خبرگزاری کار ایران

با وجود تأیید اخلال در بازار ارز توسط وزیر اقتصاد؛

احمدی‌نژاد به اشتباه سیاست‌گذاری ارزی دولت اعتراف کرد

asdasd

خوش چهره اقتصاددان منتقد سیاستهای اقتصادی دولت‏، ورود دولت به بازار ارز را به عنوان پرتاب موشک کروز به این بازار از سوی دولت توصیف کرده بود.

رییس جمهور برای اولین بار به شیوه غلط سیاست گذاری ارزی از سوی مدیران اقتصادی خود اذعان کرد/کار‌شناسان می‌گویند یکی از دلالیل افزایش نرخ ارز کمبود عرضه ارزهای خارجی به بازار است.
"ارزهای خرد دست عده‌ای بوده، قیمت‌های کاذبی برای آن مطرح ‌شده که این‌‌‌ همان بحث اختلالی است که ما مطرح می‌کنیم."

وزیر اقتصاد در حالی این گفته را مطرح کرده، که رییس جمهور بعد از دوسال سرانجام برای اولین بار به شیوه غلط سیاست گذاری پولی و مالی کشور در مورد ارز از سوی مدیران ارشد خود اذعان کرد.

البته احمدی‌نژاد همچنان در موضع خود مبنی بر اخلال در نظام ارزی توسط گروه‌هایی که هرگز نامی از آن‌ها به میان نمی‌آید پافشاری می‌کند.

در روزهای اخیر بهای ارز به بالا‌ترین قیمت خود در تاریخ ایران رسیده است و در حال حاضر نیز نرخ ارز همچنان روند فعلی خود را طی می‌کند.

یک سال و نیم پیش بود که بازار ارز به یکباره و در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دچار التهاب شد و‌‌‌ همان زمان رئیس جمهور با اعلام اینکه دست‌هایی در کار است که بازار ارز را دچار اختلال می‌کنند عملا توپ را به زمین مخالفان خود انداخت اما کار‌شناسان بر این باور بوده و هستند که دولت خود عامل اصلی اختلال در بازار ارز و بی‌ثبات کردن ان بوده است.

بسیاری از کار‌شناسان یکی از دلایل افزایش شدید قیمت ارز را کمبود ارزهای خارجی در ایران می‌دانند.

کاهش درآمدهای ارزی دولت و تامین نقدینگی برای هدفمندی طی یک سال و نیم گذشته خود عاملی برای بی‌ثبات کردن بازار ارز و شکاف میان نرخ مرجع و بازار رسمی بود.

این عوامل زمانی رخ داد که کار‌شناسان هشدار می‌دادند که نباید دولت برای تامین نیاز درآمدهای خود از جمله هدفمندی و یا درآمدهای ارزی، در بازار ارز دخالت کند.

خوش چهره اقتصاددان منتقد سیاستهای اقتصادی دولت‏، ورود دولت به بازار ارز را به عنوان پرتاب موشک کروز به این بازار از سوی دولت توصیف کرده بود.

این در حالی است که رئیس جهمور چندی پیش در سخنان خود از اخلال در نظام ارزی توسط چند نفر خبرداد و گفت: اخلال در نظام ارز توسط دلالان و گروهی که مخالف دولت هستند انجام می‌شود.

البته ناگفته نماند که رئیس جمهور برای اولین بار از مدیران ارشد مالی و پولی خود انتقاد کرد و گفت: مدیران ما هم در این زمینه دچار اشتباه شدند و تبعات آن را در حال حاضر مشاهده می‌کنیم.

به عقیده برخی از کار‌شناسان آنچه باعث شده تا التهاب بازار بیشتر شود، این است که بانک مرکزی از ذخایر ارزی خود استفاده می‌کند ولی به دلیل تحریم‌های دشمنان قادر نیست با فروش نفت همانند گذشته و انتقال پول آن، ذخیره ارزی کافی و مطمئن برای آینده فراهم کند.

تأیید گفته‌های ترکان از سوی رییس کل گمرک مبنی بر واردات ۸۰ درصدی از درآمد نفتی طی ۷ سال گذشته، بر ادعای کار‌شناسان و تولید کنندگان داخلی مبنی بر افزایش حجم واردات صحه می‌گذارد.

به هر حال سقف اقتصاد ایران سوراخ است و دولت به جای اصلاحات اساسی در بازار ارز، همچون سالهای گذشته رویکرد فرافکنی را در دستور کار خود قرار داده است.

شاید این اقدام در آخرین سال عمر دولت، نوعی فرار رو به جلو باشد.

گزارش از علی پیرولی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز