خبرگزاری کار ایران

اکبر اعلمی، کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری:

رحیم مشائی فرصت‌طلب و فاقد پایگاه اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۲۶

رحیم مشائی هم مانند خاتمی باید بتواند از حقوق اجتماعی خود یعنی حق انتخاب شدن در ریاست جمهوری استفاده کند/ ما در این مدت نه تنها آثاری از بهار ندیدیم بلکه بهارهایی هم که می‌توانستیم داشته باشیم به زمستان مبدل شد.

جمعی از فرهنگیان تهران با اکبر اعلمی دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار یکی از دبیران بازنشسته با اشاره به اینکه اعلمی در مجلس هفتم هم تنها نماینده‌ای بود که برای دفاع از فرهنگیان بازداشت شده از تعطیلات نوروزی خود نیز گذشت تا موجبات آزاد شدن فرهنگیان دربند را فراهم کند، از اعلام حضور او در رقابت‌ها ابراز خرسندی کرد و گفت: یقین بدانند که اکثر فرهنگیان از ایشان حمایت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در ادامه این نشست اعلمی به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران که پرسید بود آیا خاتمی کاندید خواهد شد و در صورت کاندیداتوری آیا شما همچنان کاندیدای ریاست جمهوری خواهید بود؟ گفت: اگر در یک جامعه دموکراتیک مانند آمریکا زندگی می‌کردیم، به شما می‌گفتم به‌‌ همان دلیلی که روسای جمهوری مانند کلینتون، بوش و اوباما پس از پایان دو دوره ریاست جمهوری خود هرگز برای دور سوم در انتخابات شرکت نمی‌کنند، امثال آقای خاتمی و هاشمی هم دیگر نباید با استفاده از رانت ناشی از شهرت دوران ریاست جمهوری خود وارد میدان رقابت‌ها شوند، مضافا بر اینکه آن‌ها در بهترین شرایط و فرصت‌ها هرآنچه را که در چنته خود داشته‌اند عرضه کرده‌اند و در دوره بعدی که اوضاع به مراتب نامناسب‌تر از گذشته است کار چندانی از پیش نخواهند برد.

وی در ادامه گفت: اما با توجه به اینکه موقعیت کشور ما تاحدودی مشابه با روسیه است و مسببین اوضاع وخیم کنونی با بسیج همه امکانات و رانت‌های ناشی از قدرت در انتخابات پیش رو حضور یافته‌اند و دوباره می‌خواهند کل حاکمیت را در اختیار خود بگیرند، معتقدم که آقای خاتمی بدلیل‌‌ همان شهرتی که در دوران ریاست جمهوری خود کسب کرده است باید در انتخابات پیش رو شرکت کند و با تهدیدهای کیهان نویسان نباید صحنه را دو دستی تقدیم کسانی کند که خود اسباب پدید آمدن وضع موجود می‌باشند.

اعلمی افزود: گرچه در صورت پیروزی خاتمی در انتخابات همچون گذشته معجزه‌ای رخ نخواهد داد اما دستکم اوضاع کشور از اینکه هست وخیم‌تر نخواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم و هفتم اظهار داشت: با این وصف حتی اگر خاتمی هم در انتخابات شرکت کند، مادامی که از حق انتخاب شدن محروم نشده‌ام، بنده محکم و استوار در میدان رقابت‌ها حضور خواهم داشت و برای پیروز شدن در این عرصه حتی آقای خاتمی را هم به چالش‌های انتخاباتی فراخواهم خواند. در این صورت چون سایر کاندیدا‌ها حرفی برای گفتن ندارند، مناظره‌های انتخاباتی میان من و خاتمی یکی از بهترین و چالشی‌ترین مناظره‌ها خواهد بود.

نماینده اصلاح طلب مجلس‌های ششم و هفتم در پاسخ به سوال یکی دیگر از حاضران که نظر او را در مورد حضور مشائی و شعار انتخاباتی بهار او جویا شده بود گفت: رحیم مشائی هم مانند خاتمی باید بتواند از حقوق اجتماعی خود یعنی حق انتخاب شدن در ریاست جمهوری استفاده کند و در صورت کاندیدا شدن برخلاف تبلیغات جهت دار و جانبدارانه‌ای که نوعا اصولگرایان دولتی، بعضی از افراد همسو با جریان اصلاح طلبی و شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور راه انداخته‌اند، رحیم مشائی فاقد پایگاه اجتماعی لازم است و بیشتر به عنوان یک پوپولیست و فرصت طلبی که نقش اپوزیسیون را بازی می‌کند شناخته می‌شود.
اعلمی افزود: البته اگر او را هم تائید صلاحیت کنند دولت احمدی‌نژاد همچون گذشته با امکانات و بودجه‌هایی که در اختیار دارد و شعارهای عوامفریبانه و خانه خراب کنی مانند افزایش یارانه‌ها به بیش از ۲۰۰ هزار تومان، در روستا‌ها و شهرهای کوچک و مناطق محروم کشور حداکثر تلاش خود را صرف خواهد کرد تا فضا را بنفع کاندیدای مورد نظر خود تغییر دهد.

این کاندیدای اصلاح طلب در مورد شعار بهار کاندیدای دولت گفت: شعار باید با شخصیت و عملکرد و مواضع و سوابق اشخاص مناسبت داشته باشد، یک موقع کاندیداهای اصلاح طلبان از شعارهایی مثل عطر «گل یاس» و «بهار» و «صبح» استفاده می‌کنند، در این صورت باتوجه به مواضع و پیشینه چند سال اخیر آنان، انتخاب چنین شعارهائی با رویکرد آنان کم و بیش سازوگار است، اما دولتی که عقبه سیاسی و فرهنگی‌اش امثال آقایان مشائی و ثمره هاشمی بوده‌اند و دستکم ۴-۵ سال اول دولت احمدی‌نژاد با مقولاتی مانند امدادهای غیبی، هاله نور، معجزه هزاره سوم، شعیب بن صالح، کشیدن مونوریل در تهران برای ایاب و ذهاب امام زمان، خواب نما شدن این و آن و توسل به چاه و مداحان، بر مردم حکومت رانده‌اند، پناه گرفتن در پشت شعارهائی مانند بهار و کوروش کبیر و مکتب ایرانی،‌‌ همان داستان قسم حضرت عباس و آشکار شدن دم خروس را در اذهان تداعی می‌کند و نوعی شامورتی بازی و عوامفریبی از نوع جدیدش محسوب می‌شود.

این منتقد و فعال سیاسی در ادامه افزود: مگر جز این است که در طول ۸ سال گذشته همه قدرت در اختیار این تیم بوده و مشائی بعنوان مهره اصلی دولت نسخه بسیاری از رفتار‌ها و تصمیمات احمدی‌نژاد را تجویز می‌کرده است، ما در این مدت نه تنها آثاری از بهار ندیدیم بلکه به شهادت حامیان سابق اینان نیز بهارهایی را هم که می‌توانستیم داشته باشیم به زمستان مبدل شد.

اعلمی گفت: ای کاش عدالت اجرا شود و بنده و مشائی امکان حضور در رقابت‌های انتخاباتی را داشته باشیم و مناظره‌ای هم میان ما برگزار شود، در این صورت حرف برای گفتن بسیار است و یقین دارم که این مناظره هم یکی از بی‌بدیل‌ترین مناظره هائی خواهد بود که پس از انقلاب برگزار شده است.

این حقوقدان در پاسخ به سوال یکی از حاضران که پرسیده بود اگر اصلاح طلبان بر روی فرد خاصی اجماع کنند واکنش شما چه خواهد بود، اظهار داشت: وقتی گفته می‌شود اصلاح طلبان به ذهن بنده جامعه متکثری با میلیون‌ها عضو تداعی می‌شود، لذا نخست باید مشخص شود که این اصلاح طلبانی که همیشه در ایام انتخابات بعنوان قیّم مردم برای سایرین نسخه پیچیده و تعیین تکلیف می‌کنند چه کسانی هستند، وزن اجتماعی آن چقدر است؟ کجا گردهم می‌آیند و بر اساس کدام سازوکار مدنی و دموکراتیک تصمیم می‌گیرند. اگر به این پرسش‌ها پاسخ منطقی و قابل قبولی داده شود در این صورت پاسخ صریح بنده نیز معلوم خواهد شد.

وی افزود: وقتی که عده‌ای نامشخص و به صورت کاملا گمنام با رسانه هایی که در اختیار دارند دو سه نفر که تنها مشخصه آن‌ها همکاری با دولت هاشمی و یا خاتمی بوده است را به عنوان کاندیداهای احتمالی جریان اصلاحات معرفی می‌کنند باید به امثال بنده حق بدهید که در برابر این قبیل انحرافات، تمامت خواهی‌ها، زیاده خواهی‌ها و تبعیض‌های ناروا و غیردموکراتیک ایستادگی کرده و حتی سرسختانه با آن مخالفت کنم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز