خبرگزاری کار ایران

عارف در دیدار دانشجویان:

تصمیمم نسبت به حضور در انتخابات جدی‌تر شده است

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۰۴

اعتقادی به تغییر فله‌ای مدیران ندارم/مبنای تعامل با حاکمیت باید اعتماد متقابل باشد/اصولگرایان نتوانستند ژاپن اسلامی را برای ایران به ارمغان بیاورند/سید محمد خاتمی رهبر اصلاحات است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اصلاحات مرامنامه‌ای مصوب ندارد و محمد خاتمی رهبر اصلاحات است گفت: اگر در سال ۸۴ رهبری اصلاحات فعال عمل می‌کرد در انتخابات آن سال اصلاح‌طلبان شکست نمی‌خوردند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های گرکان، شیراز، اراک و جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران در پاسخ به نگرانی برخی از دانشجویان در خصوص انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: این نگرانی و دغدغه همه ماست، فضای دانشگاه‎‌ها در کمتر از ۳ ماه مانده به انتخابات به صورت غیر قابل قبولی بی‌تحرک و بی‌رمق است و یکی از دلایل اصلی آن، برخوردهای حذفی با فعالان دانشجویی است.

وی با اشاره به فعالیت تشکلهای دانشجویی در دانشگاه‌ها از ایجاد تشکل‌های فرمایشی در دانشگاه انتقاد کرد و گفت: این پدیده در حالی است که امروز مجوز تشکل‌های اصیل دانشجویی باطل شده و یا اجازه فعالت مستقل از آن‌ها سلب شده است و این طبیعی است که در چنین فضایی دانشجو انگیزه‌ای برای فعالیت‌های سیاسی و حتی صنفی ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوادث انتخابات سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: در حوادث انتخابات ۸۸ عده‌ای از دانشجویان به واسطه حضور در فعالیت‌های انتخاباتی ستاره دار شدند، برخی اساتید دانشگاه را به اجبار بازنشسته‌ کردند و از ارتقاء علمی عده‌ای از آن‌ها جلوگیری کردند. اینگونه برخورد‌ها آسیب جدی به ساحت دانشگاه زد و تاسف بار‌تر آنکه هنوز هم این روند ادامه دارد و از تدریس عده‌ای از اساتید دانشگاه جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه امیدوارم فضای دانشگاه در آستانه انتخابات باز شود و شاهد تحرک دانشجویان باشیم، گفت: آنچه برای کشور خطرناک است این است که احساس مسئولیت از دانشجو که سالم‎‌ترین و برحسته‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند گرفته شود. لذا نباید به صرف وقایع انتخاباتی سال ۸۸ و برخوردهای حذفی کنار کشید اگر بپذیریم کشور متعلق به خود ماست با نگاه به آینده باید امیدوار بود.

عارف در واکنش به انتقاد دانشجویان نسبت به برخوردهای صورت گرفته در حوادث انتخابات سال ۸۸ با فعالان سیاسی و دانشجویان گفت: اگر در انتخابات حضور پیدا کنم و پیروز شوم زمینه‌ای را فراهم می‌کنم که مسائل سال ۸۸ در یک فضای باز در دانشگاه‌ها تحلیل شود تا با آسیب‌شناسی آن، راه برای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث تبیین شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: البته عده‌ای خودسرانه برخی کار‌ها را انجام داده و می‌دهند و هزینه‌هایی را متوجه نظام می‌کنند که باید ریشه اقدامات خودسرانه خشکانده شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای بعد از برگزاری هر انتخابات به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی هستند، به عملکرد متولیان اجرایی اشاره کرد و گفت: جریان سیاسی حاکم نشان داد نمی‌تواند به تنهایی کشور را اداره کند، نتیجه‌ عملکرد این جریان در ‌‌نهایت این شد که مجبور شدند رئیس جمهور را جدای از خود بدانند.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات را باید فرصتی بدانیم برای بازگرداندن اعتماد عمومی، اظهار داشت: کنار کشیدن و عافیت طلبی پاک کردن صورت مساله است و راه‌حلی برای مشکلات کشور نیست. علی‌رغم تمام بی‌مهری‌هایی که به اصلاح طلبان شده است، معتقدم هیچ راهی جز حضور قوی در انتخابات وجود ندارد.

*تصمیمم نسبت به حضور در انتخابات جدی‌تر شده است

عارف با بیان اینکه تصمیمم نسبت به حضور در انتخابات در مقایسه با ماه‌های گذشته جدی‌تر شده است، مهم‌ترین مساله کشور را مسایل اقتصادی و معیشت مردم دانست و گفت: اعتقادم به توسعه فراگیر و جامع است. اگر بخواهیم با صداقت و عملیاتی صحبت کنیم نمی‌شود وعده‌های عجیب و غریب به مردم داد. در مقطع فعلی مهم‌ترین مساله کشور کاهش تورم و فقر ایجاد شده است. اکثریت مردم در تامین معیشت آبرومند با مشکل رو به رو هستند و این مساله به هیچ وجه زیبنده کشور نیست.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه در صورت حضور یک اصلاح طلب دیگر در انتخابات چه تصمیمی می‌‌گیرد، گفت: بار‌ها تاکید کردم به نظر اجماعی اصلاح طلبان با با یک رویکرد روشن و قابل قبول تمکین می‌کنم ولی اگر اصلاح طلبان به اجماع نرسند خودم با مشورت دوستانم تصمیم نهایی را خواهم گرفت.

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه مشکل اصلاح طلبان برای رسیدن به اجماع بسیار کمتر از اصولگرایان است، گفت: در سالیان اخیر تریبون‌ها همه در اختیار رقیب اصلاح طلبان بوده است و دائما به دنبال نقطه ضعفی از اصلاح طلبان بوده و هستند در حالیکه در جریان اصولگرا خطاهای فاحشی صورت می‌گیرد ولی برای آنکه به اسم اصولگرایی تمام نشود با نام جریان موهوم انحرافی، اینگونه خطا‌ها را از خود دور می‌کنند.

*مبنای تعامل با حاکمیت باید اعتماد متقابل باشد

وی در بخش دیگری از سخنانش به نحوه تعامل اصلاح طلبان با حاکمیت اشاره کرد و با بیان اینکه مبنای همکاری و تعامل باید اعتماد متقابل باشد، خاطرنشان کرد: نباید به حاکمیت بی‌اعتماد بود و حاکمیت هم نباید به اصلاح طلبان سوء ظن داشته باشد باید برای ایجاد ‌اعتماد متقابل و رفع سوء ظن تلاش کرد تا با همگرایی و با هدف مشترک که تعالی کشور و پاسخ گویی به خواسته‌های بحق مردم است امور مختلف را ساماندهی کرد.

عارف با تاکید بر اینکه میثاق ملی ما قانون اساسی است در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می‌خواهد بعد از پیروزی در انتخابات تغییرات اساسی و بنیادین در جهت بازگشت به ساختار‌ها انجام دهد، گفت: موانع برای اصلاح و تغییرات قابل رفع است. البته باید ظرفیت و آمادگی کشور را هم مورد توجه قرار داد و بامحور قرار دادن سند چشم انداز و سیاست‌های کلی بخصوص سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اقدامات لازم را بر اساس نیازهای کشور با ایجاد زمینه‌ها و زیرساخت‌های لازم انجام داد.

* اعتقادی به تغییر فله‌ای مدیران ندارم

وی با تاکید بر اینکه اعتقادی به تغییر فله‌ای مدیران ندارم گفت: نباید خودمان را محدود به یک جریان خاص کنیم باید از همه پتانسیل‌های کشور و همه نیروهای توانا، مستعد و با انگیزه برای خدمت به مردم خوب کشورمان استفاده کنیم.

تفکر اصلاح طلبی راه حل مشکلات کشور است

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه تفکر اصلاح طلبی را راه حل مشکلات کشور می‌دانم، اظهار داشت: مشی اصلاح‌طلبان مبتنی بر تعامل و گفت‌وگو، عمل به تمامی اصول قانون اساسی، توسعه فعالیت‌های مدنی و مسالمت‌جویانه توام با صبر و پشتکار است. تفکر اصلاح‌طلبی حاصل تجارب مبارزات حق‌طلبانه یکصد ساله اخیر ملت ایران است. این ظرفیت گسترده و متنوع بخش مهمی از سرمایه اجتماعی جامعه ایرانی است.

وی تبعات حذف اصلاح‌طلبان برای منافع ملی و پیامدهای زیان‌بار یک‌دستی سه قوه طی این هشت سال اخیر را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه کشور با چالش‌های اساسی رو به رو است، رکود تورمی اقتصاد، شکاف علنی میان قوای سه‌گانه، فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها و کدورت و نارضایتی فعالان سیاسی و مدنی آسیب دیده از حوادث تلخ و ناگوار پس از انتخابات ۸۸ را از جمله این چالش‌ها برشمرد.

* اصولگرایان نتوانستند ژاپن اسلامی را برای ایران به ارمغان بیاورند

عارف ادامه داد: چنان‌چه جناح حاکم با ارزیابی منصفانه عملکرد هشت ساله‌اش بپذیرد که بدون فرافکنی در حال و آینده باید پاسخگوی اختیارات بی‌حد و حصرش طی این دوره باشد، این عملکرد را نمی‌تواند قابل‌قبول بداند. آن‌ها باید با شجاعت اعتراف کنند که در غیاب رقیب توانمند اصلاح‌طلب نه تنها نتوانسته‌اند ژاپن اسلامی را برای ایران به ارمغان بیاورند بلکه از برقراری حداقل هماهنگی بین قوای سه‌گانه در اختیار خود نیز محرومند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برای برون‌رفت از این شرایط دشوار با استفاده از فرصت انتخابات ۹۲ که فرصت حضور و مشارکت همگان را فراهم می‌آورد جریان حاکم با جریان اصلاحات گفت‌وگوهای برادرانه را آغاز کند. زمینه‌های امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای لازم برای حضور با انگیزه تمام جریانات سیاسی در داخل نظام از ‌جمله اصلاح‌طلبان را با به‌کارگیری اهرم‌های در اختیار فراهم کند.

* سید محمد خاتمی رهبر اصلاحات است

وی با بیان اینکه اصلاحات مرامنامه‌ای مصوب ندارد سید محمد خاتمی را رهبر اصلاحات دانست و گفت: اگر در سال ۸۴ رهبری اصلاحات فعال عمل می‌کرد در انتخابات آن سال اصلاح طلبان شکست نمی‌خوردند.

عارف در پاسخ به سوالی یکی از دانشجویان درباره فعالیت اقتصادی برخی نهادهای نظامی و امنیتی گفت: معتقدم با اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تمامی موارد در مسیر قانونی قرار می‌گیرد و دخالت برخی نهاد‌ها در اقتصاد محدود و در ‌‌نهایت متوقف می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنانش در واکنش به سوالات متعدد دانشجویان درباره زندانیان سیاسی گفت: معتقدم مشکل زندانیان سیاسی که به مانند استخوان لای زخم است با حضور اصلاح طلبان در انتخابات و بازگشت به صحنه‌های مدیریتی کشور و با استفاده از سازو کارهای قانونی قابل حل است. هر چند امیدوارم با تدابیری که مسئولین مربوطه اتخاذ می‌کنند بسیاری از این دوستانی که در زندان هستند و شخصا آن‌ها را می‌شناسم و از جمله افراد دلسوز و وفادار نظام هستند آزاد شوند. در صورت حضور در انتخابات و پیروزی اصلاح طلبان، تمام تلاشم را با توجه به تعاملاتی که دارم برای حل مشکل این دوستان انجام خواهم داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز