خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در دیدار دبیر كل سازمان ملل متحد؛

از هر اقدامی كه خشونت‌ها را در سوریه متوقف كند حمایت می کنیم

احمدی نژاد: جنبش عدم تعهد ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای برای كمك به استقرار صلح و امنیت جهانی دارد/بانکی مون: ایران قربانی تروریسم است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینكه استقرار صلح، عدالت و امنیت پایدار در جهان نیازمند همكاری و مشاركت همه دولت‌ها و ملت‌ها بوده و سازمان ملل متحد و شورای امنیت نقش كلیدی در دستیابی به آن دارند، اظهار داشت: جنبش عدم تعهد ظرفیت‌های بسیار گسترده و مناسبی برای كمك به استقرار صلح و امنیت جهانی دارا بوده و می تواند به اهداف سازمان ملل متحد کمک نماید از اینرو در دوره جدید جنبش تلاش خواهیم كرد تا این موضوع را به عنوان فصل مشترك همه ملت‌های جهان به طور ویژه بررسی و از تمام ظرفیت‌ها برای دستیابی به آن استفاده كنیم.

به گزارش ایلنا،محمود احمدی‌نژاد عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار بانكی‌مون دبیر كل سازمان ملل متحد كه به منظور شركت در شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد به كشورمان سفر كرده است، با تاكید بر لزوم گسترش همكاری و مشاركت همگانی جهت دستیابی به اهداف متعالی بشر، ‌اظهار داشت: مطمئناً با استفاده از ظرفیت‌های جنبش عدم تعهد می‌توان گام‌های بزرگی در راستای استقرار صلح، عدالت و امنیت پایدار در جهان برداشت.

رییس‌جمهور با بیان اینكه در عرصه بین‌المللی مسایل و موضوعات گوناگونی از جمله مسایل اقتصادی و اجتماعی وجود دارند كه باید مورد بررسی قرار گیرند، تصریح كرد: امروز استقرار صلح و آرامش در مناطق مختلف جهان مهمترین مسأله‌ای است كه باید مورد بررسی قرار گرفته و به انجام برسد.

دكتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینكه موضوع سوریه و تحولات شكل‌گرفته در این كشور یكی از مسایلی است كه امروز مورد توجه قرار داشته و همگان از اتفاقاتی كه در این كشور رخ می‌دهد ناراحت هستند.

رییس‌جمهور با بیان اینكه برخورداری از آزادی، عدالت و احترام به حقوق مردم حق همه ملت‌ها بوده و باید همگان برای دستیابی ملت‌ها به این خواسته‌ها همكاری و كمك كنیم خاطر نشان كرد: مطمئناً خشونت و كشتار راه رسیدن به این اهداف نیست.

دكتر احمدی‌نژاد توافق و گفتگو برای دستیابی به یك روند سیاسی صلح‌آمیز را راه‌حل مشكلات و مسایل سوریه عنوان كرد و گفت: همه باید كمك كنند كه مخالفین و دولت سوریه به توافقی برای رسیدن به یك روند سیاسی صلح‌آمیز برسد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران در هر چارچوبی كه به حل مسایل در سوریه برای استقرار صلح و آرامش و اراده مردم در این كشور كمك كند، حاضر به همكاری با سازمان ملل است، گفت: مطمئناً جنبش عدم تعهد و ظرفیت‌های موجود در آن نیز می‌تواند در جهت حل مسایل سوریه اقدامات و نقش بسزایی را داشته باشد.

وی تأكید كرد: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی كه خشونت‌ها را در سوریه متوقف كرده و زمینه‌ای برای گفتگو و تفاهم ملی در این كشور ایجاد كند، حمایت خواهد كرد و این در حالی است كه همگان باید توقف خشونت و عدم استفاده از اسلحه در این كشور را دنبال و برای رسیدن به گفتگو و راه حل سیاسی و ایجاد تفاهم ملی تلاش نمایند و مطمئناً مسایل سوریه راه‌حل نظامی نخواهد داشت و اولین قدم توقف خشونت است.

دكتر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و نحوه برخورد 1+5 و كشورهای غربی با این موضوع با طرح این سوال كه اگر سازمانی ادعا می‌كند كار تخصصی انجام داده و تحت فشارهای سیاسی تصمیم‌گیری نمی‌كند، آیا با تغییر مدیر آن باید مواضع آن نیز تغییر كند؟ اظهار داشت: بسیاری از موضوعاتی كه امروز به عنوان تخلف در گزارش‌های آژانس مطرح می‌شود، مسائلی است كه بازرسان آژانس در زمان مدیریت قبلی به طور مستند آنها را تأیید كرده‌اند.

رییس‌جمهور با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران تاكنون حداكثر همكاری را با آژانس انرژی اتمی داشته است، گفت: مشخص است كه مواضع در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مواضعی سیاسی است.

دكتر احمدی‌نژاد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات و اساسنامه آژانس انرژی اتمی در گذشته، حال و آینده همكاری‌های گسترد‌ه‌ای داشته است.

رییس‌جمهور با بیان اینكه همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر دوربین‌های آژانس انجام می‌شود و آنها جابه‌جایی مواد در حد یک گرم را نیز تحت كنترل خود دارند، اظهار داشت: معتقدیم دولت آمریكا نمی‌خواهد موضوع هسته‌ای ایران را حل كند و می‌خواهد از آن به عنوان بهانه‌ای برای تبلیغ، تحریم و هجمه علیه ایران استفاده كند.

رییس‌جمهور با بیان اینكه ملت ایران، ملتی با فرهنگ بوده كه هیچگاه به هیچ كشوری حمله نكرده و همواره با سایر ملت‌ها همكاری سازنده داشته است، گفت: این سوال مطرح است كه چرا مستكبران و دشمنان ملت ایران تا این حد در صدد ایجاد بدبینی نسبت به ایران در جهان هستند؛ ما از تحریم خوشحال نیستیم اما معتقدیم كه باید روی مرز حق و عدالت ایستاده و حركت كنیم.

دكتر احمدی‌نژاد با بیان اینكه ما می‌خواهیم قانون برای همه به طور یكسان اجرا شود و معتقدیم كه برای حل مسایل باید اعتماد دوطرفه وجود داشته باشد.

رییس‌جمهور اشاره اینکه امروز مصادف با شهادت شهیدان رجایی و باهنر است که 31 سال پیش توسط تروریست ها به شهادت رسیدنده، گفت: ملت ایران در طول سال‌های پس از انقلاب همواره از سوی گروه‌های تروریسی كه مورد حمایت كامل آمریكا و غرب هستند، مورد هجمه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: همه باید در آینده با یكدیگر همكاری كنیم و این نیازمند پذیرش عدالت، حقیقت و همدلی است.

بانكی مون دبیر كل سازمان ملل نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، گفت: فرهنگ و تمدن ملت ایران كمك شایانی به تمدن بشری داشته و مطمئناً ملت ایران به خدمات فرهنگی خود به بشریت افتخار می‌كند.

دبیر كل سازمان ملل با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری شایسته و موفقیت‌آمیز شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد خاطر نشان كرد: یكی از موضوعاتی كه برای سازمان ملل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همكاری با جنبش عدم تعهد و گروه 77 است چرا كه ما معتقدیم بدون كمك و مساعدت كشورهای عضو این جنبش و گروه 77 در بسیاری از مسایل نمی‌توانیم به موفقیت برسیم.

بانكی مون با اشاره به ریاست آینده جنبش عدم تعهد كه به عهده ایران است، اظهار امیدواری كرد: به واسطه مدیریت جمهوری اسلامی ایران این جنبش بتواند بهره‌وری و تأثیرگذاری بسزایی در عرصه بین‌المللی داشته باشد.

دبیر كل سازمان ملل با بیان اینكه امروز در سطح جهان با چالش‌های گوناگونی مواجه هستیم، بر نقش مهم ایران در مسایل منطقه بویژه در موضوع سوریه تأكید كرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك قدرت منطقه‌ای می‌تواند حداكثر تلاش خود را برای حل مسالمت‌آمیز مسایل در سوریه بكار گیرد.

وی با بیان اینكه سازمان ملل خواستار پایان خشونت‌ها و كشتارها و شروع مذاكرات در سوریه است، اظهار داشت: متأسفانه در شورای امنیت بر سر این موضوع اختلاف نظر وجود داشته و این باعث می‌شود كه افراد بیشتری در این كشور كشته شوند و این در حالی است كه باید تمركز در سوریه بر توقف كشتار و درگیری‌ها باشد.

بانكی مون اظهار امیدواری كرد: تا مسئولان شركت‌كننده در اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد بتوانند پیامی قوی و قطعی برای حل مسایل در سوریه ارائه دهند.

دبیر كل سازمان ملل همچنین در خصوص موضوع هسته‌ای ایران و گفتگوهای مسئولان كشورمان با 1+5 و همچنین چگونگی همكاری جمهوری اسلامی با آژانس انرژی اتمی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران حق دارد تا از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز استفاده كند و باید تلاش كنیم تا هر چه زودتر اعتماد میان دو طرف ایجاد شده و مسایل موجود حل شود.

وی با اشاره به اینكه ایران كشوری قربانی تروریسم در جهان است و ملت ایران خسارت‌های زیادی را از آن دیدند، گفت: سازمان ملل متحد به عنوان یك اصل با هرگونه اعمال ترویستی مخالف است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز