خبرگزاری کار ایران

کمیسیون «جهان آینده و جایگاه امت اسلامی» تاکید کرد:

جایگاه کشورهای اسلامی در نهادهای بین‌المللی تقویت شود

کد خبر : ۶۷۸۱۷

تنها راه تحقق صلح و عدالت جهانی را بازگشت به تعالیم انبیاء الهی؛ احترام به نقش مردم و حفظ کرامت انسانی می‌داند/ نقش و جایگاه کشورهای اسلامی در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در حال حاضر متناسب با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیم این کشورها نیست.

 شرکت کنندگان در اجلاس بیداری اسلامی وعلما با در کمیسیون «جهان آینده و جایگاه امت اسلامی» تاکید کردند نقش و جایگاه کشورهای اسلامی در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در حال حاضر متناسب با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیم این کشورها نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در سالن اجلاس سران محل برگزاری اجلاس "علما و بیداری اسلامی"کمیسیون «جهان آینده و جایگاه امت اسلامی» در نخستین اجلاس علما و بیداری اسلامی با حضور علما و اندیشمندان مسلمان و فعال در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بیداری اسلامی از سراسر جهان در تهران برگزار شد.

در این کمیسیون عنوان شد جهان اسلام دارای ظرفیت‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بالقوه و بالفعل متعددی است که در صورت شناخت دقیق و بهره‌گیری صحیح و همچنین گسترش و توسعه همکاری‌های داخلی، می‌تواند شرایط زندگی مسلمانان در نقاط مختلف جهان را به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشد.

علمای شرکت کننده در این اجلاس تاکید کردند نهضت عظیم بیداری اسلامی در کنار نفی استبداد داخلی و ساختار مبتنی بر سلطه‌جویی و قدرت‌طلبی در سطح بین‌المللی، تنها راه تحقق صلح و عدالت جهانی را بازگشت به تعالیم انبیاء الهی؛ احترام به نقش مردم و حفظ کرامت انسانی می‌داند.

شرکت کنندگان در این کمیسیون با بیان اینکه موفقیت‌های چشمگیر مسلمانان در نقاط مختلف جهان اسلام عملاً ساختار ناعادلانه قدرت در سطح جهانی را با چالش‌های اساسی مواجه کرده است، اظهارداشتند: امت اسلامی در آستانه موازنه جدیدی از قدرت قرار دارد و باید از این فرصت در جهت ارتقای جایگاه بین‌المللی جوامع اسلامی بهره‌برداری شود.

علمای جهان اسلام ضمن محکوم کردن سیاست‌های دوگانه غرب در زمینه مسائلی همچون حقوق بشر، آزادی بیان و عقیده و برخورداری از فناوری‌های پیشرفته و به ویژه فناوری هسته‌ای، از دولت‌های اسلامی خواستند که با وحدت نظر و وحدت رویه اجازه ندهند که غرب معیارها و خواسته‌های خود را بر دیگران تحمیل کند.

براساس مصوبات کمیسیون "جهان آینده و جایگاه امت اسلامی" مسلمانان باید با ایجاد یک نهضت علمی و بهره‌گیری از تجربیات مختلف و با اعتماد به نفس و خودباوری، ضمن تلاش برای الگوسازی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر اساس آموزه‌های دینی و بومی، جایگاه شایسته خود را در سطح بین‌المللی بازیابی و بازسازی کنند.

در این نشست مسأله فلسطین به عنوان اصلی­ترین مسأله جهان اسلام عنوان و آن را یكی از اركان جنبش بیداری اسلامی که در مسیر تكامل آن نقش اساسی دارد دانسته شد. همچنین بر این اساس، جنبش بیداری اسلامی تا زمان احقاق حقوق ملت ستمدیده فلسطین و حاکمیت آنها بر تمامی سرزمین‌های اشغالی، از بحر تا نهر، به حمایت خود از مقاومت ادامه خواهد داد.

شرکت کنندگان با اشاره به اینکه رسانه‌ها یکی از ابزارهای قدرت در عصر انفجار اطلاعات به شمار می‌آیند، تصریح کردند: این ابزار همانگونه که از سوی غرب به منظور تصویرسازی منفی علیه بیداری اسلامی به کار گرفته می‌شود، باید در جهت گسترش بیداری اسلامی نیز مورد استفاده مسلمانان قرار بگیرد.

علمای شرکت کننده با بیان اینکه نقش و جایگاه کشورهای اسلامی در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در حال حاضر متناسب با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیم این کشورها نیست، تاکید کردند بر این اساس، جوامع اسلامی برای تضمین دستیابی به حقوق بین‌المللی خود باید نقش فعال‌تری در این نهادها و سازمان‌ها ایفا کنند.

نقش آفرینی علماء و اندیشمندان اسلامی در ایجاد وحدت و تشکیل امت واحده اسلامی،انتظارات و مطالبات جهان اسلام از علماء جهت هدایت، رهبری و جلوگیری از انحراف جنبش‎های بیداری اسلامی، نقش علماء در شکل دهی و احیای تمدن اسلامی برپایه دین، عقلانیت، علم و اخلاق، چشم انداز بیداری اسلامی در مدیریت آینده جهان اسلام و نظام بین‌الملل و بررسی عوامل رشد و بالندگی بیداری اسلامی در مدیریت جهان از دیگر محورهای مورد بررسی در این کمیسیون بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز