خبرگزاری کار ایران

عارف:

مصوبات مجمع، حکم قانون را دارد

کد خبر : ۹۳۹۴۰

مجمع در حوزه اجرا نمی تواند دخالت کند و معتقدم برای نظارت تشکیلات عریض و طویل نیاز نیست، همچنین مجمع باید بر حوزه قانون گذاری نیز نظارت داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مصوبات مجمع، حکم قانون را دارد. مجمع در حوزه اجرا نمی تواند دخالت کند و معتقدم برای نظارت تشکیلات عریض و طویل نیاز نیست، همچنین مجمع باید بر حوزه قانون گذاری نیز نظارت داشته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشروح سخنان محمدرضا عارف در خصوص محورهای سند چشم انداز بیست ساله و نگاه آینده پژوهی در مجمع، بدین شرح است:

اهمیت و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی و سیاستگذاری کلان کشور چگونه است؟

اهمیت مجمع تشخیص به خوبی در بازنگری قانون اساسی بیان شده است. مجمع دو وظیفه مهم دارد اولین وظیفه آن بن بست شکنی است. قانون اساسی ما جزء مترقی ترین قانون های اساسی دنیاست که بطور طبیعی مسائلی که به بن بست میرسد، در هنگام اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان مجمع فراتر از قانون بر اساس مصلحت کشور تصمیم می گیرد. نکته دوم حل معضلات کشور است. جایگاه دیگر مجمع مشاوره به مقام معظم رهبری است که رهبری طبق اصل110 با مشورت با اعضای مجمع در جایگاه کارشناسی سیاست­های کلی نظام را که بسیار کارگشا است برای مراجع قانونی وبرای تدوین برنامه های توسعه و پیشرفت ایجاد می کند.

برای حل معضلات نظام و مواردی که بنا بر مصلحت در نظر گرفته شده اما مبتنی بر بازه زمانی مشخص باشد، چه اقدامی باید صورت گیرد؟

مقام معظم رهبری در دیدارشان با اعضای مجمع بر رعایت زمان تأکید کردند. در این خصوص آئین نامه داخلی مجمع در حال بازنگری است که هر تصمیمی برای مصلحت نظام صورت بگیرد، دارای زمان باشد.

اصلاح آیین نامه داخلی مجمع که در حال بررسی است در چه حوزه هایی متمرکز است؟

بررسی کارشناسی طرح ها به خصوص سیاست های کلی، مدت زمان زیادی را صرف می کند و رفت و آمد بین دبیرخانه، کمیسیون ها و دفتر رهبری باید سریعتر باشد که به نظرم در اصلاح آیین نامه باید مد نظر قرار گیرد.

مهمترین کارهایی که برای مدیریت کلان کشور نیاز است در مجمع صورت گیرد و نقش دبیرخانه مجمع را در پشتیبانی علمی از این اقدامات چه می تواند باشد؟

کمیسیون های دبیرخانه و کمیسیون مجمع برای بحث های کارشناسی باید فعال تر باشند. از موازی کاری باید پرهیز شود، در واقع دبیرخانه مجمع صرفاً در جایگاه کارشناسی کمیسیون ها باشد و در مرحله کارشناسی محوریت اعضا شورا را بپذیریم و اعضای مجمع در جریان فرآیند کارشناسی باشد. بهتر است هر طرح که قرار است در مجمع مطرح شود یکی از اعضا مجمع مسئول طرح باشد، لازم است اعضای شورا وقت بیش تری را برای طرح ها بگذارند و در حوزه تصمیم سازی هم فعال باشند و در کنار فعالیت دبیرخانه از کارشناس قوی استفاده شود.

در خصوص نحوه نظارت و ضمانت اجرایی مصوبات مجمع تشخیص چه مکانیزمی باید طراحی کرد؟

ضمانت اجرایی مصوبات، خود مقام معظم رهبری است. شورای مجمع جایگاه مشورت برای رهبری است. در مجمع کارها، کارشناسی و کمتر سیاسی است، پشتوانه تصمیمات مجمع حالت اجماعی دارد. با ساز و کار دقیق نظارت میتوان دستگاهها را موظف به اجرا کرد. اگر مجمع نقش پررنگی در تدوین قانون داشته باشد، مثل برنامه های توسعه می تواند بسیار مؤثر باشد البته اخیراً شورای نگهبان مصوبات مجلس را با مجمع می سنجد که مغایر با مجمع نباشند. مصوبات مجمع، حکم قانون را دارد. در حوزه اجرا مجمع نمی تواند دخالت کند و معتقدم برای نظارت تشکیلات عریض و طویل نیاز نیست. مجمع باید در حوزه قانون گذاری نیز نظارت داشته باشد. ما به اندازه کافی سازمان های نظارتی داریم، مانند: دیوان محاسبات سازمان بازرسی. بنابراین قوانین مصوب مجمع در ساز و کار تدوین قوانین کشور قرار می گیرد و مجلس نحوه نظارت بر قوانین را بر عهده دارد.

در سالهای اخیر به نظر میرسد معضلات کاهش یافته است، نظر جنابعالی چیست؟

نظام دردهه چهارم خود قرار دارد که به بلوغ و ثبات کامل رسیده است، مثلاً در دهه اول و دوم اولویت های مجمع و تدوین سیاست های کلی مطرح نبود. در دهه دوم نیاز به چشم انداز ملموس شد که البته سند چشم انداز با زمان و جامعیت بیشتر ماهیتاً از نوع سیاست های کلی نظام است. در خصوص سند چشم انداز تا کنون گزارش عملکردی و جامع از دولت و مجلس ارائه داده نشده است و یکی از ضعف های مجمع است همین موضوع است که تا کنون گزارش های نظارتی دریافت نکرده است.

برای تعامل مجمع با نخبگان و اینکه این تعامل پایدار و اثر گذار باشد چه باید کرد؟

زمانی که اعضای مجمع اشراف کامل بر همه امور داشته باشد تعامل پایدار خواهد بود و لازمه این اشراف، وقت گذاشتن اعضای مجمع به صورت حضور فعال و معناداری می باشد مثلاً در فرهنگستان ها ما اعضا را وابسته می کنیم، بهتر است اعضای مجمع یک تیم کارشناسی قوی در اختیار داشته باشد که بصورت نیمه وقت در اختیار مجمع باشد، اطلاع رسانی در بولتن های ویژه به اعضای مجمع می تواند بسیار موثر باشد. حضور فیزیکی اعضای مجمع در دانشگاهها و ارتباط دستگاه های حکومتی با مراجع علمی ضعیف است.

برای نگاه آینده پژوهانه در مجمع چه گام هایی باید برداشت؟

آینده نگری جزء وظایف ذاتی مجمع است، مجمع بهتر است با نهادهای آینده نگری ارتباط داشته باشد، تعامل با فرهنگستانها داشته باشد، با برنامه های راهبردی و چشم انداز کشورهای آینده ارتباط داشته باشد، اقدامات منظم و نهادینه باشد که سلیقه ای نباشد و باید نگاهی داشته باشد به 91 کشور رقیب که براساس شاخص های استاندار بین المللی است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگاه رفیعی در قانون اساسی دارد. یک نهاد فراقوه ای و فراجناحی است که کار کارشناسی صورت می دهد. برای بهتر انجام دادن وظایف نیاز به امکانات کارشناسی بیش تری دارند تا اعضای مجمع حضور پررنگی در کنار سایر نهادهای کشور داشته باشند، از طرفی با توجه به دیدگاه های مختلف سیاسی در جامعه جایگاه مجمع بسیار ارزشمند است یعنی فراتر از نگاه سیاسی مواردی است که به نفع نظام است که براساس مصلحت در نظر می گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز