خبرگزاری کار ایران

محمود جام ساز در گفت‌و‌گو با ایلنا:

فرار مالیاتی، چالش اصلی بودجه ۹۲ است

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۸۵

با توجه به کاهش درآمد نفتی در سال آینده و همچنین الزام دولت به تخصیص ۲۳ درصد از درآمد حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه، باید مصارف اجرایی کشور درحوزه‌های مختلف کاهش یابد.

یك کار‌شناس اقتصادی، با بیان اینکه بودجه ۹۲، باید یک بودجه خاص و در عین حال فوق العاده باشد، ضمن هشدار به عدم تدوین بودجه ۹۲ بر اساس شرایط فعلی اقتصاد کشور، فرار مالیاتی، تداوم انحراف دولت از قانون برنامه ۵ سال توسعه و همچنین افزایش گستردگی دولت را از چالش‌های اصلی بودجه ۹۲ اعلام کرد.
محمود جام ساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه بودجه ۹۲، به دلیل تشدید تحریم‌های خصمانه غرب با کاهش شدید درآمد نفتی مواجه خواهد بود، اظهار داشت: دولت برای تدوین بودجه ۹۲، باید ضمن اتخاذ تدابیر لازم در راستای مهار کسری نقدینگی ناشی ازکاهش درآمد نفتی، چالشهای پیش روی تدوبن بودجه را نیز برطرف کند.
جام ساز، وابستگی بودجه به درآمد نفتی، سوء مدیریت، رشد فرار مالیاتی، افزایش حجم دولت و انحراف در خصوصی سازی از چالشهای اصلی دولت در تدوین بودجه ۹۲ بر شمرد.
این کار‌شناس ارشد اقتصادی، با بیان اینکه درآمد نفتی کشور در سال آینده نسبت به سال جاری با کاهش مواجه خواهد شد، بیان داشت: دولت با رفع موانع گفته شده و دریافت مالیات از تمامی مشمولان پرداخت مالیات، می‌تواند تا حدودی کسری نقدینگی در بودجه را برطرف کند.
به گفته جام ساز، این امر مستلزم ایجاد یک نهاد منسجم همراه با استراتژی بلند مدت است.
وی، در ادامه به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و عنوان داشت: با توجه به کاهش درآمد نفتی در سال آینده و همچنین الزام دولت به تخصیص ۲۳ درصد از درآمد حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه، باید مصارف اجرایی کشور درحوزه‌های مختلف کاهش یابد.
جام ساز، وابستگی بودجه ۹۱ به درآمد‌های نفتی را بسیار زیاد دانست و اظهار داشت: در سال جاری درآمد حاصل از فروش نفت در حدود ۶۷ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که تشدید اعمال تحریم‌ها در سال آینده، ضمن کاهش این میزان درآمد، بودجه ۹۲ را نسبت به سایر بودجه‌هایی که در سالیان گذشته تدوین شده متمایز خواهد ساخت.
بنا بر اظهارات این استاد دانشگاه، وجود این عوامل هشدار دهنده است و باید دولت یک بودجه‌ای استراتژیک مبتنی بر مؤلفه‌های یک کشور تحریم شده تدوین کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز