خبرگزاری کار ایران

علی مطهرنیا در گفت و گو با ایلنا:

مواضع چین و روسیه درقبال طرح بشار اسد محافظه‌کارانه بود

asdasd
کد خبر : ۳۵۸۲۳

سفر صالحی به مصر با توجه به موضع مرسی چندان امیدوار کننده نیست و بالابردن سطح توقع از این سفرها می تواند برای دستگاه دیپلماسی ایران بسیار هزینه آور باشد.

یک کارشناس مسائل مصر گفت: این ایده که دور جدید سفر وزیر امور خارجه به کشورهای آفریقایی می تواند نقطه عزیمت جدید برای روابط ایران و آفریقا با محوریت مصر باشد واقع بینانه نیست.

علی مطهرنیا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص طرح سه مرحله ای بشار اسد و فضای منفی ای که در اثر ارائه این طرح از سوی برخی کشورهای عربی به وجود آمده، اظهار داشت:  در فضای بین المللی به ویژه در ارتباط با بحران سوریه تنها ماندن بشار با تنها حامی جدی خود یعنی ایران و موضع گیری اخیر مرسی رئیس جمهور مصر نمایان گر فضایی منفی در مورد مسائل مربوط به سوریه و جهان عرب است. به ویژه کشورهای موافق با جهان عرب که تاحدودی می تواند بیانگر موضع گیری این جبهه در مخالفت با طرح اخیر بشاراسد باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه مواضع چین و روسیه در مواجه با طرح بشار اسد محافظه کارانه بوده، تصریح کرد: با توجه به هماهنگی میان جبهه موافقت با کشورهای فرادستی و فرامنطقه ای در مخالفت با بشار به نظر می رسد بحران سوریه مانند استخوانی در گلوی منطقه باقی مانده و ما در این شرایط نیازمند تسهیل کننده ای برای عبور از وضعیت هستیم.

مطهرنیا در ادامه سفر صالحی به مصر را امیدوار کننده نداسته و افزود: سفر صالحی به مصر با توجه به موضع مرسی چندان امیدوار کننده نیست و بالابردن سطح توقع از این سفرها می تواند برای دستگاه دیپلماسی ایران بسیار هزینه آور باشد. از این منظر باید گفت که اساسا این سفر می تواند در مسیر آشنایی دو طرف در حوزه مواضع صریح منطقه ای خصوصا در مورد سوریه کمک کننده باشد.

وی در ادامه گفت: از طرفی آفریقا و رویکرد سیاسی که این کشورها اتخاذ می‌کنند با توجه به سوگیری کشور ما بسیار مهم بوده است چرا که ایران خود را مکلف به حمایت از کشورهایی می داند که در دستگاه سیاست خارجی ایران با رویکرد ایدئولوژی مورد ظلم واقع شده اند.

مطهرنیا سفر صالحی به مصر را حرکتی در جهت شکستن انزوای دیپلماتیک ایران دانست و خاطر نشان ساخت: ایران تلاش داشته خود را حامی کشورهایی بدانند که تحت استثمار و استعمار واقع شده اند از سوی دیگر این سفر می تواند اهمیت بسیاری داشته باشد زیرا که آمریکا با ادبیات محافظه کارانه و اقدامات قاطعانه علیه ایران در تلاش است که او را در وضعیت انزوای سیاسی قرار دهد.

وی ادامه داد: در نتیجه سفر وزیر امور خارجه و نشست و برخواست با مسئولان کشورهای مختلف می تواند درشکستن چنین فضایی تاثیرگذار باشد. در بافت کنونی تحریم و اجرایی شدن دور جدید تحریم ها از 19 دی براساس امضای اوباما بر پای مصوبه کنگره آمریکا به نظر می رسد که چنین رویکردهایی تحت الشعاع تحرک مبتنی بر تحریم فشرده علیه ایران قرار خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز