خبرگزاری کار ایران

اجرای اتاق ملاقات متقاضیان ارز، اثر بخش نیست؛

توکلی و نادران دولت را به گران کردن ارز متهم کردند

asdasd

سیاست گذاری دولت درشرایط فعلی راه را برای گران کردن قیمت ارز فراهم کرده است/ دولت به دنبال گران کردن قیمت ارز برای پرداخت پول نقد به مردم در راستای سیاست‌های خود است.

در حالیکه با توافق مشترک رییس کل بانک مرکزی، وزیر صنعت و رییس صندوق توسعه ملی، اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز از ۳ مهر ماه سال جاری عملیاتی می‌شود. کار‌شناسان همچنان سوء مدیریت را عامل بی‌ثباتی بازار ارز اعلام می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در  شرایطی که همچنان التهاب بازار ارز،  گریبان این بازار را فرا گرفته است، طرح تخصیص ارز با ۲درصد زیر قیمت به کالاهای اولویت۲ به بعد برای کاهش تب بازار ارز و برون رفت از این معضل در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت.

روز گذشته در پی توافق رییس کل بانک مرکزی، وزیر صنعت و رییس صندوق توسعه ملی، برای اجرایی شدن تخصیص ارز به کالاهای با اولویت ۲ به بعد، مکانی در محل وزارت صنعت با نا‌م اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز ایجاد می‌شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، این اتاق به صورت رسمی از ۳ مهر ماه کار خود را آغاز می‌کند.

گفته می‌شود که اولویت‌های ۳ به بعد، قرار است با نرخ ۲ درصد زیر قیمت بازار ارز دریافت کنند و مبنای تعیین نرخ، میانگین بازار ارز است.

البته این موضوع با واکنش نمایندگان و کار‌شناسان و همچنین فعلان بخش خصوصی مواجه شده است.

منتقدن این سیاستگذاری، جیره بندی کردن ارز را آن هم به صورت اولویت بندی شده برای کالا‌ها نه تنها درمان نمی‌دانند بلکه این مساله به اعتقاد آنها مسکنی خنثی بوده که تنها ارز موجود کشور را به هدر خواهد داد.

به اعتقاد این كارشناسان، رانت، ایجاد انحصار گرایی و همچنین رشد تورم در پی این جیره بندی ارز باعث اخلال در روند واردات و افزایش گرانی در بازار کالایی و احتکار محصولات می‌شود.

از سویی دیگر، فعالان بخش خصوصی معتقدند: صندوق توسعه ملی، نباید به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود، زیرا صندوق برای توسعه فعالیت‌های زیر بنایی اقتصادی بخش خصوصی مد نظر قرار گرفته و نباید ارز خود را به خزانه برای واردات و مواد اولیه عرضه کند.

به عقیده احمد توکلی نماینده مجلس نهم، دولت باید ارز مرجع را کنار گذاشته و نرخ شناور را راه بیندازد.

این نماینده تهران و منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت تصریح کرده: سیاست گذاری دولت درشرایط فعلی راه را برای گران کردن قیمت ارز فراهم خواهد ساخت.

توکلی تأکید کرده است: دولت به دنبال گران کردن قیمت ارز برای پرداخت پول نقد به مردم در راستای سیاست‌های خود است.

به هر حال ارزش پول ملی در چند ماه اخیر در برابر ارز‌های خارجی كاهش چشمگیر یافته به گونه‌ای که الیاس نادران نیز بر این موضوع صحه گذاشته و شیوه‌های سیاستگذاری پولی و مالی کشور را عامل این امر دانسته است.

نادران نماینده مردم تهران در مجلس گفته است: سوء مدیریت، بازار ارز را بی‌سامان و ملتهب کرده است، آنگه آقایان ادعا می‌کنند که تحریم عامل این بی‌ثباتی است.

گزارش از علی پیرولی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز