خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در جمع خبرنگاران خبر داد:

تاکید کشورهای اسلامی بر لزوم حل مسئله سوریه بدون دخالت نظامی

کد خبر : ۴۰۵۹۲

اکثریت قریب به اتفاق کشورها بر این مسئله تاکید داشتند که موضوع سوریه باید از طریق اصلاحات سیاست از داخل حل شده و از دخالت نظامی در آن پرهیز شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره دستاوردها و نتایج اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی در سودان پس از بازگشت به تهران،گفت: مسئله فلسطین به طور ویژه در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با وجود اختلاف‌نظرها در مورد موضوع سوریه اکثریت قریب به اتفاق کشورها تاکید داشتند که مسئله سوریه باید بدون دخالت نظامی و با اصلاحات سیاسی از داخل حل شود.

به گزارش ایلنا، دکتر علی لاریجانی در بدو ورود به تهران با حضور در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای سفر به سودان و شرکت در اجلاس بین‌المجالس، گفت: بین‌المجالس نهادی بین همه کشورهای اسلامی است که آنها را به هم پیوند داده و جلسه اصلی آن یک‌بار در سال ولی جلسات کمیته‌های آن که شامل کمیته‌های زنان، حقوق بشر، فلسطین و مسائل اقتصادی است، در طول سال نیز برگزار می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس مواضع روشن و خوبی درخصوص فلسطین داشتند، افزود: بین پارلمان‌های کشورهای اسلامی مسئله فلسطین مسئله‌ای جدی است و اتخاذ مواضع در این دست از جلسات اهمیت زیادی دارد.

وی همچنین درخصوص مسئله سوریه و بررسی آن در این اجلاس، گفت: در این اجلاس با وجود اختلاف‌نظرهایی که درخصوص سوریه داشت، اما اکثریت قریب به اتفاق کشورها بر این مسئله تاکید داشتند که موضوع سوریه باید از طریق اصلاحات سیاست از داخل حل شده و از دخالت نظامی در آن پرهیز شود.

لاریجانی ادامه داد: در این اجلاس در مورد مسائل جهان اسلام، موضع فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز و ترور دانشمندان هسته‌ای نیز صحبت‌هایی شد و این مسائل در بیانیه اجلاس مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: در این اجلاس سازوکارهایی که برای به هم نزدیکتر شدن کشورها لازم است نیز مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به طرح مسئله پارلمان اسلامی در اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی، گفت: بحث وجود پارلمان اسلامی در اجلاس مطرح و قرار بر این شد تا بررسی شود که آیا این نهاد از اساس می‌تواند وجود داشته باشد یا خیر.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، ادامه داد: در مورد حضور زنان در فعالیت‌های علمی، اجتماعی و سیاسی و همچنین جلوگیری از بعضی رفتارهای برخی از کشورها که مسئله‌ساز است نیز بحث‌هایی صورت گرفت، به طور مثال درباره مسائل مربوط به کشور مالی و الجزایر و شرایط این دو کشور در حال حاضر بحث و بررسی شد.

لاریجانی افزود: برخی از مسئولان پارلمان الجزایر نیز در این اجلاس حضور داشتند که ریشه‌های وضعیت فعلی و مشکلات این کشور را مطرح کردند.

نماینده مردم قم در مجلس نهم، همچنین با اشاره به دیدارهای برگزار شده در حاشیه این اجلاس، گفت: تا جایی که فرصت اجازه می‌داد با مسئولان برخی از کشورها مذاکراتی داشتیم، این اجلاس فرصتی شد تا با مسئولان کشور دوست و برادر سودان دیدار کنیم که در این راستا با رئیس مجلس سودان، معاون اول رئیس جمهور و رئیس جمهور این کشور بحث‌های دوجانبه‌ای مطرح شد، در این جلسات نحوه ارتقای همکاری‌ها بین ایران و سودان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: کشور سودان منابع خوبی دارد که درخصوص همکاری‌ها با این کشور نیز نظرات مطرح و بحث‌هایی صورت گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد:‌ دولت سودان در خصوص مسئله فلسطین موضعی مترقی و در مسائل منطقه‌ای نیز نگاه معقولی دارد و می‌تواند در حل مسائل منطقه‌ای مفید باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز