خبرگزاری کار ایران

باهنر در نشست خبری:

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به دنبال تشکیل حزب فراگیر هستند

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۲۰

چنانچه روسای جمهور قبلی کنار یکدیگر جمع شوند، می‌تواند برای آینده انقلاب مفید باشد. من به آقای روحانی پیشنهاد می‌کنم پایه‌گذار جلسه‌ای باشند که در آن روسای جمهوری قبلی حضور دارند و از نظر و پیشنهادات آنها استفاده کنند.

ایلنا: دبیرکل جامعه مهندسین گقت: آقای هاشمی رفسنجانی تاکیداتی بر حزب فراگیر داشته و آقای عارف نیز درصدد تشکیل حزبی فراگیر است. آقای لاریجانی نیز در تشکیل حزب سخنرانی داشته است به اعتقاد من این 4 سال و 8 سال شرایط برای انجام خیلی کارها همچون تشکیل چند حزب قوی، شناسنامه‌دار و ضابطه‌مند آماده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه مهندسین صبح امروز طی یک نشست خبری که در محل ساختمان این جامعه برگزار شد، گفت: زمان تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور هر گاه آغاز شود رایزنی‌هایی که صورت بگیرد رسمی است اما در غیر این صورت این رایزنی‌ها غیررسمی محسوب می‌شود و تعریف روشنی ندارد.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور منتخب آقای نوبخت را به عنوان رابط بین دولت و مجلس معرفی کرد که آقای نوبخت نیز سوابق طولانی داشته و به ادبیات مجلس کاملا آشناست و بنده ماموریت ویژه‌ای از طرف مجلس ندارم.

دبیرکل جامعه مهندسین تصریح کرد: اگر قرار است رایزنی رسمی بین دولت جدید و مجلس برقرارباشد، رئیس‌جمهور منتخب باید از مجلس شورای اسلامی بخواهد و مجلس نیز طبق فعالیت‌های فراکسیونی و کمیسیونی کار خود را آغاز کند و شخص رسمی در سطح مجلس انتخاب شود که به مذاکره برود.

باهنر گزارش احمدی‌نژاد در مورد عملکرد خود را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ‌عادلانه‌ترین سخن در مورد عملکرد دولت احمدی‌نژاد توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت آینده نقاط قوت و ضعف را نداشته باشد است، بنابراین دولت‌هایی که می‌روند انبوهی از خدمات بر جای می‌گذارند که بر ذائقه مردم نشسته است.

وی ادامه داد: هر دولتی که می‌رود باید گزارش عملکرد خود را به مردم ارائه دهد و در این گزارشات، علیرغم شایستگی‌ها بعضا مواردی نیز قابل نقد است.

باهنر با تاکید بر اینکه کارهای عمرانی احمدی‌نژاد بسیار خوب و موثر بود، خاطرنشان کرد: کارهای عمرانی دولت احمدی‌نژاد در توسعه زیربناها موثر بود و به ذائقه مردم نشست اما ارقامی مطرح شد که بعضی از ارقام با رقم های گفته نشده را می‌توان مقایسه کرد.

دبیرکل جامعه مهندسین در پاسخ به این پرسش که آیا شما حزبی فراگیر تشکیل خواهید داد، خاطرنشان کرد: تشکیل حزب فراگیر از آرزوهای قدیمی من بوده البته تشکیل این حزب را مختص به جریان اصولگرا نمی‌دانم بلکه معتقدم در نظام مردم سالاری دینی نیاز به چند حزب مقتدر داریم؛ اکنون 200 گروه فعال سیاسی در کشور حضور دارند البته اینها قاعدتا احزابی نیستند که یک حرف سنگین و جدی با آراء 40 درصدی بزنند.

نایب رییس مجلس در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه جناح اصلاح‌طلب نیز باید یک حزب فراگیر داشته باشد، گفت: آقای هاشمی رفسنجانی تاکیداتی بر حزب فراگیر داشته و آقای عارف نیز درصدد تشکیل حزبی فراگیر است. آقای لاریجانی نیز در تشکیل حزب سخنرانی داشته است به اعتقاد من این 4 سال و 8 سال شرایط برای انجام خیلی کارها همچون تشکیل چند حزب قوی، شناسنامه‌دار و ضابطه‌مند آماده است.

دبیرکل جامعه مهندسین ادامه داد: اصولگراها لایه‌های مختلفی دارند که این جریان به دو قسمت رادیکال و میانه‌رو تقسیم می‌شود و جریان اصلاح طلب نیز از همین قاعده پیروی می‌کند.

باهنر به تلاش‌های خود برای تشکیل حزبی فراگیر اشاره و تصریح کرد: اگر در زمان 88 به دلیل جنجال‌هایی که صورت گرفت، یک حزب نمی‌توانست در فضاهای شلوغ و افراطی کار کند، اما در 3 یا 4 سال آینده موقعیت مناسبی برای تحقق این امر شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی تعریف جامعی ندارند، تاکید کرد: اگر این تعاریف صورت بگیرد آن موقع خود اصلاح طلبان می‌گویند که باید به دو گروه رادیکال و میانه‌رو تقسیم شود و با استفاده از این تعاریف اساسنامه‌ها مشخص می‌شوند و شورای مرکزی آنان نیز انتخاب می‌شود.

باهنر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا از شما برای انتخاب افراد کابینه دعوت شده بود تا مذاکراتی صورت گیرد، اظهار داشت: این مذاکرات انجام می‌شود و طبیعی است که افرادی با آقای روحانی ملاقات کنند. علم رجال خوب است و با شناحتی که از آقای روحانی سراغ داریم مطمئن هستیم که ایشان افراد را به خوبی می‌شناسند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سؤالی درباره تغییر ساختار جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: جبهه پیروان یک حزب نیست بلکه دارای 15 تشکل است که مجوز و اساسنامه و شورای مرکزی دارد؛جبهه پیروان برای همکاری بین احزاب به وجود آمده است که این جبهه نزدیک به انتخابات فعال‌تر می‌شود؛ در حال حاضر جبهه پیروان همان جبهه است مگر اینکه زمانی بخواهد به حزب فراگیر یا یکی از مجموعه‌ها که حزب فراگیر را تشکیل دهد،بپیوندد. اما هنوز چنین بحثی مطرح نشده است.

باهنر درباره شرایط وزرا که اخیرا مطرح می‌شود، گفت: هنوز این مسئله به عنوان یک طرح در بین تعداد معدودی از نمایندگان مطرح است و اینکه به این دولت برسد، بعید است ولی توصیه ما این بوده که رئیس‌جمهور منتخب شناسه‌های کاری وزرا را با مستند ارائه نماید.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه سخنان خود درباره تحلیلش از انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: با توجه به همه نکات مثبتی که در دولت‌ها از زمان جنگ تاکنون وجود داشته، متاسفانه در 16 سال گذشته مردم دچار افراط و تفریط شدند؛‌این مسئله هم در 8 سال اصلاحات و هم در 8 سال دوره احمدی‌نژاد وجود داشت و ما شاهد تندروی‌هایی بودیم، اگرچه جهت‌گیری‌ها متفاوت بود.

وی ادامه داد: نظیر کم بر این است که مردم پس از 16 سال به اعتدال روی آوردند و آقای روحانی سمبل این اعتدال شد تا مردم به سمت یک رویکرد اعتدالی همراه با تدبیر و حفظ ارزش‌ها روی آوردند؛ آقای روحانی ذاتا فرد متعدلی است و تلاش می‌کند از نیروهای توانمند در جناح‌های مختلف استفاده کند.

باهنر در پاسخ به این سؤال که آیا کابینه آقای روحانی فراجناحی است، یادآور شد: اگر فرض کنیم آقای روحانی از نیروهای رادیکال هر دو جناح چه اصولگرا و چه اصلاح طلب استفاده کند با شعارهای وی نمی‌خواند، از این رو آقای روحانی چنین کاری را نخواهد کرد و از نیروهای معتدل استفاده می‌کند؛بنده اینگونه تعبیر نمی‌کنم که کابینه یک شرکت سهامی از همه جناح‌ها باشد؛ باید نیروهای کارشناس که منافع ملی را بر منافع حزبی و فردی ترجیح ‌دهند، در کابینه حضور داشته باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره سیاست خارجی آقای روحانی یادآور شد: ما در بحث هسته‌ای سه جمله بیشتر نداریم، اول اینکه ما از حق غنی‌سازی خود صرف‌نظر نمی‌کنیم، دوم ما از این علم و این دستاورد استفاده غیر صلح‌آمیز نخواهیم کرد و سوم به شرط اینکه طرف‌های مدعی ما این حق را برای ما قبول کنند و بپذیرند ما اجازه نظارت و راستی‌آزمایی را در مورد مسائل هسته‌ای می‌دهیم.

باهنر درباره مسائل اقتصادی و حل آنها نیز یادآور شد: برخی از این مسائل و مشکلات در کوتاه مدت حل می‌شود و برخی نیز نیازمند برنامه‌های بلند مدت است؛ اتفاقاتی که در بازار ارز شاهد بودیم نشان داد که همه این گرانی‌ها ریشه اقتصادی ندارد بلکه ریشه روانی، فرهنگی و اجتماعی نیز دارد و اگر تورم در کشور ما یک رقمی شود اقدام بسیار بزرگی انجام شده است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه ساختار انتخابات کشور ما مبتنی بر ساختاری است که امکان تقلب در آن وجود ندارد، گفت: متاسفانه آقایان به دلیل خودخواهی‌ها و توهمات این تهمت عظیم را به انقلاب وارد کردند و خودشان از همه بیشتر ضرر کردند و اکنون به احتمال زیاد همه آنها پشیمان شدند اما برخی شجاعت دارند و اعلام می‌کنند و برخی خیر.

وی اضافه کرد: از رسانه‌ها و دوستانی که در جریان فتنه غصه خوردند و از سر دلسوزی نصیحت کردند اما سران فتنه کوتاه نیامدند، می خواهیم اگر آنها به اشتباهشان اقرار کردند ما نگوییم همان‌هایی هستند که فلان کار را انجام دادند بلکه به این مسئله نگاه کنیم که از مواضع خود عدول کردند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: اکثریت قریب به اتفاق از نظر فکری قانع شدند که اشتباه کردند که برخی شجاعت داشته و اعلام می‌کنند و برخی اعلام جرات صریح را ندارند.

باهنر در بخش پایانی سخنان خود به روحانی پیشنهاد کرد: اگر همه رؤسای جمهور گذشته که در حال حاضر حضور دارند، جلسه‌ای داشته باشند،این جلسه مثمر ثمر خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معمولاً مراسم تنفیض با حضور روسای جمهور گذشته برگزار می شود آیا امکان حضور آقای خاتمی در این مراسم وجود دارد گفت: هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است. من معتقدم چنانچه روسای جمهور قبلی کنار یکدیگر جمع شوند، می‌تواند برای آینده انقلاب مفید باشد. من به آقای روحانی پیشنهاد می‌کنم پایه‌گذار جلسه‌ای باشند که در آن روسای جمهوری قبلی حضور دارند و از نظر و پیشنهادات آنها استفاده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز