خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

سنجابی یکی از شخصیت های پر افتخار نظامی کشور بود

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۵۸

شهید سنجابی در حادثه بمباران شیمیایی مصدوم شده و به هفتاد درصد جانبازی ارتقا پیدا می‌کند.

مراسم تشییع پیکر جانباز جنگ تحمیلی، شهید سنجابی، در ستاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در جریان برگزاری مراسم خاکسپاری شهید سنجابی که در ستاد نیروی زمینی ارتش با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار شد، محمد جواد حق‌شناس، عضو سابق حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص همکاری خود با این استاد دانشگاه، اظهار داشت: از زمانی که من به عنوان عضو هیئت علمی در دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز بودم افتخار همکاری را با ایشان داشتم. من با این مرحوم در خلال این سال‌ها حضور در جلسات مختلف و پایان نامه‌های مشترک آشنایی پیدا کردم.

وی ادامه داد: می‌توان گفت که من دکتر سنجابی را یکی از شخصیت‌های پر افتخار جامعه علمی و نظامی کشور می‌دانم. او از معدود شخصیت‌هایی بود که ما شاهد حضور تمام قد وی به عرصه نظامی کشور از سال ۱۳۳۸ هستیم. شهید سنجابی در آن مقطع وارد حوزه نظامی شده و از سویی به عنوان یکی از چهره‌های فکری در عرصه نظامی شناخته شده‌اند. اولین سمت ایشان فرماندهی گروهان جنگ روانی در میرمقصود بوده و این نشان می‌دهد که در حوزه نظامی‌گری با اینکه محوریت در حوزه عمل است، فکر و اندیشه موقعیت برجسته‌ای پیدا می‌کند.

عضو هیئت مرکزی حزب اعتماد ملی ضمن اشاره به اینکه مرحوم سنجابی از معدود افرادی بوده که طولانی‌ترین عملیات چ‌تر بازی را به سرانجام رسانده است، خاطر نشان کرد: تیمسار سنجابی بالای پنج هزار ساعت عملیات چتر بازی داشته‌اند. من با ایشان صحبت که می‌کردم، به زمانی اشاره کردند که قبل از انقلاب به عنوان نیروی مخصوص به ویتنام رفته و یکی از نیروهای سازمان ملل در ویتنام بوده‌اند.

وی در ادامه گفت: در عملیاتی که در‌‌ همان مقطع زمانی در زفار انجام می‌شود ایشان به واسطه تسلط بر زبان انگلیسی فرماندهی این حوزه عملیاتی را عهده دار شدند. بعد از انقلاب نیز به مقام فرماندهی تیپ پیرانشهر می‌رسند. در برهه‌ای که جنگ گسترده می‌شود مرز‌ها به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده و مرحوم سنجابی به مقام جانشینی فرمانده قرارگاه شمال غرب کشور منسوب می‌شود.

محمد جواد حق‌شناس در ادامه با تاکید بر اینکه شهید سنجابی در حوزه عملیات ویژه توانایی بسیاری داشته، تصریح کرد: زمانی که جنگ پیشرفت می‌کند در عملیات آفندی بخشی از نیرو‌ها به داخل عراق نفوذ کرده و نیروهای ارتش در حوزه حاج عمران مستقر می‌شوند. فرماندهی قرارگاه حاج عمران در داخل خاک عراق به عهده تیمسار سنجابی بود. این موارد نشان دهنده توانایی ایشان در حوزه جنگ و عملیات ویژه است که با کمترین تلفات و بدون اتخاذ استراتژی خاصی که بخواهد نیرو‌ها را با خطر مواجه کند، صورت می‌پذیرد.

وی یادآور شد: او همزمان با دوران جنگ درس خود را در حوزه غیر نظامی دنبال و در سال ۶۵ وارد دانشکده علوم تحقیقات شد. سنجابی دکترای علوم سیاسی خود را از‌‌ همان دانشگاه دریافت کرده است. متاسفانه شهید سنجابی در حادثه بمباران شیمیایی مصدوم شده و به هفتاد درصد جانبازی ارتقا پیدا می‌کند. با پایان جنگ از عرصه حوزه نظامی کنار آمده و به حوزه علمی راه پیدا می‌کند.

حق‌شناس در پایان شهید سنجابی را استاد و جانبازی متواضع دانسته و تشریح کرد: وی در این سال‌ها به شدت فردی منضبط بود. از طرفی دانش سیاسی ایشان در سطح بالایی به خصوص در حوزه روش‌شناسی قرار داشت. من در جریان جانبازی هفتاد درصدی ایشان نبوده و امروز در مراسم خاکسپاریشان متوجه چنین مسئله‌ای شدم. آزاد اندیشی ایشان در عرصه علمی یکی دیگر از شاخصه‌های این شهید به حساب می‌آمد. من شهادت ایشان را به جامعه علمی و همه همرزمان و جامعه نظامی تسلیت می‌گویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز