خبرگزاری کار ایران

تبدیل نرخ بازار به نرخ مرجع، شوی ارزی دولت بود؛

سكه 1 میلیون و 50 هزار تومان/ دلار به نرخ 2582 رسید

asdasd

دولت به این نتیجه رسیده که باید تناسبی در نرخ مرجع با تورم وجود داشته باشد و به همین دلیل نرخ رسمی بازار را معیار قرار داده و به صورت زیر پوستی در تلاش است بدون آنکه شوک جدیدی به بازار وارد سازد، آن را علنی کند.

«قیمت سکه از مرز ۱ میلیون ۵۰ هزار تومان گذشت و دلار نیز برای اینکه از قافله بازار پر التهاب سکه عقب نماند، رکورد زد و به نرخ ۲ هزار ۵۸۲ تومان رسید. »

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالیکه از روز گذشته برنامه ریزان اقتصادی‏، را ه اندازی اتاق ارزی را در بوق و کرنا کردند، تا شاید تب بازار ارز را که این روز‌ها به بالا‌ترین حد خود رسیده، پایین بیاورند، اما نشانه‌های بیماری ارزی، آنچنان در ستون‌های اصلی اقتصاد ریشه کرده که دیگر حتی راهکارهای به اصطلاح مثبت اقتصادی دولت راهگشا نیست.

«وقتی که قیمت دلار از مرز۲ هزار و ۵۸۰ تومان در بازار امروز عبور کرد، تمامی نقشه‌های دولت نیزناکارآمدی خود را نشان داد. »

البته همچنان منتقدان سیاستگذاری دولت بر این باور هستند که قوه مجریه خود بازیگردان اصلی این «شوی ارزی »است و عامل گرانی را باید در شیوه مدیریت دولت جستجو کرد.

«کمبود منابع ارزی» از یک سو و همچنین «رشد نقدینگی بی‌سابقه ۲۵ درصدی» بر اساس آمار‌های غیر رسمی از سویی دیگر، انگار‌های ذهنی کار‌شناسان را به این سمت کشانده که دولت برای مهار تورم و نقدینگی و همچنین تأمین نیاز ارزی، خود کارگردان اصلی و سناریو نویس شوی ارزی باشد.

«گفته‌های توکلی، نادران، مصباحی مقدم همه حکایت از موارد فوق دارد.»

به ویژه اینکه در آستانه انتخابات، دولت با آن همه کسری در صدد افزایش یارانه نقدی است و این شائبه را در بین کار‌شناسان و منقدان افزایش داده که دولت چگونه می‌خواهد یارانه نقدی را سه برابر کند.

این موضوع باعث شد تا الیاس نادران با انتقاد از نحوه عملکرد دولت درباره ارز، انگارهای ذهنی را به سمت بازار ارز سوق بدهد.

از سویی دیگر، دولت به این نتیجه رسیده که باید تناسبی در نرخ مرجع با تورم وجود داشته باشد و به همین دلیل نرخ رسمی بازار را معیار قرار داده و به صورت زیر پوستی در تلاش است بدون آنکه شوک جدیدی به بازار وارد سازد، آن را علنی کند.

به هر حال، آنچه که در بازار ارز مشاهده می‌شود، نابسامانی، و بی‌ثباتی بوده و با ادامه این روند چشم انداز روشنی را برای بازار نمی‌توان تصور کرد.

بازاری که همچنان دولت چتر خود را بر آن گسترانیده است.

گزارش از علی پیرولی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز