خبرگزاری کار ایران

در واکنش برای میزبانی مذاکرات ۵+۱ مطرح شد

شیرزاد: قزاقستان به دنبال اعتبار بین‌المللی است

asdasd
کد خبر : ۴۱۱۱۴

کشورهایی که از شوروی جدا شده‌اند در دیپلماسی بین المللی نقش پراهمیتی ندارند و جز اوکراین و یوگوسلاوی، کشورهای آسیای میانه به نوعی همچنان زیر چتر روسیه قرار دارند.

یک کار‌شناس مسائل سیاست خارجی گفت: بعید است که دو طرف مذاکره ۱+۵ پیشنهاد قزاقستان برای میزبانی این مذاکرات را بپذیرند.

احمد شیرزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص پیشنهاد اخیر قزاقستان مبنی براینکه میزبانی مذاکرات ایران و ۱+۵ را به عهده بگیرد، اظهار داشت: اگر مذاکرات ایران و ۱+۵ در محل الف به نتیجه برسد و ایران و قدرت‌های جهانی به توافق برسند نام این محل ثبت تاریخی خواهد شد و نوعی اعتبار سیاسی خواهد بود.

وی ادامه داد: توافق بین دو طرف مذاکره کننده تنها یک بار اتفاق می‌افتد و این یک بار موفقیت بعد از مذاکرات چالش برانگیز ایران و ۱+۵ خواهد بود پس طبیعی است که تمایلی برای میزبانی چنین مذاکرات چالشی وجود داشته باشد.

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه کشورهای جداشده از شوروی نقش پررنگی در دیپلماسی بین المللی ایفا نکرده و به نوعی به دنبال اعتبار مستقل بین‌المللی هستند گفت: کشورهایی که از شوروی جدا شده‌اند در دیپلماسی بین المللی نقش پراهمیتی ندارند و جز اوکراین و یوگوسلاوی، کشورهای آسیای میانه به نوعی همچنان زیر چتر روسیه قرار دارند.

وی ادامه داد: این کشور‌ها اعتبار مستقل بین المللی نداشته و به لحاظ مجموع قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی در عرصه جهانی حرفی برای گفتن ندارند بنابراین طبیعی است که برای چنین برنامه‌ای تلاش کنند و انگیزه ویژه‌ای در این پیشنهاد وجود ندارد.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه قزاقستان با نابودی کلاهک هسته‌ای، خود را در معرض فشار هسته‌ای قرار نداده خاطرنشان ساخت: قزاقستان با نابودی کلاهک هسته‌ای خود نگذاشت که در معرض فشار هسته‌ای جهانی قرار بگیرند. توافقی جهانی صورت گرفت که سلاح‌های قزاقستان به روسیه منتقل شده و مناقشه آمریکا و روسیه به سازش این دو کشور منجر شود.

شیرزاد در ادامه با تاکید براینکه میزبانی چنین مذاکراتی می‌تواند به کسب وجهه دیپلماتیک کمک کند تصریح کرد: روابط ایران و قزاقستان گسترده نیست و ایران و قزاقستان مانند ایران و تاجیکستان در موقعیت فرهنگی و مرزی مشترک قرار ندارند وامکان نفوذ از این طریق وجود ندارد.

وی ادامه داد: قزاقستان در این مذاکره بی‌طرف است اما شاید فکر می‌کند در شرایط بی‌طرفی می‌تواند نقش بهتری ایفا کند اما به نظر می‌رسد که این نشست مورد استقبال طرفین واقع نشود چون امتیاز خاصی ندارد.

این کار‌شناس مسائل بین الملل با بیان اینکه انجام مذاکرات در کشورهایی مانند بغداد، استامبول و یا مسکو می‌تواند برای این کشور‌ها که به نوعی دخیل در این مذاکرات هستند امتیازی به همراه داشته باشد عنوان کرد: اگر در دوره‌ای بغداد و استانبول که در این مذاکرات دخیل هستند پیشنهاد میزبانی می‌دادند انجام این مذاکرات امتیازاتی به همراه داشت در واقع نوعی میانجگری هم محسوب می‌شد اما قزاقستان جز میزبانی کاری نمی‌کند.

وی گفت: ممکن است اگر دو طرف مذاکره در مشخص کردن مکان به بن بست بخورند پیشنهاد قزاقستان به عنوان احتمال بررسی شود.

شیرزاد با بیان اینکه دیپلمات‌های ایرانی مصر را به دلیل نقش میانجگری که می‌تواند ایفا کند برای محل مذاکره ترجیح می‌دهند یادآور شد: پیشنهاد ایران برای انجام مذاکرات در مصر به روابط این دو کشور باز می‌گردد. دیپلمات‌ها فکر می‌کنند از این طریق راه ارتباطی با مصر برقرار کرده و با تحریک مصریان در ایفای نقش میانجی می‌توانند روابط خود را با این کشور مستحکم کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز