خبرگزاری کار ایران

احمد نژاد در نشست خبری:/۲

نوسانات اخیر بازار ارز به خاطر مشکلات اقتصادی نیست

asdasd

یك جنگ پنهان، گسترده و سنگین در سطح جهان به صورت پراكنده اتفاق افتاده است و همكاران ما در بانك مركزی و نهادهای مربوطه تلاش می‌كنند تا راه‌حل‌ها را پیدا كنند و آنها نیز از طرف دیگر تلاش كرده و این یك نبرد است.

رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، توضیحاتی درباره نواسانات اخیر بازار ارز توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه این نشست خبری، محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که «با توجه به نوسانات شدید ارز در روزهای اخیر و با وجود استقبال بخش صنعت و بازرگانی از راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی، حتی این موضوع نیز موجب کنترل گرانی ارز در بازار نشده است؛ به نظر شما منشا و علت این گرانی ارز چیست و دولت چه برنامه‌ای برای سامان دادن به این وضعیت دارد؟» گفت: نوسانات متعلق به امروز نیست و مدتی است بازار ما دچار نوسان است که در این روز‌ها شدید‌تر شده است.

وی با طرح این پرسش که «مساله ارز از کجاست؟» گفت: چرا پارسال این موقع این حرف‌ها مطرح نبود؟ روشن است دو عامل دست به دست هم داده‌اند تا به ملت ایران فشار آورند که عامل اول، بیرونی و دوم عوامل درونی است.

احمدی‌نژاد به تحریم‌ها علیه ایران توسط دشمنان اشاره کرد و توضیح داد: خرید نفت از ایران مورد تحریم قرار گرفته است و با توجه به اینکه بخش قابل توجه درآمد ایران از ناحیه فروش نفت است، مساله‌ای خواهد بود و دوم که بد‌تر از آن است، این است که مبادلات مورد تحریم قرار گرفته است یعنی حتی اگر نفت فروخته شود جابجایی درآمد آن قابل هزینه کردن و جابجایی نباشد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه همه توان دشمن برای اعمال این تصمیم بسیج شده است، تصریح کرد: یک جنگ پنهان، گسترده و سنگین در سطح جهان به صورت پراکنده اتفاق افتاده است و همکاران ما در بانک مرکزی و نهادهای مربوطه تلاش می‌کنند تا راه‌حل‌ها را پیدا کنند و آن‌ها نیز از طرف دیگر تلاش کرده و این یک نبرد است.

وی با بیان اینکه موفق شده‌اند یک مقدار از فروش نفت ما را کاهش دهند، اظهار کرد: ان‌شاءالله جبران خواهیم کرد و باید توجه داشته باشیم که این یک نبرد است و دشمن در این عرصه تصور می‌کند با این فشار‌ها می‌تواند ملت ایران را در هم بشکند و البته ممکن است تصمیمات جدیدی نیز بگیرند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «پس از مساعدت شدن شرایط، راجع به ابعاد این نبرد اقتصادی به ملت عزیز ایران توضیحاتی خواهم داد و در رابطه با عدد و رقم‌ها و چگونگی آن‌ها و اینکه از چه شرایطی عبور کرده‌ایم موارد لازم را خواهم گفت»، تصریح کرد: ‌ از داخل نیز با برخی اقدامات مواجه هستیم از جمله اقدامات عملی در بازار ارز و جنگ روانی، تبلیغاتی که به همراه دشمن علیه دولت سازماندهی شده است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه تجارت خارجی در اقتصاد ایران سهم بالایی ندارد، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند دستمایه جنگ روانی گسترده باشد که آثار روانی آن در بازار بالاست.

وی با بیان اینکه «در اقتصاد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی ایران، ۱۰۰ میلیارد دلار مبادلات ارزی رقم بالایی نیست»، اظهار کرد: همیشه به نوعی عده‌ای بازار داخل را به قیمت‌های بیرونی و به واردات گره می‌زنند که این مربوط امروز نیست و بیش از پنجاه است که اینطور است. آیا واقعا امسال ارزی که بانک مرکزی به بازار تزریق کرده است، تکافوی نیازهای کشور را نکرده است؟. اینطور نیست.

رییس‌جمهور در ادامه، به آمار واردات و مقایسه آن در شش ماهه اول سال گذشته و امسال اشاره کرد و توضیح داد: میزان واردات کشور در شش ماهه اول سال گذشته ۱۷ میلیون و ۸۴۰ هزار تن و در شش ماهه نخست امسال ۱۹ میلیون و ۱۲۱ هزار، پس به لحاظ وزنی بیشتر شده است اما به لحاظ وزنی کمی کاهش دارد. پارسال ۲۲. ۵ میلیارد دلار کالا وارد شده و الان ۲۶. ۵ میلیارد که حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد است یعنی ۱۰ درصد کالا کم شده است که ان‌شاءالله در نیمه دوم جبران خواهد شد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «بانک مرکزی ارز کالاهای وارد شده را با توجه به شرایط موجود تامین کرده است»، گفت: پرسش این است که آیا نوسانات به خاطر مشکلات اقتصادی است؟ در حالی که پاسخ «خیر» است.

وی در ادامه گفت: مگر در یک روز صبح تا بعدازظهر چه اتفاق مهم اقتصادی می‌افتد؟ کدام شرایط اقتصادی عوض می‌شود؟ بانک مرکزی کل نیازهای کشور را به ۱۰ اولویت تقسیم کرده که اولویت‌های ۱ و ۲ مواد غذایی است بقیه را هم تنظیم کرده است.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: مرکز مبادلات هم تاکید کرده که هرکس برای صادرات و واردات ارز می‌خواهد می‌تواند به این مرکز برود؛ می‌ماند مقداری ارز برای مسافرت‌ها که آنرا هم بانک مرکزی تامین کرده است. چطور است دو نفر سر یک چهارراه ۲۰۰ دلار مبادله می‌کنند و بقیه آن را سردست می‌گیرند به بازار حمله می‌کند و جنگ روانی ایجاد می‌شود. من شنیده‌ام که شبکه‌های خارجی برنامه‌های را خود را قطع کردند و فقط روی این مساله مانور می‌دهند.

رییس‌جمهور چنین اقداماتی را جنگ روانی دانست و افزود: مشخص است که همه این‌ها یک جنگ روانی است معنایش این نیست که مشکلات نداریم اما بخش عمدهٔ از این مشکلات را بانک مرکزی وزارت صنعت و وزارت اقتصاد بر دوش گرفته است اما همه این‌ها حلقه‌های یک برنامه است. عده‌ای می‌خواهند تمام برنامه‌های دولت را زیر سوال ببرند و بگویند دولت باعث این اتفاقات است.

وی ادامه داد: چطور یکجا یک موفقیتی پیدا می‌شوند همه در آن شریکند حتی وقتی در یک مسابقه ورزشی برنده می‌شویم همه هستیم؟ اگر بناست یک مشکلی پیدا شود همه روبرو دشمن بایستند رویشان را به سمت دولت کنند این بحث دیگری است ما فدایی ملت ایرانیم این هم روی آن.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «اینجا جای تسویه‌حساب‌های سیاسی نیست»، اظهار کرد: کسانی هستند که خودشان می‌دانند چقدر نفع دارند و در جلسات شرکت می‌کنند ولی در بیرون هم دولت را متهم می‌کنند. چطور دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته مشکلی وجود نداشت و دولت به خوبی اداره می‌کرد؟

وی گفت: من فکر می‌کنم ملت ایران به فشار‌ها غلبه پیدا خواهد کرد اگر چه دشمن همه فشار‌هایش را وارد می‌کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه «فشار‌ها فقط به سمت دولت‌ها نیست بلکه بر روی ملتهاست»، اظهار کرد: همه این‌ها جنگ روانی است و البته تصمیماتی گرفته شده است. البته مردم ما آرام هستند. دشمن یک سنگی را انداخته است ما باید سنگ را برداریم به سمت خودشان پرتاب کنیم. همه قوا و دستگاه‌ها هم باید پشتیبانی کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مرکز مبادلات ارزی در جلسات مشترک سه قوه به راهکارهای رسیده است که نظمی به بازار ارز بدهد و اینطور هرچه بانک مرکزی ارز می‌دهد معلوم نباشد به کجا می‌رود به اندازه نیازهای کشور ارز است و به ترتیب اولویت پرداخت می‌شود. یک مقدار از این‌ها جنگ و فشار روانی و البته فشار دشمن است دشمن بیشتر از اینکه در میدان عمل در جنگ روانی موفق بوده است. فرض کنیم مبادلات خارجی ما قطع شد؛ سهمش در اقتصاد ایران چقدر است؟ ما آنچه مربوط به هزینه‌های دولت است مدنظر قرار داده‌ایم و حد بودجه اعمال شده است. باید در نقاط ضعف و قوت حمایت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز