خبرگزاری کار ایران

مصوبات کمیسیون بنیان‌های نظری بیداری اسلامی اعلام شد

کد خبر : ۶۷۶۷۷

جنبش بیداری اسلامی شعار اصلی خود را دعوت به استقلال، مقابله با نظام سلطه و مبارزه با استبداد است/ تعالی اخلاقی جامعه یکی از اصول مورد تأکید در تمدن نوین اسلامی است.

 علمای شرکت کننده در اجلاس بیداری اسلامی در کمیسیون « بنیان‌های نظری بیداری اسلامی » تاکید کردند جنبش بیداری اسلامی شعار اصلی خود را دعوت به استقلال، مقابله با نظام سلطه و مبارزه با استبداد و ضرورت توسعه و برپایی عدالت و دادن حق تعیین سرنوشت به امت اسلامی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در سالن اجلاس سران محل برگزاری اجلاس "علما و بیداری اسلامی"کمیسیون « بنیان‌های نظری بیداری اسلامی » در نخستین اجلاس علما و بیداری اسلامی با حضور علما و اندیشمندان مسلمان و فعال در عرصه­های سیاسی و اجتماعی بیداری اسلامی از سراسر جهان برگزار شد. در این کمیسیون تاکید شد قدرشناسی و پاسداری از نعمت بزرگ بیداری اسلامی مستلزم تلاش مداوم برای معرفی مبانی نظری این حرکت و کوشش در جهت جوشش و گسترش مستمر آن می‌باشد. همچنین این وظیفه بدون تردید بیش از هر قشر دیگری برعهده علما و اندیشمندانی است که وظیفه سنگین هدایت‌گری امت را بر عهده دارند.

علمای شرکت کننده در این اجلاس با ابراز اینکه جنبش اخیر بیداری اسلامی ریشه در قرن‌ها مبارزه علمای مسلمان و تلاش فکری و عملی آنها دارد تصریح کردند: این تلاش‌های فکری و عملی گنجینه بیانتهایی هستند که باید از آن در جهت تداوم و موفقیت جنبش کمال استفاده را کرد.

در کمیسیون « بنیان‌های نظری بیداری اسلامی » بیان شد کوشش برای احیای دین و آموزه های اسلام ناب محمدی (ص) در چند قرن اخیر همواره با کامیابی ها و ناکامی‌های مختلفی روبرو بوده است، با این حال، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در دهه‌های اخیر این امید را بار دیگر در میان مسلمانان زنده کرد که با وحدت و همدلی و همچنین اتکا به خداون متعال و پیروی از تعالیم پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌توان تمامی موانع را از پیش رو برداشت و به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کرد.

مصوبات کمیسیون بنیان‌های نظری بیداری اسلامی

علمای شرکت کننده با تاکید براینکه بیداری اسلامی برخاسته از انگیزه های دینی، اجتماعی و انسانی است اعلام کردند بیداری اسلامی از طریق مساجد و برگزاری نمازهای جمعه و جماعت در میادین عمومی و با طرح شعارهای ضد ظلم و استکبار و صهیونیسم، حضور خود را به نمایش گذاشته است

در این کمیسیون مصوب شد مسلمانان در فرایند بیداری اسلامی ضمن بهره‌گیری از تمامی دستاوردهای علمی بشری به دنبال نوسازی تمدنی هستند که پیشرفت و تعالی مادی و معنوی را تؤامان مد نظر قرار می دهد. تعالی اخلاقی جامعه یکی از اصول مورد تأکید در تمدن نوین اسلامی است.

شرکت کنندگان در این کمیسیون همچنین تصریح کردند همه مذاهب اسلامی بر ضرورت برکناری رژیم‌هایی که با دیکتاتوری بر سرنوشت امت اسلامی تسلط یافته و با سرکوب امت اسلامی کشور را به بیگانگان کافر واگذار کرده‌اند، تاکید دارند.

همچنین جنبش بیداری اسلامی شعار اصلی خود را دعوت به استقلال، مقابله با نظام سلطه و مبارزه با استبداد و ضرورت توسعه و برپایی عدالت و دادن حق تعیین سرنوشت به امت اسلامی قرار داده است.

علمای جهان اسلام تبیین ابعاد نظریه بیداری اسلامی و بنیان‌های قرآنی، روایی، فقهی، کلامی و فلسفی آن برای عامه مردم به عنوان راهی برای بازگرداندن هویت حقیقی امت اسلامی و حرکت یکپارچه در جهت بازسازی متمدنانه این هویت را امری ضروری عنوان کردند.

ضرورت اجرای تعالیم اصیل اسلامی و عمق بخشیدن به مفاهیم اسلامی در وجدان امت و مقابله با هر گونه تفسیر انحرافی از اسلام، ضرورت شناخت مبانی فکری و معرفتی علماء و اندیشمندان مسلمان در حرکت بیداری اسلامی و بررسی تأثیرات آن، مشخصات و ویژگی‎های هویت بیداری اسلامی(استقلال طلبی، ضدیت با نظام سلطه، مبارزه با استبداد، پیشرفت، عدالت، مردم سالاری و...)،تبیین نظریه بیداری اسلامی(بازیابی هویت اسلامی.) و تبیین و معرفی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مقایسه تطبیقی آن با اسلام آمریکایی از دیگر مصوبات این کمیسیون بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز