خبرگزاری کار ایران

احمدی نژاد در کرمانشاه:

منافع نفت به طور كامل نصیب ملت نشده است

asdasd
کد خبر : ۳۳۵۳۷

هیچ‌كس حق ندارد اقتصاد را در انحصار خود درآورد/ حدود 30 درصد از منافع نفت به جیب ملت می‌رود/دولت به دنبال سود نیست.

رییس‌جمهور با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های دولت در امور زیربنایی برای تسهیل حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی گفت: دولت از سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی و امور زیربنایی به دنبال كسب سود نیست، بلكه خدمت به مردم را دنبال می‌كند؛ هیچ‌كس حق ندارد اقتصاد را در انحصار خود درآورده و مانع حضور مردم در عرصه‌های مختلف اقتصاد شود.

به گزارش ایلنا، محمود احمدی‌نژاد ظهر امروز (سه‌شنبه) در مراسم بهره‌برداری رسمی از چندین پروژه زیربنایی، صنعتی و كشاورزی در استان كرمانشاه با اشاره به بهره‌برداری از شبكه انتقال آب سد گاوشان گفت: این پروژه در زمان بسیار كوتاه و به صورت ضربتی و جهادی و با روحیه دوران دفاع مقدس كه به لطف خدا در بین مردم كرمانشاه رایج است، اجرا شد تا بخشی از آب شُرب پایدار در این استان را تأمین كند و با تكمیل بخش‌های بعدی این پروژه به زودی تكمیل خواهد شد. باید به سطح امنیت تأمین آب برای 30 سال برسیم.

رییس جمهور همچنین با اشاره به بهره‌برداری از پست انتقال برق 400 كیلوولت مرصاد، اظهار داشت: اگر چه صادرات برق از كشور منافع فراوانی دارد، اما این منافع صرفاً منحصر به درآمدی كه از این محل تأمین می‌شود، نیست؛ صادرات برق فقط جنبه تجارت ندارد، بلكه دوستی، همراهی، پیشرفت و آبادانی و امنیت را برای دوسوی مرز به ارمغان می‌آورد و پیوندهای دوستی و تاریخی بین دو ملت را تحكیم و تقویت می‌كند و عملی انسانی است.

رییس جمهور با اشاره به افتتاح سد آزادی در سفر امروز خود به كرمانشاه نیز تصریح كرد: از 22 سد طراحی شده، 13 طرح به پایان رسیده و یا در دست اجراست كه امیدواریم با تكمیل هر چه سریع‌تر آنها ضمن تأمین آب شرب، آب زراعی برای كشاورزی در منطقه نیز احیاء و تقویت شده تا باعث پایداری جمعیت، تولید، ثروت، اشتغال و امنیت این خطه شود.

دكتر احمدی نژاد با بیان اینكه امروز كرمانشاه به لحاظ تأسیسات نفتی و پتروشیمی در كشور پیشرو است، به افتتاح كارخانه تولید پلیمر اشاره كرد و گفت: امیدوارم مراحل احداث پالایشگاه آناهیتا نیز در این استان هر چه زودتر به پایان برسد تا مشكلاتی كه از ناحیه پالایشگاه قدیمی این استان به لحاظ قرار گرفتن در مركز شهر ایجاد شده است، سریع‌تر مرتفع شود.

رییس جمهور صنعت پتروشیمی را از صنایع مهم و كلیدی كشور عنوان كرد و گفت: نفت و گاز از مزایای اصلی كشور عزیزمان است كه ده‌ها سال بدون آنكه عواید قابل توجهی برای مردم داشته باشد، به غارت برده می‌شد.

احمدی نژاد با بیان اینكه حتی پس از ملی شدن صنعت نفت باز هم تا ده‌ها سال عایدی خاصی از این محل نصیب مردم نشد و آنچه در داخل كشور مصرف می‌شد نیز در اختیار عده قلیلی بود و بیشتر مردم از عواید آن محروم بودند، ادامه داد: حتی هنگامی كه نفت ملی شد به قیمت پایین فروخته می‌شد و منافع اندك حاصل از آن نیز یا به بهانه سرمایه‌گذاری در تأسیسات نفتی و یا برای فروش تجهیزات نظامی بار دیگر به جیب استعمارگران باز می‌گشت و اگر چیزی باقی می‌ماند نیز نصیب مستشاران و كارشناسان خارجی حاضر در كشور می‌شد.

رییس جمهور اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اگرچه بخشی از منافع نفت به جیب ملت بازگشت اما تاکنون منافع نفت به طور كامل نصیب ملت نشده است.

رییس جمهور تصریح كرد: اگر چه امروز قیمت نفت حدود 107 دلار است، اما اولاً دلار امروز در بازارهای جهانی كم‌ارزش‌تر از 20 تا 30 سال قبل است و ثانیاً بیشتر عواید حاصل از نفت كه مربوط به صنایع پایین‌دستی و تولید محصولات نهایی است عاید خود غربی‌ها می‌‌شود و در نهایت حدود 30 درصد از منافع نفت به جیب ملت می‌رود.

احمدی‌نژاد با تأكید بر اینكه باید هر چه سریع‌تر همه مقدمات برای تبدیل نفت تولید شده در كشور به محصولات نهایی را فراهم كنیم، تصریح كرد: هنر این است كه به جایی برسیم كه تمام نفت و گاز استخراج شده در كشور را تبدیل به كالا كرده و سپس صادر كنیم تا عواید واقعی آن در اختیار ملت قرار گیرد و این رویه را باید در تمام محصولات معدنی این كشور نیز تسری داد.

رییس جمهور با تشریح روند افزایش ارزش افزوده نفت و گاز از محصول تولید شده در پای چاه‌های نفت و گاز، گفت: ارزش یك تُن گاز اتان پالایش شده 140 دلار است در حالی كه ارزش یك تُن مواد اولیه تولید شده از آن بیش از 1200 دلار است و اگر این مواد اولیه تبدیل به محصول نهایی شود ارزش آن چندین برابر اضافه می‌شود.

احمدی نژاد در تبیین مضرات چشم‌پوشی از تبدیل محصولات نفتی به محصول نهایی، اظهار داشت: مواد خام نفتی به محض ورود به كشورهای غربی به اندازه ارزش مالی باید مالیات پرداخت كنند و تبدیل آنها به محصول نهایی نیز هزینه‌هایی مثل عوارض و حقوق كارگر و سود تولید در بر دارد كه به خریدار تحمیل می‌شود و اگر خودمان مواد خام نفتی را به محصول نهایی تبدیل نكنیم مجبور خواهیم بود همه این هزینه‌ها را متحمل شویم.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینكه انجام كار تا بخش تبدیل محصول خام نفتی به مواد اولیه در پالایشگاه و مجتمع‌های پتروشیمی سخت و پرهزینه است، تصریح كرد: ایجاد تأسیساتی كه روزانه 50 میلیون متر مكعب گاز اتان تولید كند، حدود 6 میلیارد دلار هزینه دارد و كارخانه‌ای كه از این اتان مواد اولیه تولید كند نیز بیش از 3 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینكه دولت این سرمایه‌گذاری‌های اساسی را انجام داده و از این مرحله به بعد كه سود اصلی را نیز در خود دارد، برعهده مردم است، تأكید كرد: دولت به دنبال سود نیست، بلكه هدفش خدمت به مردم است و از این مرحله به بعد كه ایجاد صنایع پایین‌دستی بوده و سود اصلی را در بر دارد در اختیار مردم است.

رییس جمهور با اشاره به ظرفیت تولید 300 هزار تن پلیمر در سال در كارخانه تازه تأسیس پلیمر كرمانشاه خاطر نشان كرد: با اتكا به محصولات این كارخانه می‌توان بیش از 300 مجتمع تولیدی كوچك در كرمانشاه تأسیس كرد كه هزینه احداث هر كدام از آنها بیشتر از 6 میلیارد تومان نیست و با این كار می‌توان اشتغال، تولید و سودآوری داشت.

احمدی نژاد با بیان اینكه ظرفیت ایجاد اشتغال صنایع پایین‌دستی به نسبت صنایع بالا دستی بویژه در بخش پتروشیمی و محصولات آن حدود 50 برابر بوده و هزینه احداث این صنایع نیز به نسبت پایین‌تر هستند، گفت: با توجه به این آمارها تنها همین كارخانه كرمانشاه ظرفیت ایجاد حدود 20 هزار فرصت شغلی مستقیم و پایدار را داراست و سود محصولات تولیدی آن نیز به نسبت محصولات بالادستی بیش از 2.5 برابر است.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأكید بر اینكه برای دستیابی به اقتصاد پایدار باید همه اقتصاد مردمی باشد، گفت: اقتصادی كه به 30 میلیون نفر متكی باشد، بسیار قدرتمندتر و پایدارتر از اقتصادی است كه عده قلیلی در آن فعال باشند؛ اگر 30 میلیون نفر به صورت مثبت در اقتصاد فعال باشند، حتی اگر همه دنیا نیز در برابر آن بسیج شوند، نمی‌توانند به این اقتصاد ضربه بزنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه اقتصاد كشور زمانی به طور حداكثری فعال و شكوفا می‌شود، كه همه مردم در آن نقش‌آفرینی مثبت داشته باشند، خاطر نشان كرد: راه رسیدن به چنین اقتصادی معلوم است و شرط آن این است كه اقتصاد در انحصار عده‌ای قلیل قرار نگیرد و نباید عده‌ای مانع از در اختیار قرار گرفتن عرصه‌های اقتصادی توسط مردم باشند.

رییس جمهور تأكید كرد: همه باید در اقتصاد كشور فعال شده و هیچ‌كس نباید مانع اجرای این مهم شود، اگر همه در اقتصاد فعال شوند، پیشرفت كشور نیز مضاعف خواهد شد.

احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود كرمانشاه را دیار همت، بركت، صمیمیت، جوانمردی و مردانگی توصیف كرد و گفت: كرمانشاه دیار خوبی‌ها و زیبایی‌های انسانی و طبیعی است كه مردمان دوست‌داشتنی این خطه عاشق پیامبر(ص)، خوبی‌ها، ارزش‌های الهی و اهل بیت پیامبر(ع) بوده و همواره مرزدارانی غیور، شجاع و ایستاده در پهنه غرب كشور و مدافع ارزش‌های ملت ایران بوده و هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز