خبرگزاری کار ایران

متن کامل سخنرانی وزیرخارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد

جنبش عدم تعهد می تواند در جهت تحقق صلح حقیقی و عدالت اجتماعی در راستای استیفای حقوق مسلم ملت مظلوم فلسطین گامهای اساسی و مستحکمی را بردارد.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد خواستار اهتمام کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در راستای تحقق حقوق حقه ملت مظلوم فلسطین شد.

به گزارش ایلناٰمتن کامل سخنرانی وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
عالیجنابان، میهمانان عزیز
در ابتدا لازم می دانم مراتب تقدیر و تشکر خویش را از تشکیل کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد اعلام دارم. یقینا مساله فلسطین امروزه به عنوان مهمترین معضل منطقه ای و بین المللی حل نشده بشمار می آید، معضلی که بیش از نیم قرن به حکم نگرش های مبتنی بر استانداردهای دوگانه جامعه جهانی به حقوق مسلم و مشروع ملت مظلوم فلسطین در قبال مشروعیت بخشی به اشغالگری و تداوم تجاوزات آشکار و پنهان رژیم صهیونیستی به حوزه پیرامونی سرزمینهای اشغالی و فلسطین مانع از استیفای حقوق حقه ملت فلسطین گردیده است.

عالیجنابان،حضار محترم
لازم است در این فرصت مغتنم از اهتمام کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد مخصوصا ریاست مصر بر این کمیته تشکرنمایم.جنبش عدم تعهد به عنوان سازمانی بین المللی با ظرفیت ها و توانمندی های فراوان در حوزه های سیاسی،اجتماعی،و امنیتی بویژه ملل برخوردار از تاریخ و تمدن بزرگ در جهان معاصر می تواند در جهت تحقق صلح حقیقی و عدالت اجتماعی در راستای استیفای حقوق مسلم ملت مظلوم فلسطین گامهای اساسی و مستحکمی را بردارد. یقینا تجسم این اراده تنها با اتکا مستحکم و پایدار بر اصول ثابت و مصرح در اساسنامه جنبش که در برگیرنده حقوق غیر قابل تغییرفلسطینان می باشد،محقق می گردد. از این رو توجه شما همکاران محترم را به نکات ذیل جلب می نمایم.
- بی تردید قدس شریف و یکپارچه به عنوان پایتخت ابدی فلسطینان به حکم حق تاریخی مردمان آن جزو اصول خدشه ناپذیر و پذیرفته شده می باشد.از این رو تداوم اشغال این شهر مقدس و تلاش برنامه ریزی شده برای تغییر هویت تاریخی و تمدنی از طریق شهرک سازی، تغییر نامها ونشانها وحفاریهای غیر مجاز در مغایرت آشکار با حقوق بین الملل و اصول شناخته شده سازمان ملل متحد می باشد.
- آزادی کامل سرزمینهای اشغالی و بازگشت آوارگان به سرزمینهای آبا و اجدادی خویش و تعیین سرنوشت ملت فلسطین بدست ساکنان اصلی آن شامل مسلمانان، مسیحیان و یهودیان براساس اصول مردم سالارانه و برگزاری از طریق مشارکت کلیه فلسطینی ها میسر می گردد.
- بی تردید تاریخ مبارزات حق طلبانه فلسطینان بیانگر حقانیت آنان در دفاع مشروع از حقوق حقه خویش است، که براساس اصل دفاع مشروع و مقاومت در برابر اشغالگران صورت گرفته است. قطعا شما همکاران محترم با اینجانب هم عقیده اید که ملت فلسطین با تمسک به مقاومت مستمر خویش توانسته پیروزی های شگرفی را در بیش از نیم قرن تاریخ تجاوز گری و اشغالگری رژیم صهیونیستی محقق می سازدو تجربه گرانبهای این ملت مقاوم در تاریخ مبارزات خود از جمله مقاومت اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی، به شکست کشاندن محاصره غزه و علی الخصوص تجاوزات ضد انسانی علیه فلسطینیان و به ویژه ارتکاب جنایات جنگی علیه ساکنان نوار غزه موید این گفتار می باشد، از این رو پیشنهاد می کنم کمیته فلسطین نم نسبت به تشکیل دادگاه رژیم صهیونیستی اقدام و مانع تکرار این گونه جرایم و جنایات جنگی گردد.
- با عنایات به ضرورت مشارکت تمامی اطراف فلسطینی در حل بحران فلسطینی پیشنهاد می کنم کمیته ای متشکل از تمامی جهات فلسطین به منظور بررسی و ارائه راه حل در برگیرنده حقوق کامل ملت فلسطین تشکیل و گزارش آن به این کمیته ارائه گردد.

عالیجنابان، مهمانان عزیز
در پایان لازم می دانم از تشکیل کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد همزمان با نشست شانزدهم سران تقدیر و تشکر کنم و اهتمام هر چه بیشتر این کمیته را در جهت تحقق حقوق حقه ملت مظلوم فلسطین خواستار گردد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز