خبرگزاری کار ایران

چه قیمتی برای دلار در بودجه ۹۲ تعیین می شود؟

نرخ ارز در بودجه حول و حوش ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۱۵

کارگروهی در مجلس درحال بررسی نرخ ارز در بودجه هستند و آنچه تاکنون مشخص شده این است که نرخ ارز در بودجه حول و حوش ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است.

در روزهایی که شمارش معکوس برای ارائه لایحه بودجه 92 به مجلس آغاز شده، گمانه زنی ها از تعیین شاخص های اصلی آن نظیر بهای دلار به اوج خود رسیده است.

به گزارش ایلنا، از آنجا که طی یک سال گذشته اتفاقات ویژه ای در بازار ارز رخ داده و بهای فعلی دلار در بازار فاصله چشمگیری با مدت مشابه در سال گذشته گرفته است، بروز این تغییرات در لایحه بودجه نیز محتمل شده است. به همین دلیل از مدت ها قبل کارشناسان اقتصادی، نمایندگان مجلس و البته تنظیم کنندگان بودجه در دولت برآوردهایی را برای تعیین قیمت دلار در لایحه بودجه 92 انجام داده اند. عده ای معتقدند دلار باید در حدود قیمت اتاق مبادله ای در بودجه قیمت گذاری شود. برخی دیگر بر این باورند که نباید بهای دلار از یک هزار و 500 تومان فراتر رود. همین تعدد آرا موجب شده است تا دولت و مجلس کارگروه مشترکی برای بررسی موضوع تشکیل دهند.

در این زمینه رئیس اتاق بازرگانی تهران خبرهای تازه ای ارائه کرده است: کارگروهی در مجلس درحال بررسی نرخ ارز در بودجه هستند و آنچه تاکنون مشخص شده این است که نرخ ارز در بودجه حول و حوش ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است.

یحیی آل اسحاق در بیست و سومین نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران با تأکید بر اینکه از زمان ارائه بودجه سال 92 یک هفته گذشته است اظهار داشت: برای سال 92 بودجه باید ویژگی خاصی داشته باشد، چرا که بودجه ای که از طرف دولت به مجلس ارائه می شود قطعاً انقباضی است، فاصله بزرگی با آنچه باید باشد خواهد داشت و به نظر می رسد با کسری بودجه جدی مواجه باشد.

وی افزود: دولت برای جبران کسری بودجه چند راه بیشتر ندارد، یا اینکه هزینه ها را کم کند یا درآمد را اضافه کند. برای کم کردن هزینه ها دو نوع هزینه وجود دارد؛ هزینه های جاری و هزینه های عمرانی؛ در خصوص هزینه های عمرانی باید دید که چگونه میتوان پروژه های بخش عمرانی را به بخش خصوصی و غیر دولتی واگذار کرد تا بار دولت سبک شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با افزایش درآمدها نیز می‌توان جلوی این معضل را گرفت، یکی از راه‌های افزایش درآمدها، فروش نفت است که فعلاً با مشکلاتی مواجه است، لذا دولت باید اقدام به فروش دارایی ها و یا افزایش درآمد از طریق مالیات یا اوراق مشارکت بکند که به‌ هر حال مسئله سختی است.

وی افزود: در بررسی این شرایط باید به مسائلی مثل: اشتغال،تولید،قیمتها،تورم و مدیریت نرخ ارز توجه شود چرا که نرخ ارز و قیمت نفت تاثیر گذاری بسیاری در بودجه خواهد داشت. لذا اتاق تهران پروژه مطالعاتی را با همکاری دانشگاه‌ها در خصوص چگونگی تأمین مالی در نظر دارد.

این در شرایطی است که برخی نمایندگان مجلس نظر دیگری در این رابطه دارند. در این زمینه عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه انتظار دارد قیمت دلار به 1000 تا 1500 برگردد، اما دیدگاه بودجه نویسی متفاوت از این قیمت ها است، باید قیمت تعادلی دلار را در بودجه بر قرار کنیم. از سویی بعضی ها به 2 هزار تومانی شدن دلار در بودجه اذعان دارند و پیشنهاد برخی ها هم کمتر است اما به نظرم این پیشنهادات غیر عقلایی است.

ابراهیم نکو گفت: بودجه باید با دلاری بسته شود که این دلار در آینده بودجه را از مسیر اجرای درست و صحیح آن خارج نکند و از سوی دیگر شناور شدن قیمت ارز را نیز توصیه نمی کنم چون می تواند آفت هایی داشته باشد که دوباره دامن می زند به بهم ریختگی بازار ارز و باید از شناور شدن نرخ ارز جلو گیری شود.

وی ادامه داد: مرکز مبادلات ارزی الان یا به اجبار به قیمت فعلی رسیده است یا تحت تاثیر جریانات خاص بر قیمت فعلی رسیده است. نکو گفت: بنده پیشنهاد دارم که معقول ترین قیمت دلار در مرز 2500 تومان است و این قیمت می تواند اگر در آینده شاهد افزایش نرخ ارز هم باشیم، دچار نوسان شدیدی نشود و همین قیمت را در آینده طولانی می تواند کنترل شود و از سوی دیگر نیز می تواند به نفع صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا باشد، خصوصا صادر کنندگان بخش های صنعت و کشاورزی از آن منتفع خواهند شد.

با این شرایط هنوز دولت نظر قطعی خود را در رابطه با قیمت دلار در بودجه سال آینده اعلام نکرده است. ممکن است تصمیم دولت با دیدگاه های مطرح شده متفاوت باشد و منطق دیگری در تعیین بهای دلار در بودجه 92 در نظر گرفته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز