خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه:

ایران آماده ادامه مذاکرات است

کد خبر : ۸۲۶۵۱

اصول و ارزش‌های سیاست خارجی تغییر ناپذیر است و آنچه در عمل تغییر می‌کند سبک و شیوه‌ها است و مطمئن هستیم همانطور که آقای روحانی گفت ملاک اصلی حقوق ملت ایران است که هر دولتی خود را موظف به حفاظت از آن می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود با اشاره به انتخابات باشکوه 24 خرداد و تشکر از رسانه‌ها برای پوشش دهی این اخبار گفت: تبریک بزرگ را باید به ملت ایران گفت که با حضور حماسی خود به ندای رهبر لبیک گفتند و حقوق شهروندی خود را در نظام مردم سالاری دینی ایران پاس داشتند و با مشارکت خود مشروعیت، اقتدار و عزت جمهوری اسلامی ایرانی را اثبات کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عراقچی ادامه داد: حضور گسترده مردم باعث شد چهره‌ای مصمم و پرامید از ایران در صحنه بین المللی نشان داده شود و پروژه‌های گسترده تخریب ملت در صحنه بین الملل با شکست مواجه شد.

وی ادامه داد: این حماسه پشتوانه بسیار محکمی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و دولت می‌تواند با پشتوانه این حمایت و مشارکت گسترده مردمی منافع کشور و ملت را با اقتدار و عزت بالاتری پیش ببرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تبریک به منتخب ملت از طرف وزارت امور خارجه اظهار داشت: اطمینان داریم که این دولت با استمداد از عنایات الهی و پشتوانه حضور گسترده مردم و تحت رهبری مقام معظم رهبری به اهداف خود خواهد رسید و جمهوری اسلامی را بیشتر به سمت پیشرفت جلو خواهد برد.

وی با ذکر این که وزارت خارجه متولی برگزاری انتخابات در خارج از کشور بود، تصریح کرد: حضور پرشکوه هموطنان علیرغم همه فشارها و تبلیغات منفی که در خارج از کشور از طریق رسانه‌ها ایجاد شده بود جای تشکر دارد و با توجه به اینکه در برخی کشورها امنیت صندوق‌های رای به درستی تامین نشد اما حضور هموطنان ما چشم گیر بود.

وی ادامه داد: ستاد انتخابات خارج کشور در 96 کشور جهان امکانات مناسبی را برای برگزاری انتخابات فراهم کرد و وزارت خارجه تلاش کرد برای پوشش خبری و رسانه‌ای این حماسه عملکرد مناسبی داشته باشد و نزدیک به 200 خبرنگار خارجی از طریق این وزارت خانه ویزا دریافت کردند.

وی در ادامه با اشاره به واکنش‌های رسمی و پیام‌های تبریکی که ارسال شده است، اظهار داشت: واکنش‌ها بسیار گسترده بود و همچنان نیز ادامه دارد.

عراقچی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر خارجه کانادا در مورد انتخابات ایران تاکید کرد: اظهارات ایشان آنقدر سخیف است که واكنش نشان دادن به آن ضرورتی ندارد و من با تکرار این گونه اظهارات سخیف از سوی وزیر خارجه کانادا در شعور سیاسی ایشان تردید دارم چون این اظهارات غیردیپلماتیک است و ارزش پاسخگویی ندارد.

عراقچی درباره دیپلمات سعودی که در ایران باعث کشته شدن یک شهروند ایرانی شد، گفت: این حادثه تبعات خواست خود را داشت و ما در چارچوب کنوانسیون وین با کشور عربستان در حال پیگیری این حادثه هستیم ولی مطابق کنوانسیون‌ها می‌شود از یک دیپلمات خارجی سلب مصونیت کرد ولی ما امیدواریم این موضوع در یک تفاهم بین دو دولت و تامین رضایت اولیای دم حل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات رئیس جمهور آرژانتین مبنی بر رد ادعای مقامات اسرائیلی در پرونده آمیا تصریح کرد: ما هم این خبر را از طریق رسانه‌ها شنیدیم و این موضوع نشان‌دهنده این است که روابط ایران و آرژانتین روند مناسب و معتدلی را طی می‌کند و آن حاشیه‌ها که عوامل خارجی در ایجاد آن دست داشتند با درایت طرفین به مسیر معقولی افتاد.

عراقچی با اشاره به خبر قطع رابطه مصر با سوریه عنوان کرد: برای ما این خبر غیرمنتظره بود و امیدواریم دولت مصر که یک کشور بزرگ و صاحب نفوذ است نقش خود را در معادلات منطقه‌ای ایفا کند.

وی اضافه کرد: ما درک می‌کنیم که مصر با مسائل مختلف داخلی و خارجی مواجه است و این موضوع اقتضائات خاصی را به این کشور تحمیل می‌کند ولی انتظار داریم حضور مصر یک حضور سازنده در منطقه باشد و به حل مناقشات منطقه‌ای کمک کند.

عراقچی ادامه داد: ما به تماس‌هایمان با مصر ادامه می‌دهیم و پیگیر ایده گفتگوهای چهار جانبه هستیم و امیدواریم مسیر این رایزنی را با مصر ادامه دهیم و راه حل سیاسی برای بحران سوریه پیدا کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد تصور ایجاد تغییر در سیاست خارجی با تغییر دولت تصریح کرد: مصاحبه مطبوعاتی روحانی همه مسائل را روشن کرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی از اصولی پیروی می‌کند که برخواسته از ارزش‌های انقلاب و منافع ملی کشور است و در چارچوب ارشادات رهبر تدوین شده و پابرجا است ولی قطعا با حضور دولت‌های مختلف نحوه برخورد با مسائل در سیاست خارجی سبک‌ها و روش‌های متفاوتی را خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اصول و ارزش‌های سیاست خارجی تغییر ناپذیر است و آنچه در عمل تغییر می‌کند سبک و شیوه‌ها است و مطمئن هستیم همانطور که آقای روحانی گفت ملاک اصلی حقوق ملت ایران است که هر دولتی خود را موظف به حفاظت از آن می‌داند.

عراقچی در مورد خبر تلاش غربی‌ها برای برگزاری نشست هسته‌ای با ایران در مرداد ماه گفت: تمایل دولت‌های غربی برای ادامه مذاکره مشخص است ولی ادامه این مذاکرات به تشکیل دولت جدید موکول می‌شود هرچند ممکن است مشورت‌های غیررسمی شکل بگیرد.

وی در مورد بحران در ترکیه اظهار داشت: امیدواریم مشکل پدید آمده کماکان باآرامش طرفین حل و فصل شود و ما معتقدیم این موضوع یک موضوع داخلی است و هیچ کشور خارجی حق دخالت در آن را ندارد و یک ترکیه باثبات، امن و پیشرفته در همسایگی جمهوری اسلامی برای ما مهم است و ما خواهان ادامه روابط بین دو کشور هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات لاریجانی درباره عدم حضور ایران در اجلاس ژنو 2 در صورت شرکت رژیم صهیونیستی عنوان کرد: در مورد ژنو2 اجازه بدهید هیچ قضاوتی نداشته باشیم و بگذاریم رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه پیدا کند هرچند برگزاری این اجلاس با مشکلات مختلفی مواجه است که مهمترین آن ناهماهنگی بین گروه‌های معارض در مورد تصمیم گیری در نحوه شرکت در این اجلاس است.

وی ادامه داد: در مورد دستور کار اجلاس نیز هنوز توافقی صورت نگرفته و تاریخ برگزاری هم نامشخص است.

عراقچی تاکیدکرد: ما از تلاش‌های درست روسیه در خصوص این اجلاس حمایت می‌کنیم و امیدواریم این نشست در زمان مناسب و با حضور کشورهایی كه نفوذ و تاثیر زیادی در سوریه دارند و همچنین طرف‌های درگیر تشکیل شود و به راهکار مورد قبول ملت سوریه دست پیدا کنیم.

عراقچی اضافه کرد: اگر دعوت رسمی از جمهوری اسلامی به عمل آید با دید مثبت بررسی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات آمانو در سفر به روسیه در مورد عدم همکاری ایران با آژانس تاکید کرد: از آمانو انتظار داریم در صحنه بین الملل به عنوان مسئول یک نهاد فنی اظهار نظر کند و از برخوردهای سیاسی اجتناب کند. آنچه روشن است جمهوری اسلامی است بر اساس تعهدات بین المللی خود در چارچوب ان پی تی و پادمانی آژانس به همکاری خود با آژانس ادامه خواهد داد و به آن تعهدات عمل خواهد کرد ولی اگر چیزی بیش از این توافقات از ایران انتظار است نیازمند ایجاد یک چارچوب جدید برای پیشبرد این همکاری‌ها است که این چارچوب‌ها در حال مذاکره است و جمهوری اسلامی نیز حسن نیت خود را برای ادامه مذاکرات نشان داد.

وی در مورد امنیت زائران ایرانی در عراق عنوان کرد: تامین امنیت و جان زوار ایران برای ما اهمیت بسیار دارد و در این زمینه وزیر امور خارجه ایران و عراق با هم تماس تلفنی داشتند و گفتگوها در زمینه برقراری امنیت ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد پیام تبریک رئیس جمهور آذربایجان به روحانی با توجه به اتفاقاتی که در آن جمهوری در زمینه قوم گرایی افتاده بود، تصریح کرد: روابط دو کشور بسیار خوب است و پیام رئیس جمهور آذربایجان نشان دهنده عمق روابط دو کشور است و دولت آذربایجان بارها مسائل قوم گرایانه را که در آن کشور اتفاق افتاده خارج از چارچوب دولت دانسته و ما هم آن را پذیرفته‌ایم.

وی در مورد حضور کمیته امداد و هلال احمر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: در خصوص فعالیت هلال احمر توافقاتی به وجود آمده ولی در مورد حضور کمیته امداد هنوز در حال مذاکره است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات احمد شهید در خصوص انتخابات ایران گفت: ظاهرا این اظهارات قبل از برگزاری انتخابات بوده و یکی از برکات انتخابات 24 خرداد این بود که نشان داد این تعبیرات تا چه حد نادرست است و امیدواریم احمد شهید تحلیل اشتباه خود را در مورد انتخابات ایران بپذیرد چون حضور گسترده مردم بهترین دلیل بود.

وی اضافه کرد: اگر او بپذیرد چه اشتباه بزرگی در مورد انتخابات ایران کرده باید در گزارشات قبلی خود نیز تجدیدنظر کند و همان طور که کشورهای دنیا عدم صحت ادعای احمد شهید در مورد انتخابات را دیدند بپذیرند سایر گفته‌های ایشان نیز منطبق بر واقعیت نبوده است.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه طبق گزارش یک روزنامه آمریکایی قرار است ایران چهار هزار سرباز برای سوریه بفرستد تاکید کرد: این موضوع را تکذیب می کنم و دولت و ارتش سوریه نیازی به این قبیل کمک ها ندارند و خود می توانند با گروه های تروریستی مبارزه کنند و من مجددا هر گونه اخباری در این خصوص را قاطعانه تکذیب میکنم.

عراقچی درباره تغییر لحن پیام‌های تبریک كشورها به روحانی اظهار داشت: این حماسه و حضور گسترده خود به خود عزت، اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی را افزایش داد و در عرصه بین المللی و منطقه‌ای نشان داد جمهوری اسلامی ایران اعتبار و عزت دارد و این پیام‌ها نیز مصداق این مساله است.

وی ابراز امیدواری کرد این فضا به گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی به خصوص در منطقه که اولویت سیاست خارجی دولت جدید است بیانجامد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد خبر مذاکرات ایران و آژانس در پاییز اظهار داشت: هیچ چیز جدیدی قطعی نیست ولی ایران آماده ادامه مذاکرات است و اگر ابهام و سوالی از نظر آژانس وجود دارد که فراتر از تعهدات ایران است چارچوب های جدیدی برای پاسخ به این سوالات باید تعریف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز