خبرگزاری کار ایران

غلامعباس توسلی در دیدار با دانشجویان حزب اسلامی کار:

جامعه مدنی قدرتمند راه را برای ایجاد تحولات بزرگ باز می‌کند

asdasd

دموکراسی دارای یک ظاهر و یک باطن است. در کشور‌هایی همچون ایران بیشتر به ظاهر دموکراسی پرداخت شده حال آنکه ما نیازمند پرداختن به ریشه‌ها و باطن دموکراسی هستیم.

غلامعباس توسلی در نشستی که به همت کمیته فرهنگی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار شد، جامعه مدنی قدرتمند را راه ایجاد تحولات بزرگ عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این فعال سیاسی اصلاح طلب دموکراسی را نیازمند جامعه مدنی قدرتمند خواند و اظهار کرد: جامعه مدنی به معنی شکل گیری تشکل‌های دموکراتیک در درون جامعه است. البته در بخش سنتی جامعه تشکل‌های مذهبی از قدیم وجود داشته‌اند و به گونه‌ای این بخش دارای سازمان یابی خاص خود است اما در بخش مدرن جامعه هنوز آنچنان که شایسته است نتوانسته‌ایم یک جامعه مدنی قدرتمند ایجاد کنیم.

توسلی در ادامه تصریح کرد: جامعه مدنی مکانی است که مردم در آنجا تمرین دموکراسی می‌کنند، آگاه می‌شوند و به طور کل شرایطی برای آنان فراهم می‌شود تا به وسیله تشکل‌ها ی موجود در آن زیر بنای دموکراسی را مستحکم کنند.

این استاد و محقق برجسته جامعه‌شناسی با اشاره به ظرفیت‌های بالای قانون اساسی اعلام کرد: قانون اساسی محمل خوبی است که شرایط را برای ایجاد تشکل‌ها و نهاد‌های مدنی و در یک کلام جامعه مدنی تدارک دیده است، البته به شرطی که کسانی که در راس هستند به مفاد آن عمل کنند.

او دموکراسی را مهم‌ترین خواسته و مطالبه مردم ایران از ۲ قرن پیش تا به حال عنوان کرد و گفت: ملت ایران همواره دنبال شرایطی بوده است که از وضعیت عقب ماندگی بیرون بیاید و از مزایا و دستاوردهای تمدن جدید به خصوص آگاهی، دانش، بینش، تشکل‌ها و... بهره ببرد.

توسلی با تاکید بر تلاش فراوان ملت ایران برای رسیدن به دموکراسی بیان کرد: تاریخ ۲ قرن اخیر ما پر از حوادث و اتفاقات مختلف بوده است. اما از لحاظ جامعه‌شناسی بیشتر به جای آنکه جامعه حرکت خطی رو به جلو داشته باشد، حرکت دوری و گردشی داشته و همواره در ‌‌نهایت به‌‌ همان نقطه آغاز رسیده‌ایم.

این فعال سیاسی دلیل عدم موفقیت ایرانیان در این زمینه را عدم توجه به باطن دموکراسی اعلام کرد و گفت: دموکراسی دارای یک ظاهر و یک باطن است. در کشور‌هایی همچون ایران بیشتر به ظاهر دموکراسی پرداخت شده حال آنکه ما نیازمند پرداختن به ریشه‌ها و باطن دموکراسی هستیم.

به گفتهٔ وی ظاهر دموکراسی‌‌ همان انتخابات ادواری، حضور احزاب، انتخاب رئیس جمهور و.. است در حالی که عمق دموکراسی به این می‌پردازد که افراد جامعه چطور فکر می‌کنند، به چه میزان آینده نگر هستند و چقدر با هم تعامل دارند.

غلامعباس توسلی در پایان ضمن تقدیر از اعضای سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار اظهار داشت: مایه امیدواری است که هنوز کسانی وجود دارند که حقایق را فراموش نمی‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز