خبرگزاری کار ایران

دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی در نشست سوریه:

سازمان ملل باید توافق طرف‌های سوری را تایید کند

کد خبر : ۷۷۳۰۵

کمیته اجرایی سازمان همکاری‌های اسلامی خواستار توقف خونریزی و حل بحران سوریه از راه مسالمت آمیز شده است.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی در نطقی که قبل از شروع نشست سوریه توسط نماینده او خوانده شد، گفت: سازمان ملل باید هر چه که طرف‌های سوری توافق کنند را تایید کند و همه طرف‌های سوریه باید ملزم به احترام باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان اوغلو در نطق خویش با اشاره به اینکه سازمان همکاری های اسلامی با سازمان ملل برای حل بحران سوریه همکاری هایی داشته‌اند، اظهار داشت:‌ این نشست باید در صدد پیدا کردن یک راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه باشد سفر من به سوریه با حضور من در نشست سوریه در تهران همزمان شده است و امیدوارم که در نشست تهران فرصتی فراهم آید که برای حل بحران سوریه از طریق مسالمت آمیز کارآمد باشد.

در ادامه نطق او آمده است: کشور سوریه کشوری تاریخی و دارای فرهنگ قوی است و در سال 2011 با ارسال پیامی به رهبر سوریه لزوم پایبندی به حس حقوق مردم سوری و اجرای قانون را گوشزد کرده‌ایم اما تحولات به مراحل خطیر رسید و مطالبات مسالمت آمیز به درگیری مسلحانه تبدیل شد.ما برای حل بحران سیاسی سوریه تاکنون دونشست در جده برگزار کرده‌ایم. کمیته اجرایی سازمان همکاری های اسلامی خواستار توقف خونریزی و حل بحران از راه مسالمت آمیز شده است و مداخله نظامی را مردود شمرده است در نشست‌های سازمان بر راه حل سیاسی تاکید کرده‌ایم و همچنین لزوم حفظ وحدت و یکپارچکی سوریه را مد نظر قرار داده‌ایم سازمان همکاری‌های اسلامی از هر اقدام منطقه‌ای جهت حل بحران حمایت کرده است.

اغلو در ادامه با بیان این که نشست تهران می‌تواند مثل سایر نشست‌ها در منطقه زمینه ساز شرایط مناسب برای شکتن یخ‌ها و دست یافتن به راه مسالمت آمیز از طریق گفتگو باشد، خاطرنشان ساخت: باید شرایط اساسی برای ژنو2 فراهم شود همه طرف های مذاکره کننده باید آمادگی کامل داشته باشند و از منافع قشری صرف نظر کنند. حامیان سوریه باید در کنفرانس ژنو2 با رویکرد مثبت حضور داشته باشند ما باید فشار بیاوریم که هر دو طرف در سوریه به توافق برسند راه حل سیاسی می‌تواند باعث پیریزی امنیت و ثبات در منطقه باشد سازمان ملل باید هر چه که طر‌ های سوری توافق کنند را تایید کند و همه طرف‌های سوریه باید ملزم به احترام به توافقنامه باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز