خبرگزاری کار ایران

غفوری فرد در نشست خبری:

تمامیت‌خواهی اصولگرایان منجر به انحلال خانه احزاب شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۴۵

هر چه احزاب در نظام دموکراسی قوی‌تر باشند نظام دموکراسی نیز قوی‌تر خواهد بود/ در ایران رابطه دولت با احزاب رابطه خوبی نیست.

رئیس اعزامی هیات احزاب ایرانی به مجمع عمومی سیاسی آسیا گفت: در هیچ کجای دنیا نمی توانیم بیان کنیم که نظامی دموکراسی است اما احزاب نقشی در آن ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا حسن غفوری فرد در نشست خبری پیش از ظهر امروز درجمع اصحاب رسانه در رابطه با سفر احزاب ایران به مجمع عمومی احزاب سیاسی آسیا گفت: هیات اعزامی ایران به مجمع عمومی احزاب سیاسی آسیا بحث داشتن اتاق بازرگانی مشترک را پیشنهاد دادند تا این اتاق دراین مجمع تشکیل شود چرا که اعضای مجمع عمومی احزاب سیاسی آسیا معتقدند که امروزه اقتصاد  بعنوان یک اهرم برای مورد تحریم قراردادن کشورها در دست برخی از کشورهای قدرتمند قرار گرفته است.

وی افزود: پیشنهاد تشکیل اتاق بازرگانی در مجمع عمومی احزاب سیاسی آسیا در شاخه جوانان به تصویب رسید.

رئیس هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مجمع عمومی احزاب سیاسی آسیا تصریح کرد: دراین مجمع همچنین پیشنهاد شد تا پایگاه اطلاعاتی احزاب سیاسی در بعد جهانی در این مجمع تشکیل شود تا احزاب بتوانند همکاری های بهتری با یکدیگر  داشته باشند و این موضوع را ما در نظر داریم در کشور ایران اجرایی کنیم.

غفوری فرد گفت: در بیانیه پایانی مجمع عمومی احزاب سیاسی آسیا استفاده صلح جویانه ایران از انرژی هسته ای گنجانده شده بود و آنها در این بیانیه متذکر شدند که بایستی ایران به انرژی هسته ای دست یابد و مساله هسته ای ایران نیز از راه های دیپلماسی و سیاسی نه نظامی حل و فصل شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: در مجمع عمومی احزاب سیاسی بان کی مون پیام ویدیویی ارسال کرد و 200 حزب از 35 کشور در این مجمع شرکت داشته اند که ایران تقاضا کرد تا مجمع عمومی سیاسی آسیا در سازمان ملل باعنوان ناظر شرکت کنند و این پیشنهاد ایران سال آینده در سازمان ملل مطرح خواهد شد.


وی افزود: در این مجمع به غیر از من که رئیس هیات اعزامی ایران به مجمع عمومی سیاسی آْسیا بودم، سجادی سخنگوی پیروان خط امام و رهبری، رفیق دوست از شورای مرکزی موتلفه و صولی از شاخه جوانان این حزب حضور داشتند.

غفوری فرد گفت: حزب کمونیست ژاپن نیز در این مجمع از برنامه هسته ای ایران حمایت و حملات اسرائیل به غزه را محکوم کرد. ایران در این مجمع، پیشنهاد تشکیل کمیته شورای آسیایی صلح و آشتی را ارائه کرد و به تصویب نیز رسید و قرار شد در این مجمع صندوقی برای مبارزه با فقر راه اندازی شود و به کشورهایی که نیازمند به وام هستند وام های خرد ارائه کنند.

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: اعضای مجمع عمومی سیاسی آسیا از تغییراتی که در مصر، لیبی و دیگر کشورهای خاورمیانه اتفاق افتاده است و همچنین از کاهش روند خشونت ها در افغانستان نیز استقبال کردند و کمیته ای سه جانبه برای پیگیری روند صلح در افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تشکیل شد تا این مسائل را در افغانستان پیگیری کند.

وی در ادامه به ملاقات اعضای مجمع عمومی سیاسی آسیا با دبیر کل سازمان ملل اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه اعضای ایرانی نتوانستند ویزای مورد نظر را دریافت کنند نتوانستند در ملاقات اعضا مجمع عمومی سیاسی آسیا شرکت کنند.


صولی عضو دیگر هیات ایران در این کنفرانس خبری گفت: نشست کمیته آیپدنیوز در دو ماه آینده در آذربایجان برگزار خواهد شدو جوانان احزاب آسیایی نیز در الساوادور در آینده ای نزدیک تشکیل جلسه خواهند داد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: در مجمع عمومی سیاسی آْسیا و در بخش کمیته اقتصادی آیپدنیوز در زمینه توسعه تجارت احزاب بحث و بررسی هایی انجام شد.

غفوری فرد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه ارزیابی شما از این که احزاب ایران مورد حمایت دولت قرار نمی‌گیرندجیست؟ خاطرنشان کرد: مجمع احزاب آسیایی یک تشکیلات غیر دولتی است و به دلیل اینکه رئیس جمهور آذربایجان دبیرکل یک حزب است، ریاست این مجمع را برای دو سال برعهده داشت.

وی در رابطه با اینکه چرا این مجمع تاکنون در ایران تشکیل نشده است گفت:  ما نتوانسته ایم این مجمع را در ایران تشکیل دهیم چراکه دولت احزاب را حمایت نمی‌کند و بدون حمایت دولت نیز نمی توانیم از افراد و احزاب کشورهای جهان که از بزرگان مجالس و روسای جمهور سابق کشورها هستند برای حضور در ایران دعوت کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی انحلال خانه احزاب و اختلاف های میان احزاب را از دیگر دلایلی عنوان کرد که ایران تاکنون نتوانسته این مجمع را در کشور خود برگزار کند.

وی گفت: در آخرین روزهای کاری مجمع عمومی سیاسی آسیا خانمی از ایران به نام نوروزی در یک ایمیل و نامه غیر رسمی از وزارت کشور دو نفر را با نام‌های  حشمتیان و میرعطائی به عنوان اعضای خانه احزاب برای حضور در این مجمع معرفی کرد این در حالی است که پیشتر خانه احزاب از سوی وزارت کشور منحل شده بود.

وی گفت: از کشور افغانستان برای این مجمع 12 عضو حضور داشتند.

غفوری فرددر رابطه با رابطه احزاب با یکدیگر در ایران گفت: ظاهرا احزاب در ایران با یکدیگر رابطه خوبی ندارند چرا که در دور اول ما شاهد بودیم که در خانه احزاب باتوجه به اینکه دولت اصلاح طلب بود، اما سه کرسی هیات رئیسه خانه احزاب را اصولگرایان در دست داشتند و در دور دوم زمانی که نظام اصولگرایی شد دو نفر از اصلاح طلبان کرسی ریاست احزاب را به خود اختصاص داده بودند اما در دور سوم به دلیل اینکه تماما به دنبال اصولگرایی بودند و اصولگراها تمامیت خواه شده بودند مشکلاتی در خانه احزاب به وجود آمد و این خود باعث شد تا خانه احزاب از سوی وزارت کشور منحل شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درادامه خاطرنشان کرد: درحال حاضر رابطه دولت با احزاب نیز رابطه خوبی نیست چراکه قرار بود دولت برای احزاب خانه ای مستقل خریداری کند اما در وزارت کشور به انحلال خانه احزاب رای دادند و هیچ کجای دنیا نمی‌توانیم بیان کنیم که نظامی دموکراسی است اما احزاب نقشی در آن ندارند.

وی گفت: هر چه احزاب در نظام دموکراسی قوی تر باشند نظام دموکراسی نیز قوی تر خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز