خبرگزاری کار ایران

توضیحات وزیری هامانه درباره قرارداد کرسنت و انتقاد از برداشت‌های سیاسی

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۹۰

اگر قرارداد کرسنت اجرا شده بود، امروز پس از ۷ سال گاز فروخته بودیم و نباید جریمه پرداخت می‌کردیم.

ایلنا: سید کاظم وزیری هامانه در واکنش به انتشار مطلبی در یكی از خبرگزاری‌های اصولگرا، جوابیه‌ای صادر كرد.

به گزارش ایلنا، متن جوابیه به این شرح است:

در طول مدت دو ساله وزارت اینجانب بار‌ها در مورد نقایص این قرارداد صحبت و مصاحبه داشته‌ام. واقعیت امر این است که این قرارداد که در زمان جناب آقای مهندس زنگنه مذاکره و منجر به امضاء شد تا حضور بنده بعنوان یک نفر که افتخار اصولگرائی دارد مورد توجه هیچ ارگانی قرار نگرفت.

لکن در‌‌ همان هفته‌های اول از طرف بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس مورد حمله قرار گرفت و نهایتاً منجر به تشکیل جلسات پی در پی با حضور ارگان‌های فوق و نمایندگان کمیسیون انرژی و مسئولین وزارت از جمله مدیر عامل شرکت صادرکننده گاز و همکارانشان و امور حقوقی نفت و اینجانب شد و جناب آقای دکتر توکلی شخصاً در جلسات شرکت کردند و مذاکرات و بحث‌های انجام شده بعداً به صورت کتاب هم منتشر شد.

نقایص قرارداد از جمله ثابت ماندن قیمت در یک دوره ۷ ساله مورد انتقاد قرار گرفت که پس از آن با همراهی جناب آقای رحیمی رئیس وقت دیوان محاسبات از طرف رئیس محترم جمهور سابق مدیر عامل فعلی ایران ال ان جی را مأمور مذاکره با مسئولین کرسنت کردند و بعداً رئیس وقت دیوان محاسبات و رئیس وقت کمیسیون انرژی مجلس و مرحوم آقای کردان مأمور مذاکره با مسئولین شرکت کرسنت شدند و خلاصه اینکه علیرغم اینکه در کمیسیون تخصصی مجلس یعنی انرژی، ادامه کار پس از رفع ابهام توصیه شد اجازه ندادند و وزارت نفت موظف به توقف اجرای قرارداد شد.

بنده برای جلوگیری از هدر رفتن گاز و نیز ایجاد زمینه برای چانه زنی خط لوله از میدان مشترک سلمان به عسلویه را در دستور کار قرار دادم و ضمن تأمین بودجه دستور اجرای آن را دادم که بعدأ نیز پیگیری و اجرا شد، تا اگر در ‌‌نهایت این قرارداد به مرحله اجرا در نیاید بتوانیم این گاز‌ها را به شبکه گاز کشور منتقل نمائیم.

به هر حال در مورد این قرارداد و مفاد آن بحث فراوان است لکن از‌‌ همان روز اول مسئولیت اینجانب، آقای رحیمی ریاست محترم دیوان محاسبات وقت و اطرافیان ریاست محترم جمهور سابق که با وزیر قبلی زاویه داشتند هیاهوی زیادی راه انداختند که احتمالاً منظورشان کوبیدن وزیر سابق بود لیکن بنده هدف قرار گرفتم و فشار‌ها را تحمل کردم و اینک نیز عرض می‌کنم اگر همین قرارداد که مطلوب هم نیست اجرا شده بود ۷ سال گاز صادر شده بود ما درآمد کسب کرده بودیم و مورد ادعای طرف مقابل هم نبودیم و چه بسا مذاکرات حقوقی با طرف مقابل امکان اصلاح را به وجود می‌آورد.

در عین حال دخالت مقامات سیاسی غیر مرتبط که نمی‌دانم با چه هدفی انجام شد، ما را از این درآمد محروم کرد و حالا باید جریمه آن را نیز بپردازیم. البته اگر به هر شکل افرادی در تنظیم و انعقاد قرارداد خلافی کرده‌اند دستگاه عدالت کشور رسیدگی کرده و خواهد کرد.

توجه خواهید داشت آقای مهندس ترکان از همکاران بنده در دوران مسئولیتم بودند که مستقیماً با هم کار می‌کردیم و رئیس محترم جمهور وقت بنده را برای حذف ایشان تحت فشار قرار دادند. ایشان در پاراگراف دوم مصاحبه مورد اشاره شما گفته‌اند: «در این قرارداد هم این موضوع پیش‌بینی نشده است که اگر بازار جهانی و قیمت‌ها تغییر کرد، چگونه بدون به وجود آمدن معضلی، این قیمت‌ها اصلاح شود. قراردادهای گازی ایران باید بر یک چارچوب مستحکمتری استوار شود که بر تغییرهای آینده بازار انرژی ناظر شود. زمان در قراردادهای نفتی بر خلاف قراردادهای گازی مستلزم سرمایه‌گذاری‌های بزرگ زیربنایی است و از قراردادهای بلندمدت به شمار می‌روند؛ به این علت تغییرهای آینده و تغییرهایی که پیش‌بینی آن‌ها آسان نیست باید در آن‌ها دیده شود، به طوری که این قرارداد‌ها به سود دو طرف قرارداد باشد».

آقای ترکان علیرغم آنکه در نظرات جدیدش معتقد است کسانی که کرسنت را متوقف کردند باید محاکمه شوند، در مصاحبه دو سال پیش خود با روزنامه شرق می‌گوید: «کرسنت قراردادی است که بر ارکان درستی بنیان گذاشته نشده و پایه‌های این قرارداد کج است. افرادی که در آن دخیل بودند- همچون حمید جعفر- افراد سالمی نبودند. ما نمی‌توانیم روابط بین ایران و امارات را بر اساس روابط اشخاصی که صلاحیت و ظرفیت‌های لازم را برای واسطه بودن روابط دو کشور ندارند، برقرار کنیم.»

این برداشت یکطرفه است. به هر حال بنده قرارداد را تأیید نکرده‌ام ولی اقدامات سیاسی که بعد از دولت هشتم و در زمان دولت نهم انجام شد را جهت‌دار دانسته‌ام و ضمناً هیچ مسئولیتی در مذاکره، تدوین و امضاء این قرارداد نداشته‌ام و پس از حضور در مسئولیت وزارت نفت هم فرصتی جز چند جلسه که فوقاً عرض شد برای تصمیم در این مورد به من داده نشد.

بنده در تمام مصاحبه‌ها و مقالاتم بعد از وزارت فقط حرف کار‌شناسی زده‌ام و این شجاعت را داشته‌ام که آخرت خود را به دنیای کسی نفروشم. ضمناً بهتر است سؤالاتی که مطرح کرده‌اید را از جناب آقای مهندس زنگنه بفرمائید که در جریان جزئیات هستند.

سید کاظم وزیری هامانه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز