خبرگزاری کار ایران

قائیدرحمت در تذکر شفاهی:

دولت قبلی در برخی حوزه‌های انتخابیه هیچ اقدامی انجام نداده است

کد خبر : ۹۹۳۲۱

از این‌رو هیات رئیسه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که همه نمایندگان برای نطق در این رابطه فرصت داشته، عدالت رعایت شده و واگذاری وقت به نماینده دیگر محدودیت داشته باشد و حسب لزوم آیین‌نامه در آینده اصلاح شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه متاسفانه در برخی حوزه‌های انتخابیه علی‌رغم تذکرات نمایندگان در چند سال اخیر هیچ اتفاقی از سوی دولت قبلی رخ نداده است، گفت: دولت یازدهم باید توجه به بخش‌های راه، مسکن، شهرسازی، آب، صنایع و کشاورزی را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش ایلنا، عباس قائیدرحمت در نشست علنی امروز (یکشنبه 3 شهریور) مجلس شورای اسلامی و در تذکری شفاهی با بیان اینکه هیات رئیسه مجلس باید براساس ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس در جهت اجرای مراسم رای اعتماد به هیات وزیران اقدام کند، گفت: در این ماده به موضوع قرعه‌کشی اشاره‌ای نشده است، از این‌رو هیات رئیسه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که همه نمایندگان برای نطق در این رابطه فرصت داشته، عدالت رعایت شده و واگذاری وقت به نماینده دیگر محدودیت داشته باشد و حسب لزوم آیین‌نامه در آینده اصلاح شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بازنگری دولت یازدهم بر اقدامات انجام شده در دولت‌های گذشته در استان‌ها و ایجاد عدالت در منطقه گفت: متاسفانه در برخی حوزه‌های انتخابیه علی‌رغم تذکرات نمایندگان در چند سال اخیر هیچ اتفاقی از سوی دولت قبلی رخ نداده است.

وی با اعلام اینکه دولت یازدهم باید توجه به بخش‌های راه، مسکن، شهرسازی، آب، صنایع و کشاورزی را در دستور کار خود قرار دهد، افزود: با توجه به اینکه لرستان رتبه اول بیکاری در کشور را دارد، مسئولان باید در جهت رفع این معضل تلاش کنند.

در ادامه محمدحسن ابوترابی فرد نایب‌رئیس مجلس با استناد به ماده 112 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت:

ترتیب و مدت نطق بدین شرح است:

الف- مدت نطق در جلسه علنى به‏ شرح زیر خواهد بود:

1- براى استیضاح یک وزیر دو ساعت و براى استیضاح دولت یا بیش از یک وزیر چهار ساعت. استیضاح کنندگان مى‏توانند از بین خود یک یا چند نفر را براى بحث در موضوع استیضاح معرفى نمایند، ولى در هرحال مجموع نطقهاى استیضاح کنندگان نباید از مدت فوق تجاوز نماید.

2- درمورد کلیات هر طرح یا لایحه، ابتداء سخنگوی کمیسیون اصلی حداکثر پنج‌دقیقه گزارش مى‏دهد، پس از آن حداکثر سه‌نفر مخالف و سه‌نفر موافق به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق وسپس نماینده دولت و پس از آن سخنگوی کمیسیون هرکدام حداکثر پنج دقیقه صحبت مى‏کنند.

تبصره 1- درمورد طرحها و لوایح مهم یا مفصل با پیشنهاد رئیس‌جلسه یا بیست و پنج نفر از نمایندگان و رأى اکثریت مطلق نمایندگان حاضر، مى‏توان تعداد و یا وقت مخالف و موافق و وقت نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون را حداکثر تا دو‌برابر افزایش داد.

تبصره 2- در بررسی کلیات طرحهاى دو یا سه فوریتى و طرحهایى که کمیسیون اصلى در موعد مقرر گزارش نداده است یکى از طراحان مى‏تواند به جاى سخنگو در ابتداء و انتهاى رسیدگى در مجلس صحبت کند.

3- براى موارد ذیل هر یک پنج دقیقه:

- دفاع دربرابر توهین و تحریف نطق

- مخالفت و موافقت نسبت به هریک از مواد طرحها و لوایح

- توضیح پیشنهاد اصلاحى نسبت به مواد طرحها و لوایح اعم از فردى و جمعى

- توضیح نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون در مورد پیشنهادها

- توضیح پیشنهاد فوریت و یا سلب فوریت و مخالفت با آن

- پیشنهاد مسکوت ماندن طرح و یا لایحه و مخالفت با آن

- پیشنهاد تنفس

- پیشنهاد أخذ رأى مخفى

- تذکر آیین‏نامه‏اى و یا اخطار قانون اساسى

- پیشنهاد انواع رأى در مورد استیضاح

4- برای تذکر آیین‌نامه‌ای و یا اخطار قانون اساسی حداکثر سه دقیقه

ب- در تمام موارد مذکور در بند (الف)، در صورتى که ضرورت اقتضاء کند ممکن است استثنائاً بدون مذاکره و با پیشنهاد رئیس یا ده نفر از نمایندگان و تصویب مجلس، مدت نطق و شور اضافه شود.

ج- در کلیات لایحه بودجه سالانه کل کشور پس از نطق رئیس جمهور، سخنگوی کمیسیون گزارش خود را ارائه می‌دهد سپس حداکثر ده‌نفر از نمایندگان به‌عنوان مخالف گزارش کمیسیون و ده‌نفر به‌عنوان موافق گزارش کمیسیون به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هرکدام حداکثر ده دقیقه صحبت می‌کنند. پس از آن نماینده دولت به مدت بیست‌دقیقه و در پایان، سخنگوی کمیسیون صحبت می‌کند. مجموع زمان صحبت سخنگوی کمیسیون سی‌دقیقه خواهد بود.

تبصره- در کلیات متمم و یک یا چند دوازدهم بودجه، اظهارات به میزان نصف مدتهاى مقرر در بند فوق است.

د- مدت نطق براى مسائل مهم مربوط به سیاست خارجى از قبیل عهدنامه‏ها و مقاوله‏نامه‏ها و موافقتنامه‏هاى بین‏المللى حداکثر سه ساعت و براى هر ناطق حداکثر پانزده دقیقه خواهد بود.

ه‍- پیش از أخذ رأى براى انتخاب حقوقدانان شوراى نگهبان و همچنین رئیس و دادستان دیوان محاسبات، هر نامزد می‌تواند حداکثر ده‌‌دقیقه در جلسه علنى مجلس مشخصات، سوابق کاری، تحصیلات و برنامه‏هاى خود را به اطلاع نمایندگان برساند.

تبصره- در کلیه مواردى که در این آیین‏نامه، نمایندگان مى‏توانند به‏عنوان موافق یا مخالف صحبت کنند رعایت ترتیب ثبت‏نام و یا درخواست صحبت الزامى است. درمواردى که قبل از تشکیل جلسه علنی متقاضیان صحبت یا نطق در لوح یا دستگاه الکترونیکی بیش از تعداد تعیین شده در این آیین‏نامه باشد یکى از اعضای هیأت رئیسه موظف است به قید قرعه از بین افرادى که در موعد مقرر ثبت‏نام کرده‏اند افراد مورد نیاز را تعیین نماید. افراد تعیین‌شده، حق واگذارى نوبت خود به نماینده دیگر را خواهند داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز