خبرگزاری کار ایران

جانشین رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور:

علی رغم قطع بودجه ارتباط خود را با هموطنان خارج از کشور حفظ کردیم

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۲۶

ینکه اعتماد ایرانیان را کسب کنیم، به موازات اطلاع رسانی‌ها و تبلیغ ازطریق رسانه ملی در شبکه‌های ویژه هموطنان و شبکه‌های ملی داخلی با همکاری سفرا، برنامه‌هایی را برای ارتباط ایرانیان با داخل و استفاده از ظرفیت‌های بالای آن‌ها در توسعه کشور در نظر گرفتیم.

جانشین رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با اشاره به قطع بودجه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور هم چنان بر ادامه فعالیت این شورا تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، اسفندیار رحیم مشایی جانشین رییس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایرانیان خارج از کشور، در کنار متخصصان و دانشمندان ایرانی تا چه اندازه در رشد و پیشرفت ایران در عرصه‌های مختلف از جمله علمی و پزشکی نقش دارد؟ اظهار داشت: کشورهای مختلف به دلایل متفاوتی می‌توانند مهاجر پذیر یا مهاجر فرست باشند و در این میان ایران از جمله کشورهایی است که ظرفیت مهاجرپذیری و مهاجر فرستی دارد. جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر بویژه پس از انقلاب اسلامی بر اساس مسائل مختلفی از جمله اقتصادی، علمی و تجاری شاهد پذیرش بسیاری از اتباع کشورهای همسایه در داخل بوده است.

وی اضافه کرد: در این میان گرچه آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور در دست نیست، اما دبیرخانه شورای ایرانیان با همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت امور خارجه، بدنبال مشخص کردن جمعیت ایرانیان در کشورهای مختلف جهان است و هنوز آمار آن احصا نشده است.

*ایرانیان خارج از کشور یک ظرفیت بزرگ هستند

جانشین رییس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: انتظار می‌رود جمعیت ایرانیان خارج از کشور چندین میلیون نفر باشند که بیشترین آن‌ها در برخی کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی نظیر امارات متحده عربی، قطر، مالزی و ترکیه حضور دارند.

رحیم‌مشایی با بیان اینکه عده‌ای ایرانیان مقیم خارج از کشور را یک نقطه ضعف تلقی می‌کنند و معتقدند آن‌ها نباید در خارج از کشور حضور داشته باشند، گفت: از سوی دیگر نگاهی نیز وجود دارد که ایرانیان را به صورت یک ظرفیت و نقطه قوت بزرگ برای کشور تلقی می‌کنند و معتقدند که ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور در کنار متخصصان داخلی در راستای اهداف ملی و بین المللی به مراتب اثرگذاری بالایی دارد و شورای عالی امور ایرانیان و دولت به هموطنانمان از این منظر می‌نگرد.

وی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور به عنوان پل ارتباطی بین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشور‌ها می‌توانند در برقراری ارتباطات در راستای منافع ملی موثر واقع شوند، گفت: از آنجایی که حضور ایرانیان بیشتر به دلایل علمی و اقتصادی است، حضور آن‌ها در کشور می‌تواند در جهت رشد اقتصادی و علمی کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی در ادامه با یادآوری اثر گذاری سازنده ایرانیان خارج از کشور در کشورهای مقیم و در داخل خاطر نشان کرد: ایرانیان مقیم خارج از کشور در کشورهای خارجی بخصوص در اروپا و آمریکا به عنوان جمعیت مهاجر و اقلیت خارجی در سطح بالایی قرار دارند. به عنوان نمونه بر طبق آماری که آمریکا منتشر کرده، میانگین ثروت و سطح دانش ایرانیان مقیم آمریکا بیشتر از میانگین ثروت و سطح دانش شهروندان آمریکایی است.

*نقش مهم ایرانیان در تبادل علمی دو جانبه

رحیم مشایی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در جمهوری اسلامی ایران، گفت: وقتی ایرانیان از نظرعلمی در مدارج بالایی در خارج از کشور به کسب تحصیل پرداخته و می‌پردازند، بدون آنکه به کشور بازگردند می‌توانند نقش مهمی در تبادل توانمندی‌ها و دانش خود با متخصصان داخلی کشور داشته باشند.

جانشین رییس جمهور در امور شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در ادامه با بیان اینکه مهاجرت جوانان با استعداد از کشور فی نفسه معادل فرار مغز‌ها نیست، گفت: این موضوع یک ماموریت علمی و مهاجرت آگاهانه علمی تلقی می‌شود.

رحیم مشایی خاطرنشان کرد: این جوانان با حضور و استفاده از تجارب علمی سایر کشورهایی که از لحاظ علمی از ما جلو‌تر هستند، می‌توانند در پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف بویژه در بخش علمی موثر واقع شوند.

وی افزود: وقتی دولت خود به دانشجویان بورسیه می‌دهد و آن‌ها را تشویق و درعین حال کنترل و نظارت می‌کند تا این استعداد‌ها به هدر نروند، حرکت بسیار خوبی است که باعث می‌شود آن‌ها از دانش پیشرفته روز بهره ببرند و با بازگشت به کشور مدیریت پروژه‌های علمی را برعهده بگیرند و تبادل علمی انجام دهند.

رحیم مشایی گفت: در صورتی که محققان ایرانی برای کسب تجارب بیشتر مجبور به اقامت در کشورهای مقیم باشند، می‌توان با ایجاد ارتباطات معنادار و هدایت شده از دانش روز در راستای پیشرفت بیش از پیش کشور بهره‌مند شویم.

وی یادآور شد: اگر همه ایرانیان مقیم خارج از کشور برای همیشه به داخل بازگردند این موضوع خود یک پیامد منفی به دنبال خواهد داشت، چرا که با بازگشت آن‌ها به کشور، برای همیشه امکان دستیابی به دستاوردهای علمی روز جهان را از دست می‌دهیم، بنابراین مهم آن است که حضورایرانیان مقیم باید معنادار باشد.

*اندکی از ایرانیان با پیروزی انقلاب اسلامی به دلایل سیاسی کشور را ترک کردند

مشاور رییس جمهور در مقایسه با وضعیت ایرانیان مقیم در عرصه‌های مختلف در قبل و بعد از انقلاب گفت: وضعیت ما قبل از انقلاب بگونه‌ای بود که به دلیل رویکرد سیاسی فرصت تعالی و رشد به ایرانیان خارج از کشور داده نمی‌شد و تلاش می‌کردند تا ظرفیت‌های علمی ایرانی را در آنجا مصادره کنند و هموطنان ما در خارج از کشور با ایران ارتباطی نداشته باشند تا مبادا سطح علمی ما ارتقاء یابد.

رحیم مشایی در بررسی وضعیت ایرانیان خارج از کشور پس از انقلاب نیز یادآور شد: به دلیل جنگ و برخی موارد ما نتوانستیم ارتباط نزدیکی با هموطنانمان برقرار کنیم و از ظرفیت علمی و اقتصادی آن‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اندکی از ایرانیان با پیروزی انقلاب اسلامی به دلایل سیاسی کشور را ترک کردند، گفت: متاسفانه مهاجرت این عده با رویکرد سیاسی، ذهنیت منفی نسبت به سایر هموطنانی که برای کسب علم و دانش به خارج سفر کرده‌اند، ایجاد کرد مبنی بر اینکه این عده به ارزش‌های ملی، منافع و آرمان‌های انقلاب بی‌توجهند که چنین موضوعی صحت نداشت. متعاقب این موضوع و همزمان با این تفکر ایرانیان خارج از کشور احساس کردند که ممکن است در داخل نسبت به آن‌ها ذهنیت منفی غیرواقعی ایجاد شده باشد و لذا شورا تصمیم گرفت تا لزوم اصلاح زوایای نگاه ایرانیان را نسبت به داخل و خارج از کشور در دستور قرار دهد.

رحیم مشایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه عاملی منجر به تغییر نگاه ایرانیان خارج از کشور نسبت به جمهوری اسلامی ایران شده است؟، اظهار داشت: نقش شورا در امور ایرانیان و نگاه ویژه دولت نهم به مساله ایرانیان که متاثر از تفکرات و اقدامات رییس جمهور بود، تاثیرات مثبتی بر جای گذاشت.

*اعتماد سازی در بین ایرانیان مهم‌ترین گام شورای عالی ایرانیان است

وی به دلایل انتقال شورای ایرانیان خارج از کشور از وزارت امور خارجه به مرکز نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این شورا در زمان دولت هشتم در حد یک اداره کل در وزارت امور خارجه تشکیل شد اما در آن مقطع این شورا موفق عمل نکرد تا اینکه در دولت احمدی‌نژاد با انجام کارهای کار‌شناسی در تمامی ابعاد آن و انجام مشاوره‌های متعدد در این راستا، بر ضرورت ارتقای فعالیت‌های این شورا تاکید شد.

جانشین رییس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور یادآور شد: با توجه به اینکه رییس جمهور فرصت نداشت از نزدیک مسائل مرتبط با هموطنان ایرانی در خارج از کشور را دنبال کند، با محول کردن این مسوولیت به بنده، تشکیلات این شورا را مورد بازنگری قرار دادیم و در گام نخست اصلاح ذهنیت‌های ایرانیان خارج از کشور را در خصوص کشورمان در دستور کار قرار گرفت.

رحیم مشایی گام دوم شورای ایرانیان را اعتماد سازی در بین ایرانیان خارج از کشور دانست و گفت: برای اینکه اعتماد ایرانیان را کسب کنیم، به موازات اطلاع رسانی‌ها و تبلیغ ازطریق رسانه ملی در شبکه‌های ویژه هموطنان و شبکه‌های ملی داخلی با همکاری سفرا، برنامه‌هایی را برای ارتباط ایرانیان با داخل و استفاده از ظرفیت‌های بالای آن‌ها در توسعه کشور در نظر گرفتیم و تاکنون در دولت‌های نهم و دهم برای ارتباط با ایرانیان مقیم خارج از کشور بیش از ۳۰ نشست در کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی برگزار شده است.

رحیم مشایی افزود: اکثر این نشست‌ها که با حضور رییس جمهور برگزار می‌شد، دیدگاه نظام و رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ایرانیان مطرح می‌شد که اثر بخشی بسیار خوبی را به همراه داشت.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون دو کنگره بزرگ ایرانیان در جمهوری اسلامی ایران با حضور شخصیت‌ها و نخبگان برجسته ایرانی و افرادی که قبل از انقلاب به خارج از کشور عزیمت کرده و واقعیت‌های کشورمان را ندیده و ذهنیت‌های خلاف واقع نسبت به کشور داشتند، برگزار شده است.

رحیم مشایی اظهار داشت: با برگزاری این نشست‌ها این نگاه در آن‌ها تغییر کرد و باعث شد که به کشور بیشتر علاقه‌مند شوند و به دنبال آن ارتباطات مختلف علمی، فنی، اقتصادی و فرهنگی نیز فراهم شد.

*درباره دومین کنگره بزرگ ایرانیان خارج از کشور هجمه سنگینی شد

رحیم مشایی با اشاره به برگزاری موفق کنگره دوم در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ و هجمه‌های صورت گرفته علیه آن، گفت: این گنگره در حالی برگزار شد که عده‌ای تبلیغات سنگینی علیه آن به راه انداختند و دانشمندان ایرانی را جاسوس قلمداد کردند که این موضوع موجب شرمندگی ما در برابر هموطنانمان که عاشقانه به ایران سفر کردند و همه ظرفیت‌ها را در راستای منافع ملی کشور قرار دادند، شد.

وی ادامه داد: در شرایطی که در مصاف کشورهای زیاده خواه جهان بودیم و دشمنان نمی‌خواستند که ایران به حقوق هسته‌ای دست یابد، در تبلیغات منفی خود تلاش کردند این کنگره برگزار نشود و از آنجایی که حضور ایرانیان و شخصیت‌های برجسته به ایران در همایش‌ها که نشانه موفقیت ما بوده، به دروغ چنین مطرح کردند که ما به هر ایرانی خارج از کشور در این کنگره نفری ۵۰ هزار دلار پرداخت کرده‌ایم.

رحیم مشایی افزود: اشخاصی که در ظاهر ایرانی اما صدای کشور دیگری بودند ایرانیان را ارزان فروختند در حالی که بهای هموطنانی که به کشورمان سفر کردند قابل قیمت گذاری نبود، گرچه بعد‌ها شماری از این افراد شرمنده شدند و یا نگاه‌شان تغییر کرد و متوجه واقعیت‌ها شدند.

وی با طرح این سوال که یک ایرانی اگر ایده علمی‌ای را ارائه کند چقدر قیمت دارد؟ و یا اینکه ایرانی خارج از کشور در یک ارتباط راحت و با اطمینان قلبی با کشورش همراه است، ب‌هایش چه مقدار است؟، اظهارداشت: به طور یقین نمی‌توان برای آن قیمتی تعیین کرد چرا که ارزش آن بسیار بالا است.

*بدون بودجه در حال فعالیت هستیم

مشاور رییس جمهور گفت: دنیای استکبار پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال‌های بسیار کوشید تا اثبات کند نظام جمهوری اسلامی نظام مردمی نیست و ملت آن را قبول ندارند و بسیاری از تبلیغات منفی علیه ایران در خارج از کشور از این مسیر عبور می‌کرد تا اینکه این گونه وانمود شود که ایرانیان خارج از کشور به عنوان نمونه‌هایی از افراد مخالف با نظام اسلامی در رسانه‌های خود مطرح شوند.

مشاور رییس جمهور در ادامه به اقدامات شورا در تغییر ذهنیت‌ها نسبت به ایرانیان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات شورا استفاده از پناسیل‌های ایرانیان برای برگزاری همایش‌ها در خارج از کشور است.

رحیم مشایی افزود: در این راستا همایش‌هایی در لندن، برلین، پاریس و سایر کشورهایی که حتی ایرانیان در آن کشور با یکدیگر تماسی نداشتند برگزار شد که زمینه شناخت افراد با یکدیگر را فراهم کرد و به دنبال آن نیز همکاری‌های مشترکی در ابعاد علمی، فنی، تجاری و حرفه‌ای شکل گرفت.

وی ادامه داد: برقراری ارتباط نزدیک‌تر با هموطنان از طریق سامانه پاسخگویی به مطالبات ایرانیان در طول شبانه روز که در مرکز شورای ایرانیان مستقر است از دیگر اقدامات این شورا است.

*مجلس وقت شورا را گرفت

جانشین رییس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در ادامه با اشاره به هجمه‌های وارد شده به این شورا که با رویکرد سیاسی و علیه موفقیت دولت بود، افزود: متاسفانه مجلس وقت نیز بودجه شورا را به دلایل غیرمنطقی قطع کرد اما برغم اینکه دو سال است هیچ بودجه‌ای در اختیار این شورا قرار نگرفته ولی ارتباطات خود را با هموطنان خارج از کشور همچنان حفظ کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی متاسفانه با سیاست‌های محدود کننده‌ای که در مجلس وقت گرفته شد، طرح‌های این شورا برای تاسیس دانشگاه بزرگ بین المللی ایرانیان با مشارکت اساتید برجسته ایرانی در خارج از کشور و تاسیس بیمارستان بین المللی با مشارکت پزشکان ایرانی داخلی و خارجی در بالا‌ترین سطوح در ایران، بر زمین ماند.

رحیم مشایی اظهارداشت: قرار بود در این دانشگاه همه ایرانیان برجسته دنیا، اعضای هیات علمی آن شوند و اساتید برجسته جهان نیز به صورت دوره‌ای در این دانشگاه تدریس کرده و با ارتباطات وسیعی که با دانشمندان تراز اول دنیا دارند، بتواند به طور مشترک دانشگاه بین المللی ایرانیان به طور همزمان با سایر دانشگاه‌های معتبر دنیا مدارک علمی صادر کنند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که اجرای این طرح‌ها در دولت کنونی و یا در دولت آتی که انتظار داریم یک دولت آگاه، بیدار و با نگاه جامع به منافع ایران بر سر کار بیاید با جدیدیت دنبال شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز