خبرگزاری کار ایران

پیام آیت‌الله شاهرودی به دومین دوره مسابقات قرآن‌کریم دانشگاه‌ها

امید است این‌چنین برنامه‌هایی با گسترش بیشتر در سطح دانشگاهی با قوت و استحکام هر چه روز افزون برگزار شود.

رئیس هیئت حل اختلاف قوا به دومین دوره مسابقات قرآن کریم دانشگاه‌های سراسر کشور، پیام داد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس هیئت حل اختلاف قوا، به دومین دوره مسابقات قرآن کریم دانشگاه‌های سراسر کشور، پیامی صادر کرد.

در ابتدای این پیام با توجه به آیات مختلف قرآن از جمله« وَ الْقَمَرِ إذا تَلیها »،« وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ…» و «..مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ أُمَّهٌ قائِمَهٌ یَتْلُونَ آیاتِ اللَّهِ آناءَ اللَّیْلِ وَ هُمْ یَسْجُدُونَ» آمده است: تلاوت قرآن متابعت از قرآن در قرائت و دنبال کردن معانی و پیروی در عمل است؛ بنابراین، هر تلاوتی قرائت می‎باشد امّا هر قرائتی لزوماً تلاوت ‌محسوب نمی‎شود؛ و اساساً تلاوت در مواردی به کار می‎رود که مطالب قرائت شده، وجوبِ پیروی را در پی آورد، این معنی را بوضوح در آیاتی همچون «أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ» آیا مردم را به نیکی فرمان می‎دهید و خود را فراموش می‎کنید حال آنکه شما کتاب را تلاوت می‎کنید! پس چرا تعقل نمی‎کنید و هوای نفستان را مهار نمی‎کنید، آمده است.

در ادامه این پیام با اشاره به اینکه آیه شریفه فوق با توبیخ، ‌سؤال می‎کند، که تلاوتِ کتاب چرا موجبِ عمل نگشته است و چرا هوایِ نفس را مهار نکرده است؟، آمده است: همان‌گونه که دندان‌ها با نظمی خاص و براساسِ بنیادی محکم و صحیح، به منظورِ خرد کردن و هضم مناسبِ غذا چیده شده است و ترتیبِ دندانها با توجه به این هدفِ خاص، شکل گرفته است، آیاتِ‌قرآن نیز از نظم و چینش خاصی برخوردار است که با هدفِ درمانِ فکر و روح بشر و هدایت و ارشاد آنها به قله‎های کمال انسانیت، هماهنگ شده است، از این رو، ترتیل قرآن نظم و چینشِ خاص آیات، هماهنگ با تأمین نیازهای فکری و روحی بشر، با اهداف درمان فکر و روح و ثبات بخشی به قلب مؤمنین و هدایت و ارشاد آنها به قله‎های کمالِ بشری خواهد بود و این معنی از ترتیل به خداوند منسوب است.

در انتهای این پیام با اشاره به آیه«کَذلِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَکَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِیلاً» آمده است: از آنجا که قرآن با روحِ بشر، سروکار دارد، این چینش و انتظام هم در بخش الفاظ قرآن و هم در حوزه محتوا و معانی آیات مطرح است که هم زیبایی ظاهر و هم عمق باطن را گویاست. تفکر لازم است و بعد از آن عمل. امید است این‌چنین برنامه‌هایی با گسترش بیشتر در سطح دانشگاهی با قوت و استحکام هر چه روز افزون برگزار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز