خبرگزاری کار ایران

نماینده نوشهر و چالوس در گفتگو با ایلنا:

درخواست استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را دارم

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۱۳

متاسفانه تولید در همهٔ حوزه‌ها در کشور با مشکل روبرو شده است و فقط منحصر به حوزهٔ صنعت نشر و صنایع چوب و کاغذ نبوده است.

ایلنا: پائین بودن میزان تولید کاغذ در داخل کشور و نقش کمیسیون فرهنگی مجلس در بررسی بحران در حوزهٔ کاغذ، دو موضوعی بود که پیرامون آن‌ها با قاسم احمدی؛ نمایندهٔ مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، به گفتگو پرداختیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمدی درخصوص بحران در صنایع تولید کاغذ در داخل کشور گفت: متاسفانه تولید در همهٔ حوزه‌ها در کشور با مشکل روبرو شده است و فقط منحصر به حوزهٔ صنعت نشر و صنایع چوب و کاغذ نبوده است، اما به نظر من این حوزه‌ها بسیار مهم‌تر از بسیاری از بخش‌های دیگر هستند، زیرا وقتی صحبت از صنعت نشر کشور می‌شود، یعنی با علم، فرهنگ، آموزش و مباحث علمی و فکری سر و کار داریم. البته این مساله نباید نافی این باشد که باقی موضوعات هم در صنعت دیده نشوند.

نمایندهٔ مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با توجه به قرار داشتن کارخانهٔ چوب و کاغذ مازندارن در حوزهٔ این شهرستان‌ها گفت: ما در استان مازندران در حال تجمیع بسیاری از شرکت‌ها هستیم تا در حوزهٔ صنعت چوب و کاغذ وارد شوند، چون این صنعت در حال نابودی است و امکانات ما برای حمایت از آن محدود شده است. اگر قرار بود حمایتی از صنعت نشر داشته باشیم، باید شامل مطبوعات و اهالی نشر بشود که متاسفانه در حال حاضر نیست.

او افزود: ما باید موضوعات را کامل ببینیم، نه بخشی، صنعت کاغذ ما با جنگل، چوب و درخت در ارتباط است، اما این مساله نباید باعث شود درختان جنگل را هر طور که می‌خواهیم قطع کنیم تا تبعات آن را در سیل‌های ویرانگر شاهد باشیم. ما اخیرآ در مجلس به دنبال طرحی هستیم که برای مدت ۵ سال به جنگل تنفس داده شود. اما با اجرای این طرح و جلوگیری از قطع درختان، در واقع باعث کاهش تولید کاغذ و صدمه به صنعت نشر شده‌ایم، پس باید در جای دیگر این مشکل را جبران کنیم. ما گفتیم واردات چوب را تقویت کنیم، به همین دلیل مثلآ بگوییم تعرفهٔ گمرکی حذف شود و تجار با نازل‌ترین قیمت وارد شوند و اقلام مورد نیاز را در این بخش وارد کنند تا خسارتی که این‌جا می‌دیدیم جبران کنیم و از آن طرف هم بتوانیم جلوی آسیب‌های طبیعی مثل سیل را بگیریم.

احمدی به نقش وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد مشکلات تولید در داخل اشاره کرد و گفت: من جز اولین کسانی هستم که درخواست استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را مطرح و به شدت آن را پیگیری کردم و تا آخرین لحظه هم پیگیر این مساله هستم، زیرا آسیبی که ما در بخش تولید دیدیم، یکی دو مورد نیست. قالب شهرک‌های صنعتی ما در حال تعطیلی هستند. وضعیت بیکاری به بالا‌ترین درجهٔ خود رسیده است، گرانی در جامعه هم به همین ترتیب.

این نمایندهٔ مجلس افزود: ما فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد ایجاد فضای همدلی را روی دیده می‌نهیم، اما این‌که وزیر صنعت، معدن و تجارت از این فرمایش سوء استفاده کند و از زیر مشکلات مربوط به تولید ملی، نشر، چاپ و کاغذ فرار کند را هم نمی‌پذیریم و باید جوابگوی آن‌ها باشند. یکی از مهم‌ترین این موضوعات هم بحث صنعت نشر است که باید وزیر صنعت، معدن و تجارت دربارهٔ آن پاسخگو باشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دربارهٔ این‌که نقش کمیسیون فرهنگی در بررسی مشکلات مربوط به حوزهٔ مشکلات کاغذ چیست و آیا این کمیسیون می‌تواند برای حل مشکلات این حوزه وارد بشود گفت: صد در صد این کمیسیون هم باید درگیر این موضوعات بشود. یکی از کامل‌ترین تعاریف از واژهٔ فرهنگ، توسط «تایلور» ارائه شده است. او می‌گوید که فرهنگ مجموعه‌ای از آداب و رسوم و اخلاقیات و سنن و فن و تکنیک و... است. کاغذ مترادف فرهنگ است، اگر به این صنعت نرسیم، به فرهنگ آسیب جدی رسیده است، بنا براین می‌تواند مهم‌ترین فاکتور برای پیگیری باشد. یعنی نباید بگویند که ما فقط وزیر فرهنگ و ارشاد را می‌شناسیم و وزیر ارشاد هم پاسخ‌های خود را بدهد. در این حوزه باید وزیر جهاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت و... باید پاسخگو باشند. به همین دلیل این کمیسیون می‌تواند وارد این قضیه بشود و من اعتقاد دارم چه کمیسیون فرهنگی، چه کمیسیون آموزش و تحقیقات و همهٔ آن‌هایی که به حوزهٔ علم و اندیشه مربوط هستند باید در این حوزه وارد شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز