خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی:

احزاب و تشكّل‌های كوچك بایكدیگر ائتلاف كنند

asdasd
کد خبر : ۴۰۰۹۰

همه باید به هر نحو كه می‌توانند در تصحیح اشتباهات و اصلاح جامعه بكوشند/اگر قرار بود امام تسلیم افراطیون و متعصبین گردند، هنوز هم ما با عراق در جنگ بودیم/احزاب ضربه‌گیر نظام سیاسی هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای مركزی و جمعی از اعضای حزب اراده ملت ایران، تأكید روزافزون گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌های دلسوز كشور بر مشی اعتدال‌گرایی را نتیجه مباحث قرآنی، فقهی، فلسفی و تجربه تاریخ خواند و تصریح كرد: رسیدن مجموعه جامعه به مشی اعتدال از مجرای تجربه‌ها و منابع متعدد، این امید را می‌دهد كه كشور با تلاش و كوشش و همراهی علاقمندان و دلسوزان به این سمت حركت كند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینكه در سراسر قرآن كریم و سیره ائمه معصوم(ع) تأكید بر اعتدال و عقلانیت به روشنی بیان شده، آیه مباركه «و جعلناكم امه وسطا لتكونوا شهدا علی‌الناس» را بهترین دلیل لزوم حركت صدر تا ذیل جامعه اسلامی بر مبنای اعتدال عنوان كرد و گفت: علی‌رغم تفاسیر متعددی كه از این آیه شریفه شده است، اما غالب دیدگاه‌ها مبین این امر است كه خواست خداوند این است جامعه اسلامی اعتدال داشته باشد و در دامن افراط و تفریط نیفتد و اگر چنین شد، جامعه اسلامی الگو و نمونه برای تاریخ و مردم سایر جوامع خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه همه باید به هر نحو كه می‌توانند در تصحیح اشتباهات و اصلاح جامعه بكوشند، زمینه ایجاد اعتدال در جامعه را مبنا قرار دادن پذیرش «قول احسن» دانست و با اشاره به آیه شریفه «... فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» تأكید كرد: بندگان خوب خدا و كسانی كه مدال افتخار بندگی و خدمت به خدا و خلق را به دست می‌آورند، كسانی هستند كه با بالا بردن آستانه تحمّل و شنیدن سخنان دیگران بهترین سخنان را بدون تعصب و افراط و تفریط می‌پذیرند تا تعادل و اعتدال جامعه حفظ و خدمت به كشور و مردم امكان‌پذیر گردد.

ایشان افزود: افراطی‌گری و اقدامات خارج از حدّ اعتدال در درازمدت به ضد خود یعنی تفریط می انجامد و افراطی‌گری باتلاقی است كه عامل آن هر چه جلوتر می‌رود، بیشتر گرفتار جهل و خمودگی می‌شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینكه همین آموزه‌ها بود كه مبنای ورود انقلابیون و مبارزان به رهبری امام راحل(ره) علیه استبداد شد، افزود: پس از پیروزی انقلاب، علی‌رغم حضور جدّی افراطیون، حضرت امام و مسئولان تلاش كردند تا تعادل كشور با تصمیمات عاقلانه و مدبرانه حفظ گردد و اگر قرار بود كه تسلیم افراطیون و متعصبین گردند، هنوز هم ما با عراق در جنگ بودیم اما عقلانیت و تدبیر امام(ره) ایجاب كرد ادامه پیروزی‌ها در صلح و پذیرش قطعنامه دنبال گردد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه مشورت با مردم و عقلا در مشی رسول گرامی اسلام(ص) تصریح كرد: اگرچه حضرت محمد(ص) به منبع وحی متصل بودند و اگر حرف و سخنی بر زبانشان جاری می‌شد، مردم سمعاً و طاعتا می‌پذیرفتند، اما با تأكید خداوند، مشورت كه نماد امروزی آن رأی مردم است، در بسیاری از موارد مبنای تصمیم‌گیری و راه صحیح شناخته شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دموكراسی را نتیجه گسترش آگاهی‌ها و انفجار اطلاعات و سرنوشت قطعی جوامع امروزی خواند و با اشاره به فواید این تجربه صحیح بشری، احزاب و انتخابات را دو مؤلفه مهم جامعه دموكراتیك خواند و افزود: امروزه اداره جامعه بدون تحزب غیرممكن است و اگر كسی ادعا كند كه می‌توان بدون حزب، تشكّل و برنامه جمعی، جامعه را اداره كرد، سخنی گزاف و از سر بی‌تدبیری زده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری احزاب را ضربه‌گیرهای نظام سیاسی خواند و با تأكید بر لزوم حضور و پذیرش احزاب فراگیر، برنامه‌دار و كارآمد گفت: كلیت تعالیم اسلام و همچنین قانون اساسی كه بر مبنای تعالیم دین مبین اسلام است، تحزب، انتخابات و حقوق مردم را پذیرفته و مورد توجه جدّی قرار داده و لازم است كه احزاب و تشكّل‌های كوچك با تشكیل جبهه‌ها و ائتلاف‌ها، كارآمدی و مسئولیت پذیری خود را بالا ببرند، تا اگر ضعفی متوجه اداره كشور شد، اصل نظام صدمه نبیند.

ایشان با توجه به معنای نقد كه باید سره از ناسره جدا شود، گفت: در مكتب اسلام كه باید انتقاد همراه با ادب و اخلاق اسلامی باشد، متأسفانه توسط گروه‌های افراطی صاحب رسانه توأم با توهین و به كار بردن زشت‌ترین الفاظ ادا می‌شود و تحمل شنیدن هیچ‌گونه ندای مخالف و یا مغایر با عقاید خود را ندارند.

در ابتدای این دیدار آقای حكیمی‌پور، دبیر كل حزب اراده ملت ایران، با تشریح روند شكل‌گیری این تشكّل، اعتدال‌گرایی را مبنای فعالیت این حزب خواند و گفت: با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب و پشت سر گذاشتن تجربه‌های گوناگون افراط و تفریط، اكنون عموم جامعه و دلسوزان كشور به لزوم بازگشت به اعتدال واقف شده‌اند و نماد این اعتدال را نیز در مشی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی كه همواره به این رویه تأكید كرده‌اند دیده و در این راه چشم امید به میدان‌داری ایشان دارند.

همچنین آقایان صمدی، نماینده اسبق مجلس و حسینی از اعضای این حزب با تشریح اوضاع سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی كشور، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در این زمینه بیان و خواستار حضور مسئولانه طیف‌های گوناگون در انتخابات آینده شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز