خبرگزاری کار ایران

حسن بیادی در گفتگو با ایلنا:

حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، انگیزه مردم را افزایش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۲۸

گروه‌ها و چهره‌های مختلف دائما دنبال این هستند تا سهم بیشتری از قدرت را از آن خود ببیند و همین موجب شده تا مشکلاتی پررنگ و تاثیرگذار خود نمایی کنند.

 " گروه‌ها و چهره‌های مختلف دائما دنبال این هستند تا سهم بیشتری از قدرت را از آن خود ببیند و همین موجب شده تا مشکلاتی پررنگ و تاثیرگذار خود نمایی کنند. به نظر من هر دسته و گروهی که برای اصلاح دنبال وارد شدن به انتخابات است، باید اصلاح و تغییر را از خود شروع کند. "

حسن بیادی با گفتن این مطالب و همچنین با اشاره به اینکه کشور در حال آماده شدن برای برگزاری انتخابات مهمی چون انتخابات ریاست جمهوری است، اعتقاد دارد که باید تلاش کرد تا فضای چالشی موجود جای خود را به آرامش بدهد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با گفتن اینکه " قانون نانوشته‌ای در انتخابات حکم به این مساله می‌دهد که همه سلیقه‌های سیاسی با رای و نظر مختلف بتوانند خود را در معرض رای مردم قرار بدهند." اذعان دارد که جبهه اصلاحات باید از شرایط لازم برای حضوری جدی در انتخابات برخودار باشد.

پرسش های انتخاباتی ایلنا و پاسخ های حسن بیادی در زیر می آید:

*می‌توان گفت که انتخابات دولت، مهم‌تر از هر انتخابات دیگری است؟

حتما، البته انتخابات برای انتخاب هر مسؤل یا دستگاهی که باشد از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و به همین دلیل باید مراقب بود تا با ندانم کاری‌ها خللی در آن ایجاد نکرد. با این حال قوه مجریه مسؤل اداره کشور است و انتخاباتش را باید انتخاباتی مهم تلقی کرد. به همین دلیل همه باید بدانند که وضعیت موجود، حساس است و باید بیشتر از همیشه حواس خود را جمع کنند تا با بلکه بتوانیم انتخاباتی با باید‌ها و نبایدهای یک انتخابات آزاد و پرشور برگذار کنیم. با این حال متاسفانه بدرفتاری و ادبیات توام با اختلاف به کرات مشاهده می‌شود، به نوعی که در حال تبدیل شدن به عادت است.

*ریشه چنین موضوعی را در چه چیزی می‌بینید؟

سهم خواهی، متاسفانه گروه‌ها و چهره‌های مختلف دائما دنبال این هستند تا سهم بیشتری از قدرت را از آن خود کنند و همین موجب شده تا مشکلاتی پررنگ و تاثیرگذار خود نمایی کند. به نظر من هر دسته و گروهی که برای اصلاح دنبال وارد شدن به انتخابات است، باید اصلاح و تغییر را از خود شروع کند.

*این در حالی است که گروه‌های اصولگرایی که اتفاقا زمام امور را به عهده دارد، فضایی تنش آلود را در حال تجربه کردن هستند.

همان سهم خواهی که در پاسخ به سؤال قبلی گفتم، دلیل اصلی فضایی است که شما ترسیم می‌کنید. اصولگرایان یا حتی اصلاح طلبان اگر واقعا ادعا دارند که آرمان‌های نظام برایشان از هر اهمی، مهم‌تر است باید هر چه زود‌تر اختلاف‌ها و جدل‌ها را کنار بگذارند. چون انتخابات زمانی می‌تواند اتفاق تاثیرگذاری باشد که عوامل آن از چارچوب منطق خارج نشوند.

*شرایط حاکم در رابطه ایجاد شده بین گروه‌های مختلف اصولگرایی چه تبعات درون جناحی را برای این طیف مهم سیاسی دارد؟

واقعیت موجود و غیرقابل انکار این است که با شرایط فعلی همینکه اصولگرایان نمی‌توانند به اتحاد انتخاباتی برسند و با چند لیست مختلف وارد انتخابات می‌شوند، باعث می‌شود تا با چند پاره شدن رای‌هایشان شانس کمتری برای موفقیت داشته باشند. به هر حال قابل انتظار است ورود چند کاندیدا به انتخابات با عنوان اصولگرایی باعث می‌شود رای‌هایی که قرار است به حساب اصولگرایان نوشته شود به نام چند نفر به صندوق‌ها انداخته شود.

*مساله دیگر حضور یا حاشیه نشینی اصلاحات در انتخابات است، به نظر شما آمدن آن‌ها مهم است یا نه؟

ببینید! قانون نانوشته‌ای در انتخابات حکم به این مساله می‌دهد که همه سلیقه‌های سیاسی با رای و نظر مختلف بتوانند خود را برای قرار گرفتن در معرض رای مردم قرار بدهند. به همین دلیل مشخص و غیرقابل انکار شرکت حداکثری در انتخاباتی که کاندید اصلاحاتی در آن نباشد، کمی سخت به نظرمی‌رسد.  این طبیعی است که حضور یک کاندیدای اصلاح طلب باعث می‌شود تا آحاد مختلف مردم با دیدگاه‌هایی متفاوت برای مشارکت در انتخابات انگیزه داشته باشند.

*با این حال گاهی مشاهده و شنیده می‌شود که عده‌ای با دلیل‌هایی از عدم صلاحیت آن‌ها برای حضور در انتخابات می‌گویند.

اینکه چه کسی می‌تواند شرکت کند و چه چهره‌هایی شایستگی حضور در انتخابات را ندارند، مساله پیچیده‌ای نیست. عملکرد افراد ما را به راحتی به این نتیجه می‌رساند که چه کسانی تابع آرمان و اهداف نظام هستند و آنهایی که تعهد و تعصب چندانی به جمهوری اسلامی ندارند، کدامند. البته این را باید بگویم که شورای نگهبان قانون اساسی صلاحیت تعیین دارد و به همین دلیل اظهارنظر چهره‌ها در خصوص افرادی از طیف سیاسی رقیب نمی‌تواند منطقی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز