خبرگزاری کار ایران

علمای جهان اسلام تاکید کردند:

ارزش‌های دینی هیچ تعارضی با آزادی‌های اساسی ندارد

کد خبر : ۶۷۷۸۲

حکومت مردم‌سالاری دینی، بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی استوار است/ همچنین ایجاد مردم‌سالاری‌های دینی نخستین گام در جهت شکل بخشیدن به تمدنی نوین در تمامی سرزمین‌های اسلامی است.

علمای شرکت کننده در اجلاس بیداری اسلامی و علما در کمیسیون نظام حکومتی مطلوب اسلام تاکید کردند ارزش‌ها و آموزه‌های دینی نه تنها تعارضی با آزادی‌های اساسی و حقوق بشر در مفهوم عام آن ندارند، بلکه تضمین کننده مشروعیت و ماندگاری آن نیز هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در سالن اجلاس سران محل برگزاری اجلاس "علما و بیداری اسلامی"کمیسیون « نظام حکومتی مطلوب اسلام» در نخستین اجلاس علما و بیداری اسلامی با حضور علما و اندیشمندان مسلمان و فعال در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بیداری اسلامی از سراسر جهان در تهران برگزار شد.

شرکت کنندگان در این کمیسیون با بیان اینکه حکومت مردم‌سالاری دینی، بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی استوار بوده و هیچگونه تعارض ذاتی میان دین و مردم‌سالاری وجود ندارد،تصریح کردند در مردم‌سالاری دینی فرض بر این است که می‌‌توان در چارچوب تعالیم و ارزش‌های اسلامی مردم را بر سرنوشت خود حاکم ساخت.

همچنین در نظام مردم‌سالار دینی، مردم در مراحل مختلف تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی مشارکت داشته و در راستای حق‌مداری، خدمت به مردم و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی جامعه ایفای نقش می‌کنند.

ارزش‌ها و آموزه‌های دینی نه تنها تعارضی با آزادی‌های اساسی و حقوق بشر در مفهوم عام آن ندارند، بلکه تضمین کننده مشروعیت و ماندگاری آن نیز هستند.

علمای شرکت کننده تجربه بیش از دو قرن تلاش و مجاهدت سیاسی و فکری مبارزان و مصلحان مسلمان در برابر انواع ایدئولوژی‌های وارداتی و سلطه بیگانگان و همچنین شکست‌ها و پیروزی‌های جریان‌های اسلامی در نقاط مختلف جهان را، میراث گرانبهایی عنوان کردند که می‌تواند به عنوان منبعی ارزشمند برای نظریه‌پردازی در زمینه مردم‌سالاری دینی مورد استفاده اندیشمندان مسلمان قرار بگیرد.

شرکت کنندگان با بیان اینکه در نظام مردم‌سالاری برخاسته از آموزه‌های دینی و اراده عمومی مردم، مسئولان نظام پیوند عمیق دینی و عاطفی با عامه مردم،اظهار داشتند در چنین شرایطی ارزش‌های اسلامی در قانون‌گذاری و مدیریت جامعه حاکم خواهد بود و قانون و قانون‌گرایی، برابری و مساوات آحاد جامعه در برابر قانون، انتخابات آزاد و عادلانه، مشارکت سیاسی مردم و حقوق سیاسی و مدنی در آن تضمین شده است.

علمای جهان اسلام در تشریح نظام حکومتی مطلوب اسلام تصریح کردند در نظام مردم‌سالاری دینی، اقلیت‌های دینی دارای حقوق شهروندی و آزادی‌های سیاسی و مدنی بوده و از برابری و مساوات در برابر قانون برخوردارند و در انجام مراسم و شعائر دینی خود آزاد می باشند.

همچنین ایجاد مردم‌سالاری‌های دینی نخستین گام در جهت شکل بخشیدن به تمدنی نوین در تمامی سرزمین‌های اسلامی است. مسلمانان تنها از طریق ایجاد حکومت‌های مردم‌سالار و دین‌مدار می‌توانند به فرایند تمدن‌سازی وارد شوند.

علمای شرکت کننده تاکید کردند همکاری و تبادل نظر مستمر میان علمای مسلمان نه تنها در فرایند هدایت و رهبری جنبش بیداری اسلامی امری ضروری به شمار می‌آید، بلکه ضامن جهت‌گیری صحیح روندهای آتی به ویژه در حوزه نظریه‌پردازی، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی است.

بیداری اسلامی و حقوق بشر از نگاه غرب، مبانی قرآنی و اسلام، نقش علماء در ایجاد و شکل دهی نظام مردم سالاری اسلامی، بیداری اسلامی و مدل اسلامی دولت مطلوب از نگاه قرآن (توحید حاکمیت، کسب استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و...)، نظام اسلامی، الگوی کارآمدی در حل بحران‎های جهان معاصر، بررسی مدل فقهی الگوی نظام اسلامی، رابطه آزادی مذاهب و ادیان با بیداری اسلامی، وظایف حکومت‎های اسلامی در جهت تعمیق و گسترش فرهنگ بیداری اسلامی، تجارب تلخ و شیرین کشورهای پیشرو در بیداری اسلامی از دیگر محورهای مطرح شده در این کمیسیون بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز