خبرگزاری کار ایران

آیت الله اراکی:

امت مسلمان به ‌رغم اختلافات، هویت یگانه‌ای دارد

رسول خدا (ص) نماد و نمونه‌ای است که هویت امت اسلامی در او متبلور شده است و گرویدن به رهبری و پایبندی به هدایتهای او می‌تواند ضمانت بخش وحدت و عزّت و کرامت امت اسلامی باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: تأکید قرآن کریم بر وحدت امت اسلامی در طول تاریخ، نشانگر آن است که امت مسلمان به رغم اختلاف زمان و مکان و رنگ و …هویت یگانه‌ای دارد.

به گزارش ایلنا، آیت الله اراکی دبیرکل مجمع در ششمین کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی با عنوان «نقش تمدنی تقریب در تحقق صلح اجتماعی» در انگلیس افزود: قرآن کریم بر یگانگی و وحدت امت اسلامی در گستره تاریخ تاکید می‌ورزد و این بیانگر آن است که امت اسلامی در طول زمان و در هرمکان با هر رنگ و‌نژاد و سنت و فرهنگ فقط یک هویّت دارد.

وی اظهار داشت: قرآن کریم بر تفاوت جوهری امت‌های مختلف بشری و اختلاف هویت آنان تاکید کرده و شاخص جوهر هر امت را در رهبریتی می‌داند که آن امت او را به پیشوایی پذیرفته و تبلور ارزش‌ها و آمال خود می‌داند؛ ولی امت اسلامی که به حق می‌توان آن را ˈ امت محمدی ˈ نامید، دارای هویتی اعتقادی و تمدنی وارزشی است که عصاره وجودی اوست و در شخصیت پیشوای بزرگش حضرت محمد (ص) خلاصه شده است.

آیت الله اراکی افزود: رسول خدا (ص) نماد و نمونه‌ای است که هویت امت اسلامی در او متبلور شده است و گرویدن به رهبری و پایبندی به هدایتهای او می‌تواند ضمانت بخش وحدت و عزّت و کرامت امت اسلامی باشد.

دبیرکل مجمع بیداری خجسته اسلامی را به معنای بازگشت به رهبری حضرت محمد (ص) تفسیر نمود و گفت: بیداری اسلامی یعنی ولادت دوباره امت واحده اسلامی که در آینده با قدرت بر‌تر خود جهان بشریت نوین را رهبری خواهد کرد و به همین دلیل است که دشمنان بشریت خشمگینانه شخصیت پیامبر و رهبر امت اسلامی را هدف آماج حملات خود قرار داده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین ˈعبدالحسین معزیˈ نماینده مقام معظم رهبری در بریتانیا و رییس مرکز اسلامی انگلیس طی سخنانی در مراسم افتتاحیه، با خوشامد گویی به میهمانان و اندیشمندان شرکت کننده در این کنفرانس، به دستاوردهای پنج کنفرانس گذشته تقریب بین مذاهب اسلامی اشاره کرد و نشست اندیشمندان و متفکران جهان اسلام را فرصت مغتنمی برای تقارب افکار و رایزنی در خصوص مسائل ومشکلات جهان اسلام دانست.

از دیگر سخنرانان برنامه صبح کنفرانس تقریب بین مذاهب اسلامی دکتر شیخ تاج الدین الهلالی از علمای برجسته اهل تسنن در استرالیا بود که محور سخنان خود راˈ‌چگونگی بهره‌برداری از مفهوم بیداری اسلامی برای تحقق همزیستی اجتماعی میان ملل جهان ˈ‌قرار داد.

شرکت کنندگان در ششمین کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی در لندن، توهین به مقدسات اسلامی را بشدت محکوم کردند و دیدگاه‌ها و توصیه‌های خود را در بیانیه‌ای ۱۴ ماده‌ای ارائه نمودند.

در این بیانیه تاکیده شده است: تقریب طرحی فرهنگی و یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد وحدت اسلامی است. ‌زیرا همگرائی در افکار و اندیشه‌ها زمینه ساز وحدت عملی است.

در این بیانیه آمده است: باید میان ˈبیداری اسلامیˈ و ˈبهار عربیˈ که دستهای استکبار به انحاء مختلف سعی در تحریف و بلکه به خدمت گرفتن آن برآمده‌اند، تفاوت قائل شد. چرا که بیداری اسلامی یعنی بازگشت به پذیرش بلا منازع رهبری و هدایت پیامبر اکرم (ص) و ایجاد امت واحدۀ اسلامی.

این کنفرانس یک روزه با عنوان ˈنقش فرهنگی تقریب در رسیدن به همزیستی اجتماعیˈ و با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندان برجسته مسلمان از کشورهای مصر، انگلیس، لبنان، الجزایر، عراق، مراکش، فرانسه، پاکستان، هند، یمن، استرالیا، ایران، عربستان سعودی و بحرین و همچنین دبیرکل مجمع جهانی تقریب شنبه ۸ مهر ماه در لندن برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز