خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از تداوم روند ناکامی مرکز مبادلات ارزی؛

اتاق مبادلات ارزی، حاصل توهم برنامه ریزان برای ثبات قیمت ارز است

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۷۰

شاید برخی احتمال دهند که زمان این مسئله را حل خواهد کرد و در روز‌ها یا هفته‌های آینده شاهد روند نزولی نرخ ارز در بازار آزاد خواهیم بود اما اصلا اینگونه نیست. در حال حاضر مسیر به‌طور معکوس پیموده می‌شود.

امروز در مرکز مبادلات ارزی نرخ دلار و یورو بار دیگر با افزایش مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی که گفته می‌شد نرخ دلار درمرکز مبادلات ارزی با صرافی‌های مجاز تهران به زودی یکسان خواهد شد اما عدم پذیرش صرافی‌ها از نرخ مرکز مبادلات ارزی از یک سو و همچنین افزایش قیمت دلار در با سایر ارز‌ها در بازار بین المللی و ادامه تناقض گویی بر بخشنامه‌ها و سخنان برنامه ریزان اقتصادی، قیمت دلار و یورور را یک بار دیگر در بازار غیر رسمی افزایش داد.

همین امر کافی بود تا قیمت دلار و یورو نیز در مرکز مبادلات ارزی برای اینکه بتواند ثبات را به بازار برگرداند، خود قیمت‌ها را اندکی افزایش دهد.

اما در کمال تعجب نرخ تعیین شده در این مرکز روزبه‌روز به تبعیت از نرخ بازار آزاد افزایش یافت و در نتیجه این بازار آزاد است که مرتبا با افزایش نرخ درصدد تحمیل خود به مرکز مبادلات ارزی به‌عنوان یک مرکز رسمی خرید و فروش ارز بوده که این در واقع یک نقض غرض است؛ حال آنکه اگر ارز با نرخی کمتر از اتاق ارزی در اختیار صرافان قرار می‌گرفت، احتمال کنترل بازار آزاد وجود داشت و با پایین آوردن نرخ در اتاق ارزی، قیمت‌های بازار آزاد هم کاهش می‌یافت.

با تداوم روند فعلی شاهد رکوردزنی‌های مجدد نرخ ارز در بازار آزاد خواهیم بود که پایین آوردن آن روزبه‌روز دشوار‌تر می‌شود. از طرف دیگر از آنجا که ساختار اقتصاد کشور بر مبنای واردات است، افزایش نرخ ارز موجب تورمی می‌شود که تحمل آن بسیار مشکل خواهد بود.

شاید برخی احتمال دهند که زمان این مسئله را حل خواهد کرد و در روز‌ها یا هفته‌های آینده شاهد روند نزولی نرخ ارز در بازار آزاد خواهیم بود اما اینگونه به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر مسیر به‌طور معکوس پیموده می‌شود و تا در ابتدای راه به سر می‌بریم باید در رویه فعلی تغییر ایجاد شود و به‌نظر می‌رسد که اصولی ترین تغییر، وابسته کردن نرخ بازار به نرخ اتاق مبادلات ارزی است. این اتاق باید به سمت تأمین نیاز واردکنندگان برود و همچنین امکانی برای صادرکنندگان به‌منظور فروش دلار فراهم کند.

اما به دلیل نبود تأمین ارز کافی و همچنین عدم انسجام در برنامه‌های اقتصادی دولت، این امر تا کنون محقق نشده است و باعث افزایش قیمت دربازار کالایی و همچنین روند صعودی نرخ دلار در بازار آزاد شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز