خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در بازدید از مناطق زلزله‌زده آذربایجان:

آمار کشته‌ها و مجروحان و بی‌خانمان‌ها تاسف‌برانگیز است

asdasd

صدا و سیما از شب گذشته این فاجعه را خوب گزارش کرده است /نباید اجازه به وجود آمدن مشکلات اقتصادی را در این ناحیه داد/ باید علاوه بر کمک مسئولان استانی و ملی بودجه خاصی برای این موضوع برآورد کرد.

ایلنا: رییس مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای عالی استان گفت: در بازدید از مناطق زلزله‌زده ارزیابی اولیه‌ای از نیازهای مردم پیدا کردم. با دولت صحبت می‌کنیم و برای کمک به مردم زلزله‌زده اگر لازم باشد، متمم بودجه تصویب می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: زلزله آذربایجان شرقی در کشور یک حس هم‌گرایی به وجود آورده است که امیدواریم این حس قلوب همه را به هم نزدیک‌تر کند و در قلوب هم‌گرایی پدید آورد.

وی افزود: از جهتی خیلی متاسفم که در این شرایط به استان آذربایجان شرقی پرغیرت وارد شدم.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این حادثه، تلخ و دردناک بود. از وقتی که جامعه در جریان این حادثه تلخ قرار گرفته، حزنی همه را در بر گرفته است.

وی ضمن ابراز تاسف نسبت به تلفات این حادثه، گفت: آمار کشته‌ها و مجروحان و بی‌خانمان‌ها تاسف‌برانگیز است؛ به ویژه اینکه در این حادثه، مردم مستضعف و فقیر دچار مشکل شده‌اند.

لاریجانی اعلام کرد: بنده بعد از حادثه پیگیر مسائل شدم. در جلسه اخیرم با برخی از مسئولان اجرایی نیز به بررسی این موضوع پرداختیم. نمایندگان استان نیز برداشت خود را از شرایط مطرح کردند. بررسی آقایان حکایت از باقی ماندن مشکلات بود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی از نظر بودجه محدودیت‌هایی وجود دارد ولی این حادثه باید در اولویت قرار گیرد و بودجه اصلاح شود

وی در ادامه تصریح کرد: کمیسیون عمران نیز پیگیر مشکلات مردم به ویژه اسکان آنان شد. در شرایط فعلی از نظر بودجه محدودیت‌هایی وجود دارد ولی این حادثه باید در اولویت قرار گیرد و بودجه اصلاح شود. بازدید امروز نشان داد شرایط اضطراری برای برون‌رفت از وضعیت فعلی مهیا شده است؛ هرچند که نواقصی وجود دارد که باید با سرعت بیشتری برطرف شود.

نماینده مردم قم افزود: کمبود چادر در برخی روستا‌ها وجود دارد. لیستی ارائه شده است که با پرداختن به آن می‌توان زود‌تر مشکل این روستا‌ها را رفع کرد. البته ممکن است ضایعاتی در این زمینه وجود داشته باشد ولی مردم به خاطر فقدان چادر نباید در اضطراب باقی بمانند.

وی با اشاره به برخی از نیازهای اساسی مردم در مناطق زلزله‌زده گفت: فقدان سرویس‌های بهداشتی، آبرسانی و بیماری برخی از مردم از دیگر مشکلاتی است که باید به آن‌ها پرداخته شود. در گزارش برخی آقایان بیان شد که سرویس‌های بهداشتی سیار برای حمل به مناطق زلزله‌زده آماده است. در موضوع آب‌رسانی نیز باید هرچه سریع‌تر اقدام شود.

لاریجانی اظهار کرد: برخی از زلزله‌زدگان بیماری قبلی، برخی به دلیل زلزله بیمار و برخی دچار امراض روحی شده‌اند. به این مریضان باید هرچه سریع‌تر رسیدگی کرد. تشکیل اکیپ پزشکی و سرکشی به مناطق زلزله‌زده از این طریق قابل انجام است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکار‌هایش برای رفع نگرانی و اضطراب زلزله‌زدگان گفت: برخی می‌گویند وام ۱۵ میلیونی با کارمزد ۴ درصد به ما بدهید. ولی گفته می‌شود که ما چون برای بازگرداندن این تسهیلات همه چیزمان را از دست داده‌ایم، بنابراین نمی‌توانیم آن را برگردانیم که البته این موضوع یک واقعیت است و باید برای آن فکری اساسی شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید علاوه بر کمک مسئولان استانی و ملی بودجه خاصی برای این موضوع برآورد کرد.

وی با اشاره به دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصلی زلزله‌زدگان گفت: دغدغه همگانی افراد زلزله‌زده از دو ماه آینده منطقه است. پیشنهاد این بود که اگر مصالح ساختمانی، تیرآهن و آجر به زلزله‌زدگان تحویل داده شود، خودشان منازل و امکانات اساسیشان را می‌سازند. بهتر است به جای پرداخت وام که توقعاتی در پی خواهد داشت و مشکلاتی در بازگرداندن آن به وجود خواهد آورد، به زلزله‌زدگان مصالح ساختمانی تحویل داده شود تا بر اساس اسلوب مهندسی خود به ساختن منازلشان اقدام کنند.

لاریجانی با طرح این پرسش که آیا تا پایان مهرماه که آغاز فصل زمستان در استان آذربایجان شرقی است، ساخت واحدهای مسکونی به سرانجام خواهد رسید، گفت: تا آن موقع نمی‌توان مردم را بی‌سرپناه گذاشت. برخی روستا‌ها در مکان‌های غیرفنی ساخته شده بودند و باید جانمایی‌های جدیدی برای آن‌ها انجام شود. به عبارت بهتر، انتخاب بهتر سرزمین روستا‌ها بر اساس الگوهای مهندسی، با کار هلهلکی قابل انجام نیست. مدل‌سازی و جانمایی برای ساختار روستاهای جدید در مناطق زلزله‌زده امکان‌ناپذیر است.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: باید از دو راه مشکل مردم را رفع کرد. یک راه، راهکار طولانی‌مدت برای ساختن واحدهای مسکونی است اما ۲۰ هزار خانوار زلزله‌زده جمعیت کمی نیست و به همین دلیل باید راهکارهای موقتی را سامان داد. نمی‌توان مردم را در خیابان‌ها و پارک‌ها نگه داشت. تالمات روحی مردم طوری است که باید برای اسکان موقت آن‌ها اقدام شود. مردم نباید دغدغه‌ای جز از دست دادن عزیزان و اموالشان را داشته باشند. بنابر این باید امکانات بهتری را برای اسکان آنان در نظر گرفت. باید فکری به حال این اضطرار کرد.

نماینده مردم قم با اشاره به دیدار صبح روز سه‌شنبه خود با رییس بنیاد مسکن گفت: رییس بنیاد مسکن نسبت به ساختن منازل ویران شده ابراز امیدواری کرده است که امیدوارم نگاه ایشان واقع‌بینانه بوده باشد.

لاریجانی اضافه کرد: نباید اجازه به وجود آمدن مشکلات اقتصادی را در این ناحیه داد.

وی در رابطه با ارزیابی روحیه زلزله‌زدگان گفت: در دیدار امروزم مردم مشکلاتشان را بیان می‌کردند ولی هیچ یاس و ناامیدی نداشتند. از این جهت، باید نمره خوبی به عملکرد مدیریت استان داد.

لاریجانی همچنین با اشاره به زلزله 5.3 ریشتری استان تبریز که روز سه‌شنبه روی داد، گفت: این زلزله با قدرت 5.3 ریش‌تر قابل تامل است. باید با کمک صاحب‌نظران تمهیدات بهتری برای اسکان مردم اندیشید.

وی تاکید کرد: لازم است این موضوع همچنان دنبال شود و کار به فراموشی سپرده نشود.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان داشت: صدا و سیما نیز از شب گذشته این فاجعه را خوب گزارش کرده است. این بحران مساله‌ای ملی است.

نماینده مردم قم در پایان از هلال‌ احمر، استانداری آذربایجان شرقی، نیروهای انتظامی و نظامی، بسیج و سپاه و مسئولان سایر استان‌های کمک‌کننده به استانداری آذربایجان شرقی تشکر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز