خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در جمع دانشجویان:

طبق آمار رسمی کشور نرخ واقعی تورم ۲۹ درصد است

asdasd

رشد صنعت و تولید کشاورزی باید در کشور افزایش بیابد و اگر بخواهیم با همین برنامه کنونی که دنبال می‌کنیم در کشور حرکت کنیم قطعا رکود حرکت تورم سیال می‌شود و یک روز این تورم به سمت طلا و ارز و روز دیگر به سمت کالاهای دیگر حرکت می‌کند.

رییس قوه مقننه گفت: ‌طبق آمار رسمی کشور آمار تورم ۲۹ درصد است ولی در برخی از مواقع شاهد بالا رفتن این تورم نیز بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه پردیس علوم دانشگاه تهران با حضوردر جمع دانشجویان این دانشگاه گفت: دانشگاه تهران یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاههای ایران است و در سطح نخست علم و جهان و منطقه به شمار می‌رود.

وی افزود: کشورهایی که توسعه پیدا كرده و رشد اقتصادی جالب توجه‌ای داشته‌اند به علوم پایه توجه ویژه‌ای نموده و این آموزش ویژه شده است که رشد علوم پایه موتور محرک در کشور بر ابعاد مختلف است.

رییس قوه مقننه خطاب به دانشجویان و اساتید گفت: ما باید محاسبه روشن‌تر و دقیق‌تر از حرکت کشور داشته باشیم اما در این زمینه نقایصی وجود دارد که همه این نقایص‌ به سیستم‌های موجود بر می‌گردد و این همه به دلیل این است که نظام ارزیابی ما شناور است و کمتر جایی داریم که بخواهد این ارزیابی‌ها و سیستم‌ها را رصد کند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در یک نگاه کلی از وضعیت کشورمان تا حد زیادی توانسته‌ایم سازوکارهای دقیقی در زمینه توسعه کیفی برنامه‌های خود انجام دهیم و به صراحت می‌توانیم بگوییم که در سند چشم انداز بیست ساله که بعداز بحث‌های بسیار شکل گرفت، کشور بر پایه واساس سند حرکت خودرا آغاز کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: در سندچشم انداز ۲۰ ساله قوانین مختلفی از جمله صنعت، تولیدات کشاورزی، آب نیز گنجانده شده است که باید به آن‌ها برای رسیدن به اهداف بلندکشور توجه ویژه کنیم.

لاریجانی با بیان این مطلب یکی از نقایص کشورما گسترده بودن دولت است گفت: دولت باید کوچک شود و این کار نیز انجام شده است ولی به خوبی نتوانسته این تفکیک را در کوچک شدن به نقطه نظر مقصود برساند.

وی گفت: در حوزه بین المللی چالش‌هایی وجود دارد که ممکن است در کشور تاثیر بسیاری داشته باشند واز آن جمله می‌توان به مسایل هسته‌ای و یا فشار کشورهای غربی و منطقه‌ای اشاره کرد که تاکنون توانسته مشکلاتی در کشور ایجاد کند.

رییس قوه مقننه با بیان این مطلب که در امنیت داخلی یک کشور نیز با چالش‌های مهمی مواجه نیستیم گفت: ممکن است گاهی وقت‌ها دانشمندان کشورمان را ترور کنند اما ما می‌دانیم که این ترور‌ها با کمک سرویس‌های جاسوسی منطقه در کشور ایجاد شده است.

وی گفت: از نظر اقتصادی کشورمان دچار چالش است علیرغم تهدیدهای غرب پیشرفت‌های مناسبی در کشور صورت گرفته است و در حوزه فناوری حرکت‌های خوبی انجام شده است اما به صراحت می‌گوییم که در حوزه استفاده از نخبگان دانشگاهی و فرهیختگان در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی چالش‌های اقتصادی را معلول شرایط ایران دانست واضافه کرد: ما در مسایل داخلی خیلی با مشکلات مواجه نیستیم اما یک نگاه واقع بینانه نشان می‌دهد که چالش‌هایی داریم که یکی از آن‌ها رشد نقدینگی از ۶۵ هزار میلیارد به ۴۰۰ هزار میلیارد رسیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: رشد صنعت و تولید کشاورزی باید در کشور افزایش بیابد و اگر بخواهیم با همین برنامه کنونی که دنبال می‌کنیم در کشور حرکت کنیم قطعا رکود حرکت تورم سیال می‌شود و یک روز این تورم به سمت طلا و ارز و روز دیگر به سمت کالاهای دیگر حرکت می‌کند.

لاریجانی نرخ بیکاری کشور بالای ۱۴ درصد عنوان کرد و گفت: برای علاج این واقعه باید توجه ویژه به دستاوردهای علمی و دانشگاهی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: امروزه تورم با آماررسمی ۲۹ درصد می‌باشد و در برخی از مواقع نیز نرخ بالا‌تر از حد اعلام آمار رسمی است و ما باید در این زمینه نیز توجه جدی داشته باشیم.

رییس قوه مقننه در ادامه یادآور شد‌: از نظر GPB کشور حرکت خوبی داشته و ضریب GPB تغییرات نیز مثبت بوده است اما باید بگویم که یکی از چالش‌های اقتصادی کشور عدم ثبات در تصمیم گیری‌هایی است که برای صنعت و تولیدکننده گرفته می‌شود.

وی درادامه افزود: همه کشورهای توسعه یافته که وضعیت دولت آن‌ها کوچک‌تر از دولت ایران است اقتصاد در دست مردم قرار دارد اما در ایران با توجه به فربه بودن دولت، اقتصاد دولتی است و یا اینکه شبه دولتی اما پس از اجرای اصل ۴۴ که می‌بایست اقتصاد کشور به بخش‌های خصوصی واگذار شود در این زمینه بخش‌های دولتی درست واگذار نشده‌اند.

وی گفت: ‌اگر تولید و اقتصاد در کشورمردمی شود رقابت نیز افزایش خواهد یافت و در پایه همین رقابت‌ها نیز تولید و توسعه نیز در حد پیشرفت بالایی خواهد رسید.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ بودجه اختصاص یافته به بخش تحقیقات وتولید ارتباط نخبگان بابخش‌های تولیدی با توجه به نرخ بودجه تسهیلاتی بسیار پایین است و ما هنوز نتوانسته‌ایم دفاتری را ایجاد کنیم که بتوانند ارتباط دانشگاهیان با واحدهای تولیدی و صنعتی را برقرار کنند.

وی موسسات آرندی و دانش بنیان از اقدامات به جایی به شمار رود گفت: در کشور ایران هنوز بهره برداری لازم در زمینه این موسسات انجام نشده است و از کشورهای توسعه یافته دنیا در این زمینه عقب‌تر هستیم.

لاریجانی گفت: موسسات دانش بنیان اگر متصل شوند به واحدهای تولیدی و صنعتی می‌توانیم در زمینه صنعت و تولید دقیق‌تر از فکر اندیشه دانشجویان بهره گیری و با توجه به اطلاعات نخبگان تولید صنعت را ارتقا دهیم و باید برای رسیدن به این موضوع موسسات دانش بنیان را بیشتر از گذشته در کشور تاسیس کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: برای اینکه بتوانیم تولید و صنعت داخلی کشور را افزایش دهیم بایدسازوکاری میان دانشجویان و صنعت ایجاد شود گفت: ایران اسلامی در مورد تکنولوژی دچار تحریم است اما با وجوداین تحریم‌ها پیشرفت‌های خوبی نیز داشته‌ایم که می‌توان پیشرفت هسته‌ای را از این جمله بیان کرد در حالی که باید می‌بایست در پیشرفت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی جهانی به ما تکنولوژی‌های هسته‌ای را ارایه می‌کرد ولی این کار را انجام نداد و برای دستیابی دانشمندان ایرانی به این دانش نیز مزاحمت‌هایی را در سطح جهان و بین الملل ایجاد کرد.

وی گفت: آژانس انرژی هسته‌ای بین الملل در صحنه بین المللی زیاد حرف می‌زند اما در عمل خلاف حرف‌های خود را اجرایی می‌کند.
رییس قوه مقننه گفت: باید در کشور ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کرد که این ظرفیت‌ها باید از بطن دانش و علوم ایجاد شود و در برخی از موارد توانسته‌ایم به برجستگی‌هایی در جهان دست یابیم که از آن جمله تکنولوژی نانو است.

وی با بیان اینکه در توسعه صنایع معمولی کشور نقص‌هایی داریم گفت: علت نقض و بهره نگرفتن از علم در توسعه صنایع معمولی به این خاطر است که دراین صنایع همواره از ارز نفتی استفاده کرده‌ایم و لوازم مورد نیاز را از کشور‌ها دیگر وارد کرده‌ایم.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمایندگان مجلس به خصوص کمیسیون آموزش وتحقیقات و دیگر کمیسیون‌های وابسته در این زمینه به جد تلاش می‌کنند تا زمینه‌ای را به وجود آورند که بتوانیم از دانش نیز در زمینه صنعت معمولی کشور استفاده کنیم.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در مسیر بهره گرفتن از علم و دانش مسوولان با دیدگان بنیادی به این امر نگاه کنند و برای توسعه کشور قدم بردارند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز