خبرگزاری کار ایران

محسن بهرامی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

حذف دلار و یورو در مناسبات اقتصادی نمی‌تواند صورت بگیرد

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۳۶

اصولا جز در امارات و عربستان، در هیچ جای دنیا نمی‌توان ریال را به ارزی دیگر تبدیل کرد، چرا که نرخ تورم مهم‌ترین دلیل ارزش گذاری مبادله پولی یک کشور است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، گفت: حذف دلار و یورو در مناسبات اقتصادی نمی‌تواند صورت بگیرد.

محسن بهرامی ارض اقدس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به خرید و فروش برخی کالاهای جهانی از طریق دلار و یورو، تصریح کرد: اصولا جز در امارات و عربستان، در هیچ جای دنیا نمی‌توان ریال را به ارزی دیگر تبدیل کرد، چرا که نرخ تورم مهم‌ترین دلیل ارزش گذاری مبادله پولی یک کشور است.

وی افزود: لازمه این اقدام، محاسبات دقیق پولی بر مبنای نرخی واحد است که این امر نیازمند یک پروسه بوده و باید در مناسبات اقتصادی دو طرف مبادله کننده مشخص شود.

به گفته معاون وزیر سابق بازرگانی، در این زمینه باید رابطه مشخصی بین ایران و سایر کشور‌ها ایجاد شده و واحد پول آن‌ها و یا ریال ایران بر اساس آن محاسبه تعیین شود.

این کار‌شناس اقتصادی با بیان اینکه حذف دلار و یورو در مناسبات اقتصادی نمی‌تواند در حال حاضر صورت بگیرد، بیان داشت: ‌صادرات عمده ما نفت و مواد پتروشیمی است و منطقی است که در بازارهای جهانی به دلار و یورو پرداخت شود ولی می‌توان در مناسبات اقتصادی دو کشور موارد ارزی را مشخص کرد. اما بطورکلی حذف دلار و یورو در مناسبات اقتصادی نمی‌تواند صورت گیرد.

بهرامی، نرخ تورم را مهم‌ترین دلیل ارزش گذاری مبادله پولی یک کشور دانست و افزود: کنترل تورم و رشد اقتصادی می‌تواند ارزش ریال را تقویت کند و در این بین، افزایش بهره وری و سرمایه گذاری و نیز قابلیت رقابت کشور با سایر کشور‌ها می‌تواند به افزایش رشد اقتصادی بینجامد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز