خبرگزاری کار ایران

صالحی در نشست گفت‌و‌گوی ملی سوریه:

راهکار سیاسی، مناسب‌ترین روش حل بحران سوریه است

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۱۱

باید پذیرفت که خشونت و کشتار افراد بی‌گناه هیچ نسبتی با یک انقلاب مردمی ندارد و حتی در صورت موفقیت تنها به خشونت‌ها و کشتارهای بیشتر دامن خواهد زد و خود قربانی بعدی خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر تلاش برخی طرف‌ها برای ارسال سلاح به گروه‌های معارضه سوریه تصریح کرد: خشونت و کشتار افراد بی‌گناه هیچ نسبتی با انقلاب مردمی ندارد.

به گزارش ایلنا، «علی اکبر صالحی» وزیر امور خارجه کشورمان امروز یکشنبه در اولین نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در تهران به شرایط کنونی در غزه اشاره کرد و گفت: امروز در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که رژیم صهیونیستی تجاوزات آشکاری را علیه فلسطین و غزه انجام می‌دهد و نسبت به موازین و مقررات بین‌المللی بویژه اصول مسلم حقوق بشر بی‌توجه است.

وی با بیان اینکه این رویکرد صهیونیست‌ها در نتیجه عدم برخورد قاطعانه جامعه جهانی بویژه نهادهای حقوق بشر دوستانه با جرائم و جنایات ننگین این رژیم در گذشته و حال است که موجب تشویق و تداوم این تجاوزات شده، اظهار داشت: تا آنجا که شورای امنیت حتی بدون کمترین اشاره‌ای به محکومیت تجاوزات اخیر نشست خود را بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان می‌برد.

به گفته وی ظرفیت‌های منطقه‌ای بخصوص سازمان همکاری اسلامی می‌تواند در ممانعت از تکرار چنین تجاوزاتی به طور جدی برخورد و جلوگیری کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی از همه کشورهای عربی و بخصوص اتحادیه عرب و کشورهای مسلمان خواست تا در این برهه حساس همه توجهات خود را متوجه دشمن اصلی یعنی رژیم صهیونیستی و اقدامات عملی و میدانی در کمک به مردم بی‌پناه غزه برای دفاع از خود کند.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه نشست امروز درباره سوریه را گامی مهم در گذر از بحران کنونی این کشور خواند و هدف آن را کمک به بازگشت صلح و آرامش و تجدید دوباره افتخارات کشور در عرصه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی برشمرد.

وی اضافه کرد: یقینا ابتکار تشکیل این گردهمایی در ایران که برگرفته از نوع گفت‌وگو، تفاهم و توافق فراگیر در آینده سوریه است، پاسخی قاطع به طرح‌های مداخله جویانه بیگانگان و گروه‌های مسلح بی‌مسئولیتی می‌باشد که با تکیه بر سلاح، کشتار انسان‌های بی‌گناه وتخریب زیربناهای اقتصادی و آثار تمدنی و کهن این سرزمین، بنیان آن را نشانه رفته‌اند.

صالحی اضافه کرد: گردهمایی امروز در این مقطع حساس با در نظر داشتن حفظ استقلال و تمامیت ارضی، حاکمیت قانون و محترم شمردن همزیستی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف و بازگشت آرامش ثبات به این سرزمین، حائز اهمیت بسیاری است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در این نشست با مقدم شمردن مصالح عالی کشور سوریه و در فضای صمیمی، نمایندگان طیف‌های مختلف به تبادل و هم اندیشی به راه حل‌های عملی برای پایان دادن به خشونت و خونریزی و حاکم کردن روحیه تفاهم که تاریخ مردم سوریه همواره منادی آن بوده، دست یابند.

وزیر خارجه کشورمان سوریه را یکی از کشورهای مهم و تاثیر گذار خاورمیانه برشمرد که قرن‌ها همزیستی مسالمت آمیز بین مردم این کشور با گرایش‌های مختلف مذهبی اعم از مسلمان و مسیحی وجود داشته و افزود: سوریه را می‌توان یکی از الگوهای موفق برخوردار از همزیستی مسالمت آمیز بین اقوام و ادیان مختلف توام با تفاهم و درک متقابل در بین کشورها به حساب آورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: درگیری‌ها و خشونتی که امروز در سوریه مشاهده می‌کنیم امری تحمیلی از سوی قدرت های سلطه‌گر بر مردم سوریه است که همیشه تامین منافع‌شان مقدم بر جان و مال انسان‌هاست.

صالحی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به حفظ صلح و ثبات منطقه مهم و استراتژیک خاورمیانه اهتمام داشته و دارد و از بدو پیدایش بحران در سوریه با حساسیت و دقت فراوان تحولات این کشور را پیگیری کرده، خاطرنشان کرد: ایران از هر گونه اقدامی که به بازگشت آرامش و ثبات به این کشور کمک کند، حمایت کرده است.

صالحی در ادامه به برخی از دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی برای برون رفت از بحران سوریه اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی راهکار سیاسی و گفت‌وگوی فراگیر را مناسب‌ترین روش برون رفت از بحران سوریه می‌داند.

وی با ذکر این نکته که حل اختلافات از طریق مذاکره و به شکل مسالمت آمیز یک اصل عقلانی و متعارف و دارای مقبولیت عمومی است، اظهار داشت: متاسفانه امروز شاهدیم برخی از اطراف درگیر در بحران سوریه با فشار خارجی هر گونه مذاکره با حکومت را برای حل مشکلات موجود رد می‌کند و عملا به ترویج خشونت می‌پردازند و در این راستا از حمایت‌های آشکار و بی‌دریغ برخی کشورهای به ظاهر مدافع صلح و حقوق بشر برخوردار است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بر آغاز هر چه سریع‌تر گفت‌وگوی فراگیر ملی با مشارکت نمایندگان اقشار مختلف مردم مانند رهبران مذهبی،احزاب سیاسی و اجتماعی و نمایندگان قومیت‌ها و معارضه تاکید کرد و افزود: نکته مهم برخورداری نمایندگان مذکور از پایگاه مردمی است.

صالحی خاطرنشان کرد: به باور جمهوری اسلامی اقدامات و سیاست‌های نابخردانه برخی طرف‌ها که در چارچوب ارسال تسلیحات و فرستادن پول برای گروه‌های مسلح و اعزام افراد مسلح به سوریه شکل می‌گیرد، فقط باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت این کشور و تشدید خشونت‌ها می‌شود.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: در روزهای اخیر متاسفانه اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه بعضی از طرف‌ها در نظر دارد به طور علنی برای گروه‌های معارضه سلاح سنگین و نیمه سنگین ارسال کند و در واقع کاری که تاکنون به دلیل قبح قانونی و عرفی آن به طور مخفی انجام می‌دادند الان می‌خواهند به طور آشکار انجام دهند.

وی تاکید کرد: این گونه اقدامات که مخالف عرف و قوانین بین‌المللی است دخالتی آشکار در کشوری مستقل محسوب می‌شود و این امر می‌تواند رویه خطرناکی را در روابط بین‌الملل به وجود آورده و کل منطقه را با بی‌ثباتی و خطر تروریسم و خشونت سازمان یافته مواجه کند.

صالحی عنوان کرد: باید پذیرفت که خشونت و کشتار افراد بی‌گناه هیچ نسبتی با یک انقلاب مردمی ندارد و حتی در صورت موفقیت تنها به خشونت‌ها و کشتارهای بیشتر دامن خواهد زد و خود قربانی بعدی خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: معتقدیم راه حل نظامی و خشونت نه تنها بحران سوریه را حل نخواهد کرد بلکه تروریسم و گسترش بحران و بی‌ثباتی را به دیگر کشورهای منطقه خواهد رساند که قطعا به نفع هیچ کس نخواهد بود. مسئله‌ای که امروز متاسفانه شاهد آثار آن در برخی از کشورهای همسایه سوریه هستیم.

علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود در اولین نشست گفت‌وگوی ملی سوریه با بیان اینکه به دلیل دخالت‌های خارجی، بحران سوریه گسترده‌تر و پیچیده‌تر شده و هم اکنون ابعاد بین‌المللی به خود گرفته، گفت: برخی تلاش دارند با روش‌های یکجانبه گرایانه و تحمیل دیدگا‌ه‌ها و نظرات خود بر دیگران از وضعیت پدید آمده سو استفاده کند. از نظر ما این روش‌ها منسوخ شده و بحران‌هایی از این قبیل باید بر اساس منافع مردم آن کشور و منطقه و با لحاظ کردن دیدگاه‌های مختلف و یک خرد جمعی حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه تکمیل روند اصلاحات در سوریه در فضایی آرام و مسالمت آمیز به نحوی که همه مردم سوریه بتواند در تعیین سرنوشت کشور خود ایفای نقش کند نیازمند برقراری آتش بس و پایبندی عملی و جدی همه اطراف ذیربط به آن است، گفت: بدیهی است این اصلاحات باید ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بر اساس فرهنگ و باورهای مردم سوریه در برگیرد و فقط باید توسط مردم سوریه و به دور از هر گونه فشار و دخالت خارجی صورت پذیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: این اصلاحات باید منجر به برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف با مشارکت همه گروه‌های سیاسی شود و مردم بتوانند آزادانه نسبت به تعیین سرنوشت خود در روندی دموکراتیک اقدام کنند.

صالحی کمک به حل مشکلات اقتصادی سوریه در مقابله با تحریم ناعادلانه اعمال شده و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور را راهی خواند که باید مورد توجه جدی همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای قرار گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که از آغاز بحران سوریه،‌ایران برای حاکم کردن منطق گفت‌‌وگو به جای منطق زور اقدامات و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌ای انجام داده، به برخی از آنها از جمله برگزاری نشست مشورتی درباره سوریه در تهران با حضور نمایندگان 30 کشور اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی از تلاش‌های اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه و طرح صلح کوفی عنان از طریق تشویق دولت سوریه در پذیرش و همکاری با این طرح حمایت کرد.

وی همچنین به استقبال ایران از طرح‌ها و پیشنهاداتی که در چارچوب حل سیاسی بحران مطرح شده از جمله طرح پیشنهادی محمد مرسی رئیس جمهور مصر که در طی آن نشست کارشناسی در سطح معاونان با وزرای خارجه کشورهای ایران، ترکیه و مصر در قاهره و نیویورک برگزار شد، اشاره کرد و افزود: قرار است نشست سوم وزرای خارجه این سه کشور چهارشنبه آینده در حاشیه اجلاس D8 در پاکستان برگزار شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی استقبال از تعیین اخضر ابراهیمی و اعلام آمادگی برای همکاری با وی، پیشگامی در پیشنهاد و کمک به برقرای آتش بس در عید قربان، ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه بخصوص کمک به مداوای آسیب دیدگان درگیری‌ها و تامین مایحتاج ضروری مردم این کشور از جمله تجهیزات پزشکی و دارو و همچنین تقویت شبکه برق سوریه را از دیگر اقدامات جمهوری اسلامی برای حل بحران سوریه عنوان کرد.

صالحی همچنین به تلاش جمهوری اسلامی‌برای گفت‌وگوی ملی و پرهیز از خشونت وحل مشکلات از طریق گفت‌وگو و برقراری تماس با مسئولان دولت سوریه و گروه‌های معارض نیز پرداخت.

وی همچنین گفت:‌ایران با بهره‌گیری از کلیه طرح‌ها و ابتکارات منطقه‌ای و بین‌الملی در خصوص سوریه، با تلفیق آنها و اعتماد کال به راهکار سیاسی، طرح خود را به اخضر ابراهیمی و برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه، مصر، روسیه، عربستان و حکومت سوریه ارائه کرده که محورهای اصلی آن توقف خشونت، برقراری آتش‌بس گفت‌وگوی فراگیر ملی و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات آزاد است.

رئیس دستگاه دیپلماسی این طرح پیشنهادی این فرصت را فراهم می‌کند تا با روش‌های پذیرفته شده دموکراتیک و بدور از دخالت خارجی اراده واقعی مردم سوریه فرصت ورود پیدا کند.

وی در پایان گفت: به منظور پیگیری اجرای منویات شرکت کنندگان در این نشست، در صورتی که اقدام به تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری توافقات حاصله شود، راه برای رسیدن به اهداف نشست هموارتر خواهد شد.

وی برای این نشست و نتایج سازنده آن برای سوریه آرزوی موفقیت کرد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز