خبرگزاری کار ایران

دكتر مهدی تقوی در گفت وگو با ایلنا:

در سیاست گذاری های اقتصادی نادرست عمل شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۶

در ماده 8 قانون هدف مندی رایانه ها، دولت مکلف به پرداخت سی‌درصد خالص وجوه حاصل از اجرای طرح به موارد مرتبط با تقویت تولید و بهروه‌وری انر‌ژی شده بود كه این قانون اجرا نشد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص توسعه اقتصادی در كشور گفت: اقتصاد پایه ریزی شده بر مبنای طلای سیاه باعث شده ما در سیاست گذاریهایمان نادرست عمل كنیم. ذخایر نفت و گاز می توانست كمك شایانی به پیشرفت ما در اقتصاد داشته باشد. اما سیاست بد، تنبلی، بازدهی پایین، عدم توانایی در تولید علم و توسعه تكنولوژی مهمترین عوامل ضعف ما در اقتصاد است.

دكتر مهدی تقوی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: كسی كه اقتصاد تولید محور را ساخته و آن را در كشور باب كرده باید آن رابه فارسی ترجمه كند. و در واقع این اصطلاح، اصطلاح درستی نیست. ما اقتصادی كه فقط مصرف كننده كالا باشد نداریم و تمام كشورهای دنیا در كنار مصرف، سعی می كنند تولید هم داشته باشند.

مهدی تقوی در ادامه افزود: ما تولیدات داریم اما مقداری كه تولید میكنیم در مقایسه با منابعی كه داریم بسیار كم است. هم بهره وری سرمایه نیروی كار و هم بهره وری سیاستهای مالی دولت پایین است. سیاست های پولی و مالی نادرست در كنار تحریم ها اجازه نمی دهند جامعه به درصد تولید مورد نظر نزدیك شود.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه تصریح كرد: در ماده 8 قانون هدف مندی رایانه ها، دولت مکلف به پرداخت سی‌درصد خالص وجوه حاصل از اجرای طرح به موارد مرتبط با تقویت تولید و بهروه‌وری انر‌ژی شده بود كه این قانون اجرا نشد. این موضوع بنگاه های اقتصادی را با ركود تورمی مواجه كرد. به این معنی كه قیمت ها بالا میرود و بالا رفتن قیمت بنگاه ها منجر به كم شدن تولید آنها می شود.

تقوی در پایان گفت: تمام مسائل ذكر شده باعث بالا رفتن تورم و تأثیر آن بر زندگی كارگران و سایر اقشار جامعه می شود. افراد حقوق بگیر به این علت كه درآمد ثابت دارند و قیمت ها روز به روز افزایش پیدا می كنند در شرایط اقتصادی نامساعد موجود دچار مشكل شده اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز