خبرگزاری کار ایران

حسن روحانی در همایش افق رسانه/۴/

دولت آینده به وعده‌هایی که داده، عمل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۳۶

حکومت‌هایی که مشروعیت دارند از آزادی قانونمند و مسئولانه رسانه‌ها استحکام بیشتری می‌گیرند/جامعه کثیرالمله نداریم بلکه یک اقلیم واحد داریم به نام ایران و یک ملت داریم به نام ملت ایران/ لازم است به مردم ایران بگویم که دولت آینده به وعده‌هایی که داده است عمل می‌کند.

ایلنا: حجت‌الاسلام حسن روحانی (رئیس جمهور منتخب) صبح امروز (۸ تیر) در همایش افق رسانه در سازمان صدا و سیما با اشاره به لزوم تدبیر در برنامه‌های آینده گفت: برای شکست نقش دشمن نیاز به تدبیر داریم تا بتوانیم قدم‌های مطمئن را برداریم.

وی ادامه داد: تدبیر در سیاست خارجی یعنی اینکه با حفظ گفتمان اعتدال واقع بینی را به عنوان یک اصل قبول کنیم و بین واقع بینی و توجه به آرمان‌ها و ارزش‌ها اعتدال ایجاد کنیم.

رئیس جمهوری منتخب ادامه داد: ما باید در داخل به خودباوری برسیم و باتوجه به منابع عظیم، فرهنگ، ایمان و انگیزه قوی توجه کنیم.

وی بار دیگر با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۷۳ درصد مردم پای صندوق‌های رای آمدند و این امر بسیار افتخار آمیز بود به گونه‌ای که حتی گروهی که در انتخابات شرکت نکردند؛ امروز می‌گویند اگر می‌دانستیم که انتخابات به این زیبایی برگزار می‌شود و چنین صحنه‌هایی به وجود می‌آید؛ قطعا شرکت می‌کردیم.

روحانی با اشاره به لزوم تعامل گفت: ‌در گفتگو با دیگران و در سیاست خارجی ضمن توجه به واقعگرایی باید باتوجه به خودباوری و توان ملی از جایگاه برابر وارد شد و منافع متقابل را حفظ کرد با تعامل می‌تواند تنش زدایی را از بین برد و این کار با اعتمادسازی متقابل و باتوجه به خواست ملی و عزت ملی و با اذن الهی امکان پذیر است.

روحانی با اشاره به دوره انتقالی و استقرار دولت در ۱۲ مرداد گفت: تلاش داریم این دوره انتقالی به بهترین شکل انجام شود به همین دلیل با آقای احمدی‌نژاد صحبت کردیم و از وزارتخانه‌های مختلف گزارش‌هایی را خود من شخصا گرفتم البته بعضی موارد همچنان نیاز به هماهنگی بیشتر دارد.

وی ادامه داد: اما لازم است به مردم ایران بگویم که دولت آینده به وعده‌هایی که داده است عمل می‌کند و قدم به قدم و با لطف پروردگار مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت هرچند مشکلات بسیاری امباشته شده است که برای حل آن‌ها نیاز به زمان داریم.

روحانی افزود: مردم آگاهند و توقعات را در چارچوب امکانات بیان می‌کنند. همین جا بایدبگویم که کابینه آینده کابینه فراجناحی است که با تکیه بر شایسته سالاری عمل خواهد کرد.

وی ادامه داد: این دولت وامدار هیچ حزب و جناحی نیست و هیچ قولی به هیچ حزبی نداده است و شایسته‌ترین افراد را از هرجناحی که باشند با شرط اعتدال استفاده می‌کند و بهره خواهد برد و از همه مدیران می‌خواهم خود را برای خدمت در دولت آینده آماده کنند تا خدمتی بیشتر و بهتر را برای مردم داشته باشیم.

روحانی افزود: علی رغم تمام مشکلاتی که وجود دارد و من مطلع هستم و در سخنرانی‌های خود در زمان انتخابات بیان کردم، اما کاملا به آینده کشور امیدوار هستم و با اذن الهی و با حضور مردم و حمایت آن‌ها می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم و آینده بهتری برای مردم داشته باشیم.

وی با تشکر از صدا و سیما گفت: ‌صدا و سیما در غیبت احزاب قدرتمند و فعال ناجار است که یک تنه بار انتقال مطالبات و حرف‌های مردم و دولت را به صورت دو طرفه بردوش بکشد اما من از صدا و سیما می‌خواهم که تمام تلاش‌های خود را برای دولت و مردم با توجه به خطوط استقلال رسانه ملی، اعتبار و اثربخشی به کار ببرد تا کمک خوبی باشد برای پیشبرد برنامه‌های دولت در راستای بهبود زندگی مردم و احقاق مطالبات به حق مردم. و از صدا و سیما می‌خواهم گفتمان اعتدال را در ابعاد مختلف برای مردم با حضور صاحب نظرات بش‌تر تبیین کند.

رئیس دولت یازدهم با رد قطعی شدن افراد کابینه گفت: گمانه زنی‌ها در مورد افراد کابینه که در رسانه‌های مختلف منتشر شده است صرفا گمانه زنی است و هیچ تصمیم گیری قطعی صورت نگرفته زیرا من همچنان به دنبال مشورت با افراد مختلف هستم.

وی با اشاره به نقش مهم صدا و سیما در جامعه امروز گفت: در روند اجتماعی شدن انسان هیچ عاملی به اندازه رسانه حضورش افزایش پیدا نکرده و تاثیرش نافذ نشده است. در این میان این تصور که ما رسانه را صرفا یک تریبون یک طرفه بدانیم غلط است زیرا دوره مونلوگ رسانه‌ای سپری شده است. در رسانه امروز باید ارتباط مخاطب و رسانه دو سویه باشد تا هم نور آگاهی تابانده شود و هم واقعیت را بازتاب دهد.

رئیس جمهور منتخب با انتقاد از بعضی سطحی نگری‌ها گفت: قشری نگری یکی از مشکلاتی است که جامعه ما با آن مواجه بوده است. در این میان صدا و سیما باید با پرهیز از سطحی نگری و قشری نگری مراقب باشد که دچار معیارهای دوگانه نشود.

وی ادامه داد: صدا و سیما باید در بازتاب دادن واقعیت‌ها از معیار دو گانه به شدت پرهیز کند. معیار دوگانه و برخورد دوگانه یعنی یک بام و دو هوا. اگر ظلم بد است برای همه بد است فرقی بین مرکز کشور و دور‌ترین روستا وجود ندارد فرقی بین اقوام مختلف وجود ندارد اگر تعدی و توهین، اهانت و افترا بد است برای همه بد است افترای خوب و افترای بد نداریم.

وی ادامه داد: این یک نوع بد اندیشی‌هایی است که بعضی‌ها گروهی را تشویق کردند که گفتند در برابر دیگران هرکار می‌توانید بگویید هتاکی هم اشکالی ندارد. هیچ کس را ما حق نداریم تحقیر کنیم. هیچ کشوری را هم ما حق نداریم تحقیر کنیم. نه در برابر کشورهای دیگر سرفرود بیاوریم و نه تحقیر کنیم. همه کشور‌ها و همه مردم سرجای خودشان محترم‌اند.

حسن روحانی ادامه داد: ما نه تنها در کشور شهروند درجه یک و درجه دو نداریم بلکه در جهان نیز شهروند درجه یک و درجه دو نداریم اینکه اگرظلمی در کشور غیردوست بود بگوییم ظلم است و اگر‌‌ همان ظلم در کشور دوست بود بگوییم ظلم نیست و نباید در دامی بیفتیم که غربی‌ها می‌گسترانند اینکه عملی را در غرب محکوم کنیم و وقتی خودمان دچار آن شویم آن را محکوم نکنیم این امر معیار دوگانه است.

وی با اشاره به لزوم اعتماد سازی در صدا و سیما گفت: سرمایه رسانه چیست؟ نیروی انسانی حرفه‌ای و کارآمد امکانات سخت افزاری و نرم افزاری. البته اما از همه مهم‌تر اعتماد به مخاطب به رسانه است و این بالا‌ترین سرمایه است. اعتماد مخاطب به رسانه سرمایه بسیار ارزشمند است اما در بستر زمان و در تعامل با مردم و با مخاطبین و قطره قطره جمع خواهد شد حواسمان باشد مبادا به خاطر یک اشتباه آنچه که قطره قطره جمع کرده‌ایم و دریاچه زیبایی شده است؛ از دست ندهیم.

رئیس دولت یازدهم اعتمادسازی را فرا‌تر از استقبال مخاطبان از یک برنامه رسانه‌ای دانست و افزود: مخاطب ممکن سریالی را انتخاب کنند، فیلم سینمایی را برگزیند و ستون یک روزنامه را بپسندد اما اخبار خود را از رسانه‌های دیگر نیز می‌گیرد. سبد رسانه‌ای مردم امروز تک رسانه‌ای نیست باتوجه به این مساله ما باید برنامه ریزی کنیم بنابراین واقعیت نمایی صداقت رسانه‌ای و شفافیت سازی در فرم و محتوا و به هنگام ارائه کردن مطالب می‌تواند ما را در مقایسه با رقیبانمان موفق کند و می‌تواند امتیاز بزرگ رسانه خودمان باشد.

وی ادامه داد: رقابت رسانه‌ای در دنیای امروز از حیطه اختیار دولت‌ها خارج شده و میزان مقبولیت یک رسانه رابطه مستقیم با میزان اثربخشی رسانه در افکار عمومی دارد.

روحانی با اشاره به اینکه خود از سال ۵۹ تا ۶۲ به عنوان رئیس شورای سرپرستی صدا و سیما فعالیت می‌کرده است، گفت: تعبیر امام راجع رسانه ملی دانشگاه عمومی بود این سخن امام را به مثابه یک چشم انداز مورد توجه قرار دهید اینجا هم دانشگاه است و هم عمومی است دانشگاه است یعنی باید برخوردار از دانش، خردورزی و نقادانه داشته باشد و عمومی است یعنی آنکه باید به گونه‌ای باشد که هر شهروند بتواند نیاز خود را از صدا و سیما تامین کند. صدا و سیما نیز باید جامعه، مردم و مصالح مردم را مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: ما باید امروز هم فضا را بازکنیم و هم فضا را امن کنیم تا نشاط بیشتری در تولیدات حاکم باشد و افکار مختلف بتوانند بحث‌های خود را مطرح کنند. ما باید بتوانیم از طریق صدا و سیما با لایه‌های عمومی مردم ارتباط برقرار کنیم.

روحانی افزود: ما جامعه کثیرالمله نداریم بلکه یک اقلیم واحد داریم به نام ایران و یک ملت داریم به نام ملت ایران که آداب و رسوم، خرد و فرهنگ‌های متفاوت دارد اما همه آن‌ها گل‌های یک باغند که به نام باغ ایران و در یک فضای معنوی که‌‌ همان اسلام است نفس می‌کشد.

وی ادامه داد: امروز صدا و سیما می‌تواند با پرهیز از افراط و تفریط تلاش‌هایی را برای پرکردن بعضی شکاف‌های ارزشی و اندیشه‌ای میان اقشار جامعه بخصوص شکاف میان نسلی ایفا کند زیرا این کار امروز رسالت همه ما است.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در قدرتمند شدن حکومت مشروع گفت: حکومت‌هایی که مشروعیت دارند از آزادی قانونمند و مسئولانه رسانه‌ها استحکام بیشتری می‌گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز