خبرگزاری کار ایران

نماینده مریوان در گفت وگو با ایلنا:

پیش‌فروش سكه ضربه به تولید ملی است

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۹۵

از آنجا كه در ایران تجربه خوبی از خرید و فروش سكه، اوراق قرضه و غیره توسط بانك مركزی حاصل نشده این امر نهایتا منجر به عملیات سفته بازی، ایجاد بازار سیاه و بالا رفتن قیمت‌ها و تورم می‌شود.

نماینده شهرستانهای مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیش فروش سکه در بازار نه تنها تورم را در جامعه کاهش نمی‌دهد بلکه منجر به ضربه زدن به تولید ملی و ایجاد مشکلاتی برای ثبات قیمت می‌شود.

امید کریمیان در واکنش به اقدام بانک مرکزی برای پیش فروش سکه، به خبرنگار ایلنا گفت: به دنبال اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر پیش فروش سکه براساس هر میزان تقاضای خریدار در بازار از طریق شعب بانک ملی طی چند روز آینده، شوک جدیدی به بازار سکه و طلا وارد شد.

کریمیان تصریح کرد: همه بر این واقفند که پیش فروش سکه یک نوع سیاست پولی انقباضی بوده که در آن باعث کاهش حجم پول در جامعه می‌شود.

وی افزود: یکی از ابزارهای سیاست پولی انقباضی هر نوع خرید و فروش توسط بانک مرکزی، اصطلاحا عملیات بازار آزاد است و به عبارت دیگر اگر بانک مرکزی بخواهد عرضه پول را در جامعه کاهش دهد اوراق قرضه، سکه و غیره می‌فروشد.

نماینده مریوان با اشاره به اینکه پیش فروش سکه نمی‌تواند در جامعه اثر بخش باشد، ابراز داشت: متاسفانه با این اقدام دلالی و سفته بازی در اقتصاد کشور به شدت رواج پیدا می‌کند و پول و نقدینگی به جای اینکه به سمت تولید روانه شود صرف خرید و فروش و سفته بازی می‌شود.

وی بیان داشت: بازار پول و سرمایه به دلیل پایین بودن نرخ بهره در بانک‌ها پس انداز نشده و در تولید هم سرمایه گذاری نمی‌شود، بنابراین اکثرا به دنبال کسب سود آنی بوده و با استفاده از نوسانات قیمت بدنبال سفته بازی هستند.

کریمیان ادامه داد: به عنوان مثال اکنون سکه کمیاب و ارزان‌تر از بازار توسط بانک مرکزی پیش فروش می‌شود و پیش بینی می‌گردد یک ماه بعد (آغاز سال جدید و عید نوروز) سکه و طلا گران شود، همین امر باعث می‌شود سفته باز‌ها در نقش تقاضا کننده وارد بازار شده و هنگامی که عرضه کم است در نقش عرضه کننده وارد بازار شده و کالای خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه اکثر کار‌شناسان و صاحبنظران اقتصادی کشور علل تورم را ناشی از افزایش تقاضا و کاهش عرضه می‌دانند، ادامه داد: از آنجا که در ایران تجربه خوبی از خرید و فروش سکه، اوراق قرضه و غیره توسط بانک مرکزی حاصل نشده این امر نهایتا منجر به عملیات سفته بازی، ایجاد بازار سیاه و بالا رفتن قیمت‌ها و تورم می‌شود.

نماینده مردم شهرستانهای مریوان و سروآباد یادآور شد: تورمی که در اقتصاد فعلی کشورمان شاهد آن هستیم تورم ساختاری، بنیادی و نهائی است یعنی تورمی که ناشی از ضعف ساختاری عوامل تولید کشور بوده و اصطلاحا با آن تورم شدید یا تازنده (دو رقمی) هم می‌گویند.

کریمیان در پایان عامل اصلی و تشدید کننده این مشکلات را سیاست‌ای نادرست بانک مرکزی دانست و گفت: تورم‌های شدید سبب ایجاد نااطمینانی مردم می‌شود و این مشکل به بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی منجر و بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی نیز به تولید ملی لطمه می‌زند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز