خبرگزاری کار ایران

شهدایی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

افت شاخص بورس، از نشانه های ترکیدن حباب بورس است

asdasd
کد خبر : ۳۴۰۲۴

افزایش فعلی شاخص‌ها ماهیت رشدی داشت، اما درواقع این افزایش رشد ارزشی نبود. شاخص‌های رشدی مانند فنر باز شده‌ای هستند که حرکت دارند اما قدرت ندارند.

محمد علی شهدایی، کار‌شناس بازار سرمایه، با تأکید بر اینکه بازاربورس حبابی است، گفت: افت شاخص سهام درچند روز گذشته نشان دهنده ترکیده شدن حباب بازار سرمایه است.
محمد علی شهدایی، کار‌شناس بازار سرمایه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه رشد شاخص‌ها، معلول رشد تورم بوده، اظهار داشت: قیمت سهام شرکت‌ها معلول رشد تورم بود زیرا بهای سهام شرکت‌ها هیچگاه رشد ذاتی نداشته‌اند و سودآوری این گونه شرکت‌ها به دلیل اختلاف نرخ ارز و افزایش آن بوده است.
به گفته شهدایی، افت شاخص سهام، به دلیل افزایش توزیع محصولات شرکت‌ها نبوده و بورس توانیی تحمل این می‌ران حجم نقدینگی را در خود نداشته و به همین دلیل شاهد ریزش شاخص بورس هستیم.
شهدایی ادامه داد: این طبیعی بود، در حالی که ریسک سرمایه گذاری در بازار‌های موازی با بازار سرمایه مانند بازار طلا، ارز و حتی مسکن در شرایط فعلی بالا رفته، تقاضا به سمت بازار بورس سوق پیدا کند.
وی معتقد است: افزایش فعلی شاخص‌ها ماهیت رشدی داشت، اما درواقع این افزایش رشد ارزشی نبود. شاخص‌های رشدی مانند فنر باز شده‌ای هستند که حرکت دارند اما قدرت ندارند.
بنابر اظهارات شهدایی، شرکت‌های فولادی و پتروشیمی به دلیل تضعیف پول ملی و اخذ ارز مبادلاتی برای تولید محصولات خود و صادرات آن و به واسطه افزایش نرخ ارز رقم قابل توجهی سود داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز