خبرگزاری کار ایران

طلا به ایستگاه ۲ هزار دلاری نزدیك شد؛

طلا در آستانه شكستن ركورد جدید

asdasd
کد خبر : ۴۲۵۴۷

نوسانات اخیر بهای جهانی فلزات و همچنین تداوم بحران اقتصاد جهانی، كارشناسان را به این باور رسانده كه قیمت طلا به مرز 2 هزار دلار نزدیك می شود/کاهش نرخ بهره بانکی،افزایش جهانی قیمت نفت و به تبع آن كاهش ارزش دلار از عوامل اصلی افزایش قیمت طلا است.

نوسانات اخیر بهای جهانی فلزات و همچنین تداوم بحران اقتصاد جهانی، كارشناسان را به این باور رسانده كه قیمت طلا به مرز 2 هزار دلار نزدیك می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طلا ماه گذشته روند صعودی را پشت سر گذاشته و در معاملات تجاری حدود 1680 دلار در هر انس خرید و فروش شد.

از اغاز سال جاری میلادی نیز قیمت طلا حدود شش درصد افزایش پیدا کرده است.هر بار که نگرانی سرمایه گذاران بیشتر می شود، نوسان قیمت طلا نیز بیشتر می شود.

سرمایه گذاران امروزه بیش از پیش طلا را امنیتی کامل در برابر خطرهای تورم و بدهی کشورها می دانند. پس از طلا ارزش نقره نیز که فلزی ارزان قیمت تر از ان است، به شدت افزایش یافته است.

شاید هیچ بازار جهانی به اندازه طلا جذابیت سرمایه گذاری نداشته باشد. برای قرن ها، طلا به دلیل ویژگی های منحصر به فرد، نایابی، زیبایی و عدم فناپذیری، مورد توجه همیشگی انسانها بوده است.

کشورها طلا را به عنوان ذخیره ثروت و وسیله ای برای تبادل معاملاتی پذیرفته اند و افراد برای کسب اطمینان از تغییرات و عدم ثبات پولهای کاغذی، همواره بدنبال خرید و ذخیره طلا بوده اند. در حال حاضر، معاملات طلا بجای شیوه های سنتی استفاده از شمش، سکه و جواهر آلات، در بازارهای بورس بین المللی صورت می گیرد.

قراردادهای سلف خرید و فروش طلا از ابزارهای معاملاتی با ارزش هستند که تولید کنندگان تجاری و مصرف کنندگان طلا از آنها استفاده می کنند.

كاهش ارزش دلار، عامل افزایش قیمت طلا

به نظر اکثر کارشناسان مهمترین عامل افزایش ارزش طلا کاهش ارزش دلار است که عوامل اثر گذار دیگر نیز از این عامل تاثیر می پذیرند. هنگامی که ارزش دلار کاهش پیدا می‌کند، مقدار زیادی پول از بازار خرید و فروش ارز وارد بازارهای کالاهایی می‌شود که در بورس معامله می‌شوند. در چنین شرایطی، در بازار طلا نیز، پول‌های بسیار زیادی وارد می‌شود.

از سویی دیگر تنزل ارزش دلار به کاهش ذخیره ارزی بانک مرکزی کشورهای مختلف منجر می‌شود و آنها برای جبران این مسئله به دنبال افزایش ذخیره طلای خود می‌افتند که به رشد چرخش پول در بازار طلا و افزایش قیمت آن می‌انجامد. بنابراین هم بانکهای مرکزی و هم سرمایه گذاران در جهت جلوگیری از کاهش دارایی ها ی خود طلا را بهترین گزینه برای جایگزین نمودن دلار می‌دانند.

کاهش نرخ بهره بانکی، عامل دیگر رشد بهای طلا

با کاهش نرخ بهره افراد دیگر تمایلی به سپرده گذاری سرمایه‌های نقدی خود از جمله دلار ندارند بنابراین با کاهش تمایل به نگهداری دلار از آنجا که طلا از ویژگی ثبات ارزش حتی در شرایط جنگ، بحران و تنش‌های بین‌المللی برخوردار است، افراد تمایل به خرید آن پیدا می‌کنند که خود باعث افزایش قیمت طلا می‌گردد.

افزایش جهانی قیمت نفت، دامن زدن به رشد قیمت طلا

ارتباط تنگاتنگی میان نفت و طلا وجود دارد زیرا هر دو کالاهای استراتژیکی هستند که با تحولات اقتصادی دچار تاثیر می‌شوند. از طرفی طلا ونفت هردو کالاهایی تجدید ناپذیر هستند که در واقع عرضه شان محدود به مقدار موجودشان در طبیعت است، در مقابل طلا همچون پول دارای ویژگی ذخیره ارزش است و از نقدپذیری بالایی برخوردار است و افراد به عنوان ذخیره یا سرمایه از آن بهره می جویند.

زمانی که قیمت نفت افزایش می یابد، به دلار بیشتری برای چرخاندن گردونه تجارت نفت نیاز خواهد بود. آمریکا این افزایش قیمت را با چاپ دلار تامین مالی می کند. افزایش حجم دلار و عرضه آن در بازار بین المللی موجب کاهش ارزش و قدرت خرید دلار می گردد، مجموعه عوامل مذکور باعث می شود که دولت ها به سمت دارایی هایی از جمله طلا گرایش داشته باشند، برای اینکه طلا از خاصیت حفظ ارزش برخوردار است و می توانند افراد با ذخیره آن نسبت به نگهداری دلاری که ارزشش در حال پایین آمدن است، از ریسک کمتری بر خوردار باشند و نهایتاً قیمت طلا افزایش یابد.

گزارش از علی پیرولی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز