خبرگزاری کار ایران

احمد یزدان پناه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا:

اصلاح نظام نرخ ارز، پیش نیاز تدوین بودجه ۹۲ است

asdasd
کد خبر : ۳۴۲۱۰

کارکردهای بودجه سال آینده براساس شرایط خاص کشور باید به گونه‌ای دیده شود که طرف منابع و مصارف مشخص بوده و با تعیین نرخ دلار، بر مبنای نرخ روز، بتوان اهداف مد نظر را تعیین کرد.

احمد یزدان پناه، کار‌شناس اقتصادی، با اعلام اینکه بازنگری در توازن و هماهنگی بین سیاست‌های پولی و مالی از مهم‌ترین برنامه کاری دولت و مجلس برای تدوین بودجه ۹۲ است، پیش نیاز این امر را اصلاح رژیم نرخ ارز دانست.

احمدیزدان پناه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: اولویت دادن به مخارج سرمایه‌ای هدفمند دولت، بازنگری در توازن و هماهنگی بین سیاست‌های پولی و مالی از ابعاد گوناگون به خصوص در جهت ماهیت انبساطی و انقباضی بودن آن‌ها در راستای یک هدف اساسی مثل بهبود رشد پایدار اقتصادی کشور می‌تواند از اضافه بار‌ها بر دوش سیاست مالی بکاهد و تعارض اهداف برنامه‌های توسعه را نیز کاهش دهد.

یزدان پناه افزود: کارکردهای بودجه سال آینده براساس شرایط خاص کشور باید به گونه‌ای دیده شود که طرف منابع و مصارف مشخص بوده و با تعیین نرخ دلار، برمبنای نرخ روز، بتوان اهداف مد نظر را تعیین کرد.

این کار‌شناس بودجه، پیش نیاز این موضوع را اصلاح رژیم نرخ ارز بیان کرد و عنوان داشت: باید در این زمینه نظام مدیریت بر رژیم نرخ ارز اصلاح شود تا در جهت انعطاف پذیری بیشتر و نقش آن در بالابردن قدرت رقابتی کشور در صحنه‌های تجاری بین المللی مؤثر واقع شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برخورد نمایندگان مردم باید با توجه به بعد توسعه‌ای بودجه در سمت مخارج دولت معطوف شده و باید برنامه‌ای را برای اقتصاد کشور تهیه کرد که بودجه ۹۲ جزیی از آن باشد.

به گفته یزدان پناه، در حالی که سیر صعودی تورم در این چند سال اخیر به صورت مشکل و چالش اصلی بسیاری از آن‌ها جلوه می‌کند. سیاست‌های پولی در آن‌ها برای مقابله با تورم با محدودیت‌های خاصی مواجه هستند؛ چراکه رژیم‌های ارزی آن‌ها یا «میخکوب شده» یا «شناور مدیریت شده» از نوع سفت و سخت آن است و انعطاف پذیری مناسب در مقابل تغییرات سایر متغیرهای کلان وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: این امر موثر بودن سیاست پولی را تضعیف کرده و موجب می‌شود تا بار تثبیت اقتصاد کلان بر دوش سیاست‌های مالی بیفتد و لذا باید دوباره اشاره کنیم که بودجه و نقش آن در این چالش بزرگ، دقت نمایندگان مردم را بیش از پیش می‌طلبد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز