالیانه دو میلیون و پانصد هزار شغل ایجاد شود؟


دبیرکل حزب اسلامی کار با اشاره به وجود تعداد زیاد بیکاران در جامعه در ادامه سخنانش افزود: باید امروز به این پرسش پاسخ گفت که  این همه بیکار در خانواده‌ها چه می‌کنند؟ مگر رشد جمعیت چقدر شده است؟ مسئولین که می‌گویند رشد جمعیت کم شده است و باید جمعیت جوان جامعه افزایش یابد و وعده یک میلیون تومان برای هر بچه به مردم می‌داده‌اند. پس اگر این همه شغلی که مدعی‌اند ایجاد شده و رشد جمعیت هم کم شده این همه بیکار از کجا آمده‌اند؟


بزهکاری، زندان، طلاق‌ و... حاصل بی‌تدبیری است


موضوعات بعدی که کمالی در ادامه سخنانش در میان جامعه کارگری تبریز بیان کرد موضوع اعتیاد، زندان و طلاق بود. کمالی در این زمینه گفت: در هر ساعت از شبانه روز ۱۶ طلاق در جامعه انجام می‌شود و ۳۸ درصد این طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی اتفاق می‌افتد. این‌ها برای چه اتفاق می‌افتند. آیا به خاطر این نیست که به جوانانمان یاد نداده‌ایم چگونه زندگی کنند؟ راه و رسم زندگی را نیاموخته خانواده تشکیل می‌دهند و ما فقط به آن‌ها می‌گوییم ازدواج سنت پیامبر اسلام است. آیا کار کردن سنت اسلامی نیست؟ درآمد داشتن سنت نیست؟ زندگی تشکیل دادن سنت نیست؟ زندگی هیچ چیز دیگری نمی‌خواهد؟ و ازدواج بدون کار و درآمد با وام‌های اندکی که دولت می‌دهد کافی است؟


حسین کمالی در ادامه سخنانش ادامه داد: باید بررسی کنیم میزان بزهکاری‌ها وزندانی‌ها چقدر افزایش پیدا کرده است؟ و این‌ها نتیجه چه تصمیماتی هستند؟ مسولین فکر می‌کنند کسی که کارش را از دست می‌دهد و متعاقب آن زندگی‌اش از هم می‌پاشد سر از کجا در می‌آورد؟ کسانی که فکر می‌کردند خیلی خوب اداره می‌کنند حالا کجا هستند که جواب مردم را بدهند؟ نتیجه بررسی مسائل مورد نظر این است که کارگران به حقشان آشنا شوند و بتوانند از آن دفاع کنند و گرنه اگر وصعیت اینگونه ادامه پیدا کند هیچ کس راه به جایی نمی‌برد.


دبیرکل حزب اسلامی کار در ادامه  از جامعه کارگری خواست با هم متحد شوند و در این راستا گفت: ما باید در تلاش و کار کردن و سازندگی پیشرفت وحدت داشته باشیم. یک ملت متفرق و جدا از هم هیچ کاری از دستش بر نمی‌آید. باید همه با هم متحد شوند تا تولید ملی جدی گرفته شود در غیر اینصورت تمام کالا‌ها از کشورهای خارجی وارد می‌شوند. در ایران همه مردم از کار و تولید فاصله گرفته و تنها مصرف کننده خواهند شد. امروز بطور مرتب در کشور اقدامات تسهیلی برای واردات انجام می‌شود وبخش مهمی از اقلام مورد نیاز ما دارد از خارج وارد می‌شود.


کمالی گفت: دیگر هیچ پیمانکاری در کشور با این وضعیت نابسامان جرئت نمی‌کند قرارداد ببندد. این جمله خیلی معنی دارد. وقتی از موقع صحبت اولیه تا زمان عقد قرارداد نرخ‌ها از زمین تا آسمان تفاوت پیدا می‌کند و هر روز قیمت‌ها تغییر می‌کنند دیگر کسی جرئت سرمایه گذاری و یا پذیرش پیمانی کار را ندارد.


نماینده سابق مجلس در خصوص وضعیت اقتصادی فعلی جامعه اظهار تأسف کرد و افزود: آیا باید وضعیت اقتصاد ما به جایی برسد که کالاهایی که در کشور معامله می‌شوند با پول خارجی مبادله شوند وارزش پول ملی ما باید این قدر پایین بیاید؟  دولتمردان به جای اینکه به دنبال این باشند که به هر ایرانی هزار متر زمین بدهند و به هر کودک یک میلیلون پول بدهند و سفره نفتی را به مردم وعده بدهند، بیایند برنامه ریزی درست انجام دهند تا در هر روستا یک یا چند تولید مفید متناسب با صنایع کشاورزی شکل بگیرد.


هیچ کدام از برنامه ریزی‌های دولت درست اجرا نشد


کمالی یا اشاره به برنامه های دولت نهم و دهم گفت: مگر قرار نبود قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهند و با پول آن به طبقات ضعیف جامعه کمک  و 30 درصد هم به صنعت کشور کمک کنند.اما ما مشاده کردیم که در اولین اقدام 30 درصد صنعت را ندادند که کارفرمایان همه با مشکل مواجه شده‌اند و بخش صنعت و کشاورزی دچار مشکل ‌اند و نهایتا کارگر‌ها یکی پس از دیگری از کارخانه‌ها اخراج می‌شوند.

وی تاکید کرد: ۲۴ هزار میلیارد درآمد دولت از محل حامل‌های انرژی بود. حدود۲۵ هزار از پول نفت هم به آن اضافه کردند و به عنوان یارانه به مردم دادند. این کجایش با هدفمندی یارانه‌ها هماهنگ بود؟


دبیرکل حزب اسلامی کار در ادامه سخنانش خطاب به مسئولین اقتصادی جامعه عنوان کرد: کسانی که وضعشان خوب است و پول دارند چه نیازی دارند که از این پول‌ها بینشان توزیع شود؟ قرار بود به ضعفا در این کار کمک شود. مسئولین باید فکرکارگرانی را بکنند که با ۴۰۰ هزار تومان درآمد باید دو فرزند دانشجو را سر و سامان دهد. یا با همین میزان حقوق یک مریض صعب العلاج خانواده را درمان کند


کمالی در ادامه تصریح کرد: حالا هرکس پول دارد می‌تواند درس بخواند و هر کس نداشته باشد نمی‌تواند. تمام بیمارستان‌های خوب، درمان انجام می‌دهند اما باید پول در جیب شما باشد. پزشک‌ها اکنون دارند مثل یک تاجر صحبت می‌کنند. حالا سرمایه سالاری باب شده است و تمام شعار‌ها فراموش شده‌اند. اگر مسئولین گندم کاشته‌اند چرا دارند علف هرز درو می‌کنند. تمام معتادین و بزهکارهایی که ما در جامعه داریم افرادی هستند که نیاز به حمایت اجتماعی و مالی داشتند و نباید با نفرت به آن‌ها نگاه شود چون بیمار هستند. آن‌ها می‌بایست و بایدمورد حمایت قرار می‌گرفتند.

وی با اشاره به فعالین کارگری که به دنبال یکسان سازی دستمزد‌ها هستند گفت: بعضی از دوستان دنبال یکسان سازی حقوق و دسمتزد هستند. با این تورم حتی اگر حقوق‌ها هم افزایش پیدا کند با تورم ۵۰ درصدی انگار نصف حقوق از دست کارگر رفته است. با افزایش مزد مجازی در حقیقت حقوق کارگران تثبیت می‌شود سالهاست که از افزایش مزد حقیقی خبری نیست. با رشد تورم قدرت خرید از‌‌ همان وهله اول کاهش پیدا می‌کند. جامعه کارگری با شیوه‌های جاری مشکلش حل نمی‌شود بلکه باید همه دست‌ها را به دست هم بدهند و با هم متحد شوند تا بتوانند به زندگی بهتری دست بیابند. که جامعه کارگری تبریز همیشه پیشرو بوده است.


کمالی اظهار داشت: نا‌ امید کردن مردم را کار ضد انقلاب می‌دانم. من انقلاب و اسلام و مملکت وقانون را دوست داشته و قبول دارم. منتهی معتقدم همه باید دست در دست هم بگذاریم و کنار هم بیاستیم و مملکت را از نو بسازیم. اگر کنار بنشینیم و بگوییم هرچه بادا باد فایده ندارد. هرکدام از ما در قبال جامعه مسئولیم و باید احساس مسئولیت کنیم تا کشور ساخته شود. اگر کسی راهش را اشتباه می‌رود باید به او تذکر داد و راه درست را به او نمایاند، باید کار کنیم تا مملکت ساخته شود.

این فعال سیاسی در ادامه سخنانش افزود: نبایدد حرف‌های ما را با مخربین و معاندین یکی کنند. ما دلسوزیم. دلسوز مملکت، مردم، اسلام و انقلاب هستیم. ما می‌خواهیم این نهادی را که امام راحل پایه گذاردند، قوت و استمرار پیدا کند. و مردم و مملکت سعادتمند شوند و فرزندان ما در یک کشور آباد زندگی کنند. آیا این‌ها عیب است؟ اگر کسی نتواند این‌ها را درک کند در‌‌‌ همان نفهمی‌های خودش باقی خواهد ماند.

دبیرکل حزب اسلامی کار در پایان خاطرنشان کرد: در هر دوره از تاریخ افرادی بوده‌اند که کورکورانه حرکت کرده‌اند وتعصب بی‌جا نشان داده‌اند. اما همه آن‌ها باطل شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز