خبرگزاری کار ایران

فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

غرب پیش از حمله به سوریه از ظرفیت دیپلماتیك ایران استفاده كند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۵۸

جوانان داوطلب از کشورهای عراق، ایران، بحرین، و دیگرکشور‌ها برای مقابله با چنین جنگی اعلام آمادگی کرده‌اند و جنگ در این زمان می‌تواند خطرهای جدی را برای منطقه ایجاد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم گفت: در ژنو ۲ باید بیش از پرداختن به یک اقدام نظامی در سوریه از ظرفیت دیپلماتیک ایران برای تحولات در منطقه استفاده شود.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در طی دوران ماموریتش از جمله کسانی بود که در بسیاری از سیاست‌های ضد ایران فعال بود و حمایت‌های کنوانسیونی و تحت نظارت منشور ملل متحد را در مقابل تحریم‌ها علیه ایران را به عمل نیاوردند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اشاره کرد: سفر جفری فلتمن بعد از چند سال رابطهٔ تیره و تار سازمان ملل و جمهوری اسلامی شکل گرفته است و اکنون امکان تقویت روابط دیپلماتیک فراهم است و دولت جدید ایران علائم مثبتی را در زمینه دیپلماسی به دنیا ارسال کرده است. وجود آقای ظریف به عنوان نماینده پیشین جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد که اکنون کرسی وزارت خارجه را در اختیار دارند عوامل زمینه‌های بهبود رابطه ایران و سازمان ملل را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: معاون آقای بانکی مون در شرایطی به ایران می‌آید که خاورمیانه در شرایط حساسی به سر می‌برد و حتماً آقای فلتمن می‌داند که ایرانیان نسبت به شکل گیری جنگ تازه در خاورمیانه بسیار حساس هستند.

فلاحت پیشه در ادامه گفت: جنگ سوریه، می‌تواند تاثیر بسیار منفی در ماحصل رابطه شکل نگرفته بین ایران و غرب در زمان روحانی باشد زیرا ایرانیان به شدت به جنگ حساس هستند و حتماً هشدارهای جدی را نسبت به این موضوع ارائه دادند.

وی با اشاره به خبرهایی که در مورد فراگیر شدن جنگ سوریه وجود دارد، بیان کرد: جوانان داوطلب از کشورهای عراق، ایران، بحرین، و دیگرکشور‌ها برای مقابله با چنین جنگی اعلام آمادگی کرده‌اند و جنگ در این زمان می‌تواند خطرهای جدی را برای منطقه ایجاد کند.

فلاحت پیشه تاکید کرد که بسیاری از مسائل سوریه با حضور ایران در ژنو ۲ می‌تواند مطرح بشود، گفت: هر گونه اقدام نظامی قبل از ژنو ۲ بسیار خطرناک است و ایران باید این قضیه را با نماینده سازمان ملل در میان بگذارد.

وی گفت: اکنون زمان مناسبی برای تعدیل قطعنامه‌های تحریمی است که علیه ایران شکل گرفته و از طرفی تلاش برای احیای روابط سازمان ملل متحد و ایران می‌تواند به سمت بهبود پیش برود به ویژه که جمهوری اسلامی آمادگی لازم را درر این زمینه دارد.

وی در ادامه به اوضاع سوریه اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های جمهوری خواهان در آمریکا عزم آنان را برای تصمیم گیری در قبال حمله به سوریه توسط اوباما نشان می‌دهد. حمله‌ای که اگر صورت بگیرد می‌تواند سبب پیچیده و خطرناک شدن تحولات در منطقه و سطح جهانی شود.

فلاحت پیشه تاکید کرد: ظرفیت جمهوری اسلامی در قبال تحولات سوریه را حتماً باید به نماینده سازمان ملل گوشزد کرد.

این فعال سیاسی اضافه کرد: بزرگ‌ترین اشتباه دیپلمات‌های سازمان ملل متحد در مورد قضایای سوریه این است که سوریه را با یک نگاه سلفی والقاعده‌گری مدیریت کرده‌اند و در قبال تروریستی شدن فضای سوریه یسیار تاثیر گذار بوده‌اند.

وی گفت: غرب نباید به یک اقدام انتحاری دست بزند.

وی ابراز داشت: جمهوری اسلامی ظرفیت تازه‌ای را نشان داده و آن استفاده از ظرفیت دیپلماتیک خود در سوریه است. اگر نماینده سازمان ملل متحد پاسخ و تحلیل جدی ایرانیان را در قبال سوریه به سازمان ملل و کشورهای غربی برساند این مجال ممکن است شکل بگیرد که در ژنو ۲ بیش از پرداختن به یک اقدام نظامی در سوریه از ظرفیت دیپلماتیک ایران برای تحولات در منطقه استفاده بشود. ظرفیتی که به اذعان کشورهای غربی عدم استفاده از آن به معنای خلأ جدی است.

فلاحت پیشه گفت: پس از انتخابات ایران مقامات سیاسی کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس به همراه تحلیلگران استراتژیک کشورهای خودشان و حتی برخی از تحلیلگران منصف در دنیای عرب این مطلب را مطرح کردند که حتماً ایران باید وارد تحولات سوریه بشود.

وی وقوع جنگ در سوریه را آشفتگی جدید در منطقه خواند و گفت: ایران نگران سرنوشت منطقه است و این در حالی است که لابی‌های قدرت در امریکا به همراه لابی صهیونیست به شدت تلاش می‌کنند که جنگ تازه‌ای را در منطقه ایجاد کنند و مانع از شکل گیری یک روند توسعه گرا و آرامش محور در منطقه بشوند.

فلاحت پیشه در پایان در پاسخ به اینکه جفری فلتمن به عنوان دیپلمات آمریکایی می‌تواند تاثیری در روابط ایران و آمریکا داشته باشد گفت: در روابط ایران و آمریکا به حدی دیوار بی‌اعتمادی ضخیم و بلند است که ماموریت دوگانه یک دیپلمات از طرف سازمان ملل و با ملیت امریکایی نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر روابط دو کشور داشته باشد و سفر ایشان بیشتر جنبهٔ نماینده سازمان ملل را دارد تا اینکه به عنوان سفیری از کشور آمریکا به ایران سفر کرده باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز