خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌های سفر رئیس مجلس به هند به روایت خبرنگار ایلنا؛

عکس خندان کومار و لاریجانی در کنار هم، خنده را به صورت همه هدیه کرد

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۶۷

دولت هند هر روز به 120میلیون کودک فقیر هندی نهار می‌دهد/امام جمعه دهلی از تلاش برای تغییر حکومت هند و تبدیل آن به جمهوری اسلامی خبر داد/نیمی از هزار شبکه تلویزیونی هند، برنامه های خود را به صورت زنده پخش می کنند/دختران هندی هنگام تلاوت قرآن، شال های خود را روی سر انداخته تا حجاب خود را رعایت کنند.

ایلنا: سفر هفته گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی به کشور هند و دیدار با فعالان اقتصادی و شخصیت‌های برجسته سیاسی این کشور، اگرچه سفری با موفقیت برای کشور و مردم ایران بود، اما خالی از حواشی نیز نبود. برای مثال خانم کومار رئیس مجلس نمایندگان هند، هدیه ای جالب توجه را به همتای ایرانی خود علی لاریجانی اهداء کرد؛ قاب عکس بزرگی که یک سمت آن علی لاریجانی و سمت دیگر آن خود خانم کومار با چهره های خندان ایستاده بودند. بی شک این هدیه خانم کومار جالب ترین چیزی بود که می توانست توجه همه را به خود جلب کرده و خنده را به صورت همه بنشاند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، یکشنبه هفته گذشته 6 اسفندماه، به دعوت خانم میراکومار رئیس مجلس نمایندگان هند که سال پیش به تهران سفر کرده بود، تهران را به مقصد این کشور ترک کرد.

هیئت همراه رئیس پارلمان ایران را در این سفر، محمد آشوری تازیانی عضو هیأت رئیسه مجلس، غلامرضا تاجگردون نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، بهروز نعمتی عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، اسفندیار اختیاری کسنویه یزد نماینده اقلیت زرتشتیان در مجلس، حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه، حسین شیخ الاسلام معاون بین الملل مجلس شورای اسلامی و خانم فاطمه آلیا عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و هند، تشکیل می دادند.

از آن جا که قرار بود پرواز هواپیمای حامل رئیس مجلس و هیئت همراه در ساعت 14:00 یکشنبه صورت گیرد، هیئت همراه و خبرنگارانی که قرار بود در این سفر همراه هیئت پارلمانی ایران باشند، از ساعت 13:15 در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد تهران حضور یافته بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 13:30 دقیقه وارد فرودگاه مهرآباد شد و قبل از سوار شدن به هواپیما در جمع خبرنگاران و در بیان اهداف سفر به هند، ضمن تأکید بر قدرت اقتصادی این کشور، گفت: رفع موانع همکاری‌های اقتصادی دو کشور در صدر گفت‌وگوها قرار دارد.

آقایان محمدحسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور، حسن زمانی مشاور رئیس مجلس و امیدوار رضایی معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی نیز، برای بدرقه رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه به پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد تهران آمده بودند.

با اعلام خلبان زنگنه، هواپیمای ایرباس A320 حامل رئیس مجلس و هیئت همراه در ساعت 14:00 یکشنبه از فرودگاه مهرآباد تهران برخاست و به مقصد فرودگاه بمبئی که مهمترین شهر اقتصادی هند محسوب شده و حدود 24میلیون جمعیت دارد، حرکت کرد.

هواپیما در ساعت 18:05 به وقت تهران و 20:05 به وقت بمبئی، در فرودگاه بمبئی به زمین نشست که در بدو ورود، رئیس پارلمان ایران و هیئت همراه، مورد استقبال چهار تن از نمایندگان مجلس ایالتی بمبئی و سه تن از نمایندگان مجلس نمایندگان هند و نیز غلامرضا انصاری سفیر جمهوری اسلامی در هند قرار گرفت.

*تأکید لاریجانی بر گسترش روابط مشترک اقتصادی هند و ایران

رئیس مجلس در بدو ورود به هند و در فرودگاه بمبئی در جمع خبرنگاران بازهم بر تقویت روابط اقتصادی ایران و هند تأکید کرد و گفت: امیدواریم در این سفر، مجالی فراهم شود تا با مسوولین و مقامات سیاسی و فعالان اقتصادی هند گفت‌وگوهایی داشته باشیم تا زمینه‌ی گسترش فعالیت‌های اقتصادی دو کشور فراهم شود.

خانم میراکومار رئیس مجلس نمایندگان هند که دعوت کننده اصلی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت پارلمانی ایران به هند بود، هتلی تاج محل بمبئی را برای محل اقامت هیئت ایرانی در نظر گرفته بود؛ هتلی که تجربه حضور شخصیت های شناخته شده سیاسی جهان، از جمله جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا، بیل کیلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا، محمدرضا شاه پهلوی آخرین شاه ایران، برخی از شخصیت های بین المللی را داشت و عکس هایی نیز از حضور این شخصیت های سیاسی بر دیوار های این هتل نصب شده بود.

*تلویزیون‌هایی که فقط زنده پخش می‌کنند/کمترین سرعت اینترنت 3 مگابایت

در اولین شب حضور در هتل، به اتفاق برخی دیگر از همکاران خبری، کانال های تلویزیونی را رصد می کردیم و متوجه شدیم از حدود 100 کانال هندی که امکان پخش آن وجود داشت، حدود نیمی از آن‌ها برنامه‌های خود را به صورت زنده پخش می‌کردند.

فردا صبح زمانی که برای رفتن به برنامه های از پیش تعیین شده رئیس مجلس در بمبئی به راه افتادیم از یکی از خبرنگاران مستقر در هند موضوع پخش زنده و مستقیم برخی کانال های تلویزیون را در هند سؤال کردیم که جواب داد در کشور هند حدود هزار کانال وجود دارند که نزدیک به نیمی از آن ها تمام وقایع روز از جمله جلسات مجلس نمایندگان هند، مجلس سنا، مجالس ایالتی، برخی جلسات مسئولین سیاسی، اعتراضات مردمی و... را به صورت زنده و مستقیم پخش می کنند؛ او اضافه کرد که در هند سرعت اینترنت کمتر از 3 مگابایت نیست.

*دوشنبه 7 اسفندماه، اولین روز کاری علی لاریجانی در هند

هند کشوری است که بسیاری از قسمت های آن به صورت ایالتی اداره شده و هر ایالت غیر از چند قانون اصلی که دولت هند برای کل کشور مشخص کرده، قوانین مخصوص به خود را دارد و ایالت مهاراشتا که مرکز آن بمبئی است و حدود 24میلیون جمعیت دارد، از آن جمله است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح روز دوشنبه 7 اسفندماه در اولین برنامه کاری خود در کشور هند، به دیدار آقای شانکارا نارایان فرماندار ایالت مهاراشتا که مرکز آن شهر بمبئی است رفت و پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: این دیدار بیشتر درباره گسترش روابط تجاری دو کشور بود و از آنجایی که بمبئی پایتخت تجاری هند است این دیدار حائز اهمیت است؛ البته بخش دیگری از مذاکرات تجاری دو کشور مربوط به مسئولین و مقامات سیاسی هند در دهلی نو است و باید در آنجا ادامه پیدا کند.

دومین برنامه کاری رئیس مجلس شورای اسلامی در بمبئی، حضور در مرکز تجارت جهانی بمبئی و ضیافت نهار کاری با مسئولین این مرکز تجاری بود. رئیس مجلس شورای اسلامی پس از سخنان آقایان ویجی کلانتری رئیس اتحادیه سراسری صنایع هند و استراو وارکر رئیس مرکز تجارت جهانی بمبئی که توضیحاتی در زمینه توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و هند بیان کردند، در سخنانی با بیان این که با عینک رسانه ها به ایران ننگرید بلکه خود به ایران آمده و ظرفیت های اقتصادی ما را ببینید، خطاب به فعالین اقتصادی هند تصریح کرد: ما سفر به بمبئی را به این خاطر به سفر به دهلی نو که پایتخت سیاسی هند است، در اولویت قرار دادیم تا نشان دهیم علاقه ایران به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با هند بسیار بوده و روابط اقتصادی و سیاسی با هند در اولویت های ما قرار دارد.

دیدار با آقای شیواجی راو دیش موش رئیس مجلس شورای ایالتی اولی بمبئی، سومین برنامه رئیس مجلس شورای اسلامی در بمبئی بود که عصر دوشنبه صورت گرفت؛ رئیس مجلس شورای اسلامی پس از سخنان میزبان خود، در سخنانی اظهار داشت: معتقدم تجار ایرانی باید روابط نزدیک تری با تجار هندی داشته باشند و قوانین موجود در این زمینه باید تصویب شود؛ شما روی این حرف حساب کنید و پارلمان ایران نیز در این جهت تسهیلات را فراهم خواهد کرد.

علی لاریجانی در آخرین برنامه کاری خود در بمبئی، در ضیافت شام اتاق بازرگانی هند در هتل تاج محل بمبئی حضور یافت؛ در ابتدا برخی از اعضای شاخص اتاق بازرگانی هند و نیز آقای نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران که برای شرکت در این جلسه به هند سفر کرده بود، سخنرانی کردند و پس از آن علی لاریجانی در سخنانی گفت که روابط ایران و هند فقط به ارتباطات سیاسی و یا حتی دینی محدود نیست، بلکه روابط عاطفی و قلبی بر ارتباطات دو کشور حکم فرماست که این سخن رئیس مجلس شورای اسلامی تشویق تجار هندی را در پی داشت. علی لاریجانی در ادامه با بیان این که نقش ایران و هند هم در حوزه سیاست و هم در حوزه اقتصاد مکمل یکدیگر است، خواستار گسترش همکاری های اقتصادی ایران و هند و سرمایه گذاری تجار هندی در پروژه های نفت، گاز، خدمات مهندسی و... در ایران شد.

*سه شنبه 8 اسفندماه دومین روز کاری هیئت پارلمانی ایران

طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده قرار بر این بود که رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه، سه شنبه صبح هتل تاج محل بمبئی را ترک کرده و با حضور در فرودگاه بمبئی، این شهر مهم اقتصادی هند را به مقصد دهلی نو پایتخت سیاسی این کشور ترک کنند.

ساعت 8:30 صبح است که هواپیمای حامل هیئت ایرانی، فرودگاه بمبئی را به مقصد فرودگاه ایندیراگاندی هند ترک می کند. ساعت حدود 11:00 است که هواپیما به زمین می نشیند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی‌نژاد نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند و تنی چند از نمایندگان مجلس نمایندگان هند به استقبال رئیس مجلس شورای اسلامی آمده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به فرودگاه زیبای ایندیراگاندی دهلی نو به خبرنگاران می گوید: مذاکرات دهلی نو با مقامات ارشد سیاسی هند و پیرامون مسائل سیاسی و مسائل کلان اقتصادی خواهد بود.

خانم کومار دعوت کننده اصلی هیئت پارلمانی ایران به هند، هتل تاج محل دهلی نو را برای اقامت هیئت پارلمانی ایران در نظر گرفته بود. هتلی که گفته می شود تجربه حضور باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را داشته و حتی برای رعایت مسائل امنیتی، این هتل یک ماه تمام در اختیار دولت آمریکا بود.

هر چقدر شهر بمبئی به هم ریخته و شلوغ نشان داده می شد، دهلی نو شهری شاداب و سرحال به نظر می رسید، چمن، درخت های قد کشیده، گل های رنگارنگ و... در شهر خودنمایی می کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر سه شنبه دیداری با نخبگان هندی در محل مرکز مطالعات شورای هند داشت که رئیس مجلس در این جلسه هم بر لزوم گسترش روابط اقتصادی هند و ایران تأکید کرد؛ این جلسه حواشی خاص خود را داشت، برخی از نخبگان هندی برخی شبهات مطرح شده در مورد ایران در فضای بین المللی از جمله بحث هسته ای ایران را مطرح کردند که لاریجانی پاسخ داد غربی ها در مسئله هسته ای ایران بهانه جویی می‌کنند. همچنین در این جلسه سؤالاتی در مورد روابط ایران و آمریکا مطرح شد.

سه شنبه شب رئیس مجلس در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی حضور یافت و پس از سخنان علمای شیعه و سنی دهلی نو در تمجید از نظام جمهوری اسلامی و رونمایی از سه کتاب تازه منتشر شده توسط علمای هندی، به ایراد سخن پرداخت؛ علی لاریجانی در این دیدار بر لزوم تقویت وحدت شیعه و سنی تأکید کرد و گفت که استراتژی جمهوری اسلامی نیز بر این امر استوار است.

*تلاش امام جمعه دهلی برای تغییر حکومت هند

از نکات جالب توجه این جلسه سخنان حجت الاسلام تقوی از علمای هندی و امام جمعه دهلی نو بود که در سخنانی ضمن تمجید از شخصیت امام خمینی(ره) و حکومت جمهوری اسلامی گفت که ما از سال ها پیش تلاش داریم که در هند نیز همانند ایران، حکومت جمهوری اسلامی ایجاد کنیم که البته تا کنون موفق نبوده‌ایم. این سخن امام جمعه دهلی نو اگر چه در جای خود افتخاری برای حکومت جمهوری اسلامی محسوب می شود، اما از سوی دیگر اوج آزادی و دموکراسی را در این کشور شرق آسیا نشان می دهد که چگونه یک روحانی هندی از تلاش برای تغییر سیستم حکومت سخن می گوید.

*ادای احترام رئیس مجلس ایران به گاندی

لاریجانی صبح روز چهارشنبه در فشرده ترین روز کاری خود برای ادای احترام به بنای یادبود "مهاتما گاندی" رهبر استقلال خواهی هند رفت و با ریختن گل روی این بنای یادبود به شخصیت گاندی ادای احترام کرد؛ رئیس مجلس در دفتر یادبود بنای یادبود گاندی نوشت که گاندی شخصیتی نادر در تاریخ بشر به ویژه برای هندوستان بود، فریاد استقلال‌خواهی او برای مردم هند رهاورد بزرگی داشت و الهام‌بخش سایرین گردید.

رئیس مجلس پس از این دیدار به دیدار "مان موهان سینگ" نخست وزیر هند رفت و پس از آن در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که در این دیدار همه بخش‌های مورد علاقه دو کشور در حوزه روابط اقتصادی و توسعه آن و نیز حوزه همکاری‌های منطقه‌ای و فرهنگی را شامل می‌شد، گفت: فکر می‌کنم انشاالله دستورات لازم از سوی نخست‌وزیر هند برای پیشرفت کار صادر شود.

*پارلمان هند و خصوصیات خاص آن

لاریجانی پس از دیدار با نخست وزیر هند، به ساختمان پارلمان هند که دو مجلس اصلی این کشور، مجلس نمایندگان (لوک سابها) و مجلس ایالتی یا مجلس سنا(راجیا سابها) رفت و دقایقی در صحن علنی این مجالس حضور یافت. هر دو این مجالس در یک ساختمان و در کنار هم بودند که در نوبه خود جالب توجه بود.

وجه اشتراک این دو مجلس اصلی کشور هند با ایران این بود که موکت فرش مجلس نمایندگان هند همانند مجلس شورای اسلامی ایران، سبز رنگ و موکت فرش مجلس ایالتی هند، همانند مجلس خبرگان کشورمان، قرمز بود.

خصوصیت دیگری که در این مجلس خودنمایی می کرد پخش زنده تلویزیونی هر دو این مجالس بود که به گفته برخی از نمایندگان این مجالس، مذاکرات مجلس همواره به صورت زنده از چند تلویزیون هند پخش میشود.

نمایندگان این دو مجلس با هر لباس و هر مدلی می‌توانند به مجلس وارد شوند، و فقط تنها محدودیت این است که برهنه نباشند.

جایگاه ویژه ای در این مجلس برای خبرنگاران تعریف شده و موبایل هیچ کس حتی نمایندگان، در ساختمان مجلس آنتن نمی‌دهد.

خصوصیت دیگر مجالس نمایندگان و ایالتی هند این بود که نمایندگان عضو این مجالس با زبان های مختلفی صحبت می کردند، که یکی از این نمایندگان به خبرنگاران همراه هیئت پارلمانی ایران گفت، 18 زبان نقاط مختلف هند، توسط مجلس به رسمیت شناخته شده و نمایندگان می توانند به این زبان ها صحبت کنند و برای این که همه نمایندگان از سخنان مطرح شده در مذاکرات آگاهی پیدا کنند، گوشی های ترجمه برای آن ها پیش بینی شده بود.

لاریجانی پس از بازدید از فعالیت نمایندگان این دو مجلس، به قرائت خانه مجلس هند رفت که زمانی اقامتگاه آخرین شاهزاده هند بود و دفتر یادبود پارلمان هند را نیز امضا کرد.

*دیدار موفقیت آمیز علی لاریجانی با رئیس جمهور هند

دیگر برنامه مهم رئیس مجلس در نوبت صبح چهارشنبه، دیدار مهم وی با آقای پراناب موخرجی رئیس جمهور هند بود که به گفته برخی از اعضای هیئت پارلمانی ایران، مدیریت بسیار خوب علی لاریجانی و برخورد حرفه ای و دیپلماتیک با رئیس جمهور هند، دست آوردهای بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران و گسترش روابط اقتصادی با هند داشت به گونه ای که رئیس جمهور هند در پایان مراسم با هدایا و به کاربردن الفاظ خاص از حضور رئیس مجلس ایران در هند تشکر کرد.

*نهار کاری با اعضای بزرگترین شرکت اقتصادی هند

لاریجانی ظهر چهارشنبه در نهار کاری شرکت "اسوچم" هند که بزرگترین شرکت اقتصادی هند محسوب شده و دارای 400 هزار شرکت عضو از سراسر هند و 50 نمایندگی فعال در دنیاست، بازهم بر لزوم گسترش روابط اقتصادی ایران و هند تأکید کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاری مشترک در پروژه های مختلف نفت وگاز، خدمات مهندسی و... با تجار هندی استقبال می کند.

*تأثیر دیدار با رئیس جمهور هند در دیدارهای بعد از ظهر چهارشنبه

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر به دفتر وزیر امور خارجه هند که آقای سلمان خورشید قبل از شروع سخنان علی لاریجانی در سخنانی تصریح کرد که وزارت امور خارجه هند خیلی فوری گسترش روابط با ایران را در دستور کار قرار می دهد و نیز کمیسیونی در این خصوص تشکیل خواهد شد اما قبل از تشکیل کمیسیون، خود وزارت خارجه کارها را خیلی سریع شروع خواهد کرد.

این سخنان وزیر خارجه هند نشان از آن داشت که دیدار صبح همین روز علی لاریجانی در قامت رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با پراناب موخرجی رئیس جمهور هند بسیار موفقیت آمیز بوده که این موفقیت بر دیدار بعد از ظهر آن روز، رئیس مجلس شورای اسلامی با وزیر خارجه اثر گذاشت.

سلمان خورشید حتی گفت که دهلی نو از صدور قطعنامه های یک جانبه علیه ایران و آن هم از سوی یک کشور خاص حمایت نمی کند و افزود: دهلی نو معتقد است انرژی صلح آمیز هسته ای حق مسلم ایران است و تصمیم گیری در این مورد باید به عهده دولت و مردم ایران و البته در شرایط به دور از فشار باشد. او همچنین از فتوای رهبر معظم انقلاب در صدور فتوای حرام بودن ساخت سلاح هسته ای تمجید کرد و خطاب به علی لاریجانی گفت قطعا با وجود شما و رهبر انقلاب ایران روابط ایران و هند بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

علی لاریجانی هم در این دیدار با اشاره به فشارهای بین المللی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تحریم های اعمال شده، خطاب به وزیر خارجه هند گفت: با توجه به شرایط موجود برای اینکه روابطمان را ادامه داده و آن را گسترش دهیم نیازمند متدهای خلاقانه و قدم‌های نوآورانه در زمینه خدمات بانکی و بیمه‌ای است.

دیدار دیگری که قرار بود رئیس مجلس شورای اسلامی با مقامات هندی داشته باشد، دیدار با محمد حامد انصاری رئیس مجلس ایالتی هند که همزمان معاون رئیس جمهور هند نیزهست بود. معاون رئیس جمهور هند بر لزوم گسترش روابط ایران و هند تأکید و آن را باعث ایجاد منطقه ای باثبات و امن دانست؛ وی همچنین بر لزوم حل مسئله هسته ای ایران از طریق گفت وگو تأکید کرد.لاریجانی هم در این دیدار بر لزوم گسترش روابط اقتصادی دو کشور تأکید کرد.

*هدیه متفاوت خانم کومار به علی لاریجانی

اما برنامه اصلی علی لاریجانی در قامت رئیس مجلس شورای اسلامی در کشور هند، دیدار با خانم میراکومار رئیس مجلس نمایندگان هند بود، چرا که دعوت کننده اصلی هیئت پارلمانی ایران به هند، خانم کومار بودند. این دیدار چهارشنبه شب صورت گرفت که پس از رایزنی های دو طرف در خصوص مسائل مهم مربوط به دو کشور، ضیافت شام رئیس مجلس نمایندگان هند به افتخار حضور علی لاریجانی در این کشور بود.

حاشیه جالب این مراسم این بود که پس از صرف شام، خانم کومار هدیه‌ای جالب توجه را به علی لاریجانی اهداء کرد؛ قاب عکس بزرگی که یک سمت آن علی لاریجانی و سمت دیگر آن خود خانم کومار با چهره های خندان ایستاده بودند. بی شک این هدیه خانم کومار جالب ترین چیزی بود که می توانست توجه همه را به خود جلب کرده و خنده را به صورت همه بنشاند.

از دیگر نکات برجسته ملاقات علی لاریجانی با خانم کومار که در محل مجلس هند صورت گرفت، گلکاری مسیری بود که قرار بود هیئت پارلمانی ایران از آن جا عبور کند. یکی از نمایندگان مجلس هند به خبرنگاران ایرانی گفت که این گلکاری ستون ها و مسیر مشخص شده، همه با گلهای طبیعی و به افتخار حضور علی لاریجانی صورت گرفته است.

علی لاریجانی و خانم کومار هر دو بر گسترش روابط بین ایران و هند تأکید کرده و آن را عاملی جهت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خواندند.

*پنج شنبه 10 اسفندماه/رعایت حجاب دختران هندی در زمان تلاوت قرآن

رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین روز سفر به هند، در دانشگاه دهلی نو و بزرگداشت استاد احمد عابدی از اساتید زبان فارسی این دانشگاه شرکت کرد و پس از بیان سخنانی، از برخی اساتید زبان فارسی دانشگاه دهلی نو تقدیر کرد.

از نکات جالب توجه این جلسه رعایت حجاب دختران هندی در هنگام قرائت قرآن بود؛ در ابتدای این جلسه و زمانی که قاری قرآن شروع به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید کرد، دختران هندی که شال هایی روی دوش خود داشتند را روی سر گذاشته و به احترام قرآن، حجاب خود را رعایت کردند.

دانشگاه دهلی نو که از اصلی ترین دانشگاه های کشور هند به حساب می آید دانشجویان ایرانی بسیاری دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر روز پنج شنبه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند حاضر شد و جلسه ای نسبتا مفصل با سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند و اعضای کنسولگری ایران در این کشور داشت.

سه ساعت بعد از ظهر روز پنج شنبه تنها فرصت آزادی بود که در اختیار هیئت ایرانی گذاشته شد چرا که عصر همین روز رئیس مجلس شورای اسلامی کنفرانس خبری با حضور رسانه های مختلف هندی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند داشت.

در این نشست خبری از تمام مسائل بین المللی و منطقه ای از جمله مسئله هسته ایران، روابط ایران و آمریکا، مسئله افغانستان، مسائل مربوط به پاکستان و حتی از احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده سؤال شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران رسانه های هندی در خصوص رفتارهای آمریکا در منطقه گفت که برخی دولت های مدعی دموکراسی تقویت کننده تروریسم در افغانستان هستند که در این لحظه خبرنگار دیلی تلگراف در هند با طرح سؤالی که به نظر می رسید به قصد ایجاد تنش در رابطه ایران و پاکستان است پرسید که آیا منظور شما از دولت های حامی تروریسم دولت پاکستان است؟ که رئیس مجلس پاسخ داد، منظور بنده مشخصا دولت های آمریکا و انگلیس است. وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا با توجه به موضع گیری‌های اخیر مقامات آمریکایی گفت که ایران با تغییر موسیقی سیاسی، موضع خود را تغییر نمی دهد.

آخرین برنامه سفر رئیس مجلس شورای اسلامی در هند، پنج شنبه شب و دیدار با ایرانیان مقیم هند در سالن اجتماعات خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو بود که طی آن برخی از ایرانیان مقیم هند و از جمله دانشجویان نسبت به عدم حمایت مناسب دولت جمهوری اسلامی از دانشجویان مقیم خارج از کشور انتقاد داشتند.

*صبح جمعه 11 اسفندماه، عزیمت به تهران

رئیس مجلس شورای اسلامی در نهایت پس از 4 روز سفر کاری فشرده در هند، در ساعت 8:30 صبح جمعه 11 اسفندماه به وقت دهلی نو و 10:30 به وقت تهران، دهلی نو را به مقصد تهران ترک کرد، که این هواپیما 4 ساعت بعد در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

رئیس مجلس در ابتدای پرواز دهلی نو – تهران با حضور در جمع اعضای هیئت همراه به آنان خسته نباشید گفت و در طول سفر نیز به نوبت با خبرنگاران رسانه های مختلف به گفت وگو پرداخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 14:30 دقیقه ظهر روز جمعه 11 اسفندماه در فرودگاه مهرآباد تهران با استقبال جواد جهانگیرزاده رییس گروه دوستی پارلمانی با هند و سید شریف حسینی مواجه شد و در بدو ورود به خبرنگاران گفت: رایزنی در مورد مسائل منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و مذاکرات اقتصادی مهم‌ترین محور‌های سفر به هندبود.

*نکته ای که باید ذکر شود

سفر رئیس مجلس شورای اسلامی، دست آوردهای بسیار زیادی برای کشور و مردم ایران در پی خواهد داشت، چه آن که که توسعه روابط اقتصادی با این کشور مهم و قدرتمند شرق آسیا می تواند در ارتقاء سطح اقتصادی ایران نیز اثر گذار باشد.

*یادآوری

همکاری و همدلی هیئت پارلمانی ایران در این سفر نیز از نکات برجسته ای است که نباید از بیان آن اجتناب کرد؛ ارتباط بسیار خوب شخصیت های سیاسی از جمله 5 نماینده مجلس و نیز دو شخصیت سیاست خارجی کشور که همراه رئیس مجلس شورای اسلامی به هند آمده بودند با دیگر اعضای هیئت همراه و به خصوص خبرنگاران، همکاری خوب و صمیمانه تیم حفاظت و حراست هیئت پارلمانی ایران با دیگر اعضای هیئت همراه، همکاری خوب و صمیمانه اعضای دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده اداره اخبار مجلس، همدلی خبرنگاران، عکاس و تصویربرداران با یکدیگر و... نیز، از نکات برجسته ای بود که این سفر پرکار و پر استرس را شیرین کرد.

*نکات کاملا حاشیه‌ای

در طول مسیر فرودگاه بمبئی تا هتل تاج محل این شهر، چند خبرنگاری که در این سفر بودند به هم می گفتند، گلی به جمال میدان راه آهن تهران! این شهر که خیلی درب و داغون است! راننده ها هم مدام بوق می زدند، انگار بوق زدن ماشین‌ها از اصول رانندگی‌شان محسوب می شود.

اگر چه هند کشوری رو به پیشرفت محسوب شده و رشد اقتصادی آن 8 درصد است، اما بسیاری از مردم این کشور یک میلیارد و 300 میلیونی، شب ها بدون هیچ امکاناتی در پیاده رو ها می‌خوابند؛ حتی گفته می شود در فصل تابستان که هوا بسیار گرم می‌شود، برخی از مردم برای خواب، به کنار خیابان ها می آیند تا با باد ماشین هایی که از خیابان عبور می کنند، قدری باد بخورند.

با تمام این اوضاع هند کشوری رو به پیشرفت است به گونه ای که تا 5 سال پیش این کشور از امکانات مترو محروم بود، اما اکنون این امکانات در سطح کشورهای درجه اول اروپا در هند وجود دارد. خبرنگاران ایرانی مستقر در هند به این نکته اعتراف دارند که سرعت پیشرفت هند واقعا خیره کننده است.

یکی از نمایندگان مجلس هند به خبرنگاران گفت که دولت هند "صد و بیست" 120 میلیون کودک فقیر و یا بی سرپرست هندی را شناسایی کرده و هر روز یک وعده غذای نهار را به آن ها می‌رساند.

هر روز صبح برخی روزنامه‌های چاپ دهلی به درب اتاق هتل‌ها گذاشته می شد که با بررسی آن ها متوجه می شدیم تنها یک صفحه از این روزنامه های حدود 20 صفحه ای سیاسی است و بقیه صفحات در حوزه های اجتماعی، سینما و... است.

اگر چه هند کشوری با وجود اقوام و مذاهب مختلف است اما با تمام این وجود به احترام امام حسین(ع) روز عاشورا در سرتاسر هند تعطیل رسمی است؛ البته یک ششم جمعیت هند نیز از مسلمانان هستند.

بر عکس شهر بمبئی که شهری شلوغ، در هم ریخته و البته رو به پیشرفت است، شهر دهلی نو که پایتخت سیاسی هند به حساب می آید، شهری زیبا، سر سبز، با درخت های قد کشیده و گل های رنگارنگ است که ناخودآگاه ذهن را به سمت شیراز ایران می‌برد.

در بدو ورود به هتل تاج محل دهلی نو، فردی با لباسی خاص حضور داشت که خبرنگاران به سراغ او رفته تا از او عکس بگیرند؛ وقتی این فرد متوجه شد خبرنگاران ایرانی هستند، گفت که وزیر خارجه کشوری به نام "بوتان" است و بلافاصله موبایل خود را از جیب بیرون آورد و گفت من با رئیس جمهور شما آقای احمدی نژاد عکس دارم؛ پس از آن که خبرنگاران به سمت اتاق‌های خود حرکت کرده به یکدیگر می گفتند، بوتان کجا بود؟ در کدام قاره قرار داشت؟

گزارش از خبرنگار اعزامی ایلنا به هند، "صادق چهرقانی"

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز