خبرگزاری کار ایران

رییس كل بانك مركزی:

نرخ انتظار تورمی به 14/5 درصد رسید/افزایش 27/2درصدی پایه پولی

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۴۶

انتظارات تورمی 14/5 درصدی نیز یكی از مشكلات جامعه برای افزایش نرخ تورم محسوب می شود/ با وجودی كه در سال 91، میزان نقدینگی 1/9 درصد كاهش یافته، اما این رقم در مدت مشابه سال گذشته با ۲ درصد رشد همراه بوده است.

كاهش مطالبات معوق بانكی از 18/2 درصد به 14/7 درصد در تیر ماه سال 91 و اختصاص 10 میلیارد دلار از منابع به بدهی‌های خارجی و همچنین نرخ 14/5 انتظار تورمی برای افزایش نرخ تورم، از مهمترین محور های سخنان رئیس كل بانك مركزی در همایش سیاست های پولی و ارزی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود بهمنی در بیست و سومین همایش سیاست‌های پولی و ارزی با ارایه گزارشی در مورد وضعیت اقتصادی كشور، افزود: با تمامی مشكلات توانستیم تعهدات خود را انجام دهیم و ۱۰ میلیارد دلار از منابع به پرداخت بدهی‌ها اختصاص یافت.
رییس كل بانك مركزی گفت: در صورتی كه نقدینگی در اختیار واحدهای تولیدی قرار نگیرد نسبت تولید در كشور كاهش می‌یابد.

بهمنی، پیش فروش بیش از ۹ میلیون قطعه سكه، انتشار ۴۱ هزار میلیارد ریال اوراق مشاركت، كاهش ۹۵ هزار میلیارد ریالی بدهكاری حساب جاری بانك ها به بانك مركزی را از دلایل كاهش میزان نقدینگی نسبت به پیش بینی ها اعلام كرد.

بهمنی از كاهش میزان نقدینگی تا ۲ هزار میلیارد ریالی در پایان فروردین ماه جاری نسبت به پایان اسفندماه ۹۱ خبر داد و گفت: با وجودی كه دراین مدت میزان نقدینگی 1/9درصد كاهش یافته، اما این رقم در مدت مشابه سال گذشته با ۲ درصد رشد همراه بوده است.

رییس كل بانك مركزی در خصوص وضعیت منابع و مصارف سیستم بانكی گفت: مجموع منابع سپرده‌ها در اسفندماه سال گذشته ۴ هزار و ۴۰۴ هزار میلیارد ریال پس از كسر سپرده قانونی بود، ضمن آنكه مانده تسهیلات نیز در مدت مذكور ۴ هزار و ۳۹۱ هزار میلیارد ریال بوده است.

به گفته وی، نسبت منابع سپرده ها به مانده تسهیلات 99/7 درصد است كه این رقم در گذشته 110/6درصد بوده است.
رئیس كل بانك مركزی، گفت: این بانك در فروردین ماه سال جاری، یك میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار و در اردیبهشت ماه همین سال ۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار در مركز مبادلات ارزی ارز تزریق كرده است.

به گفته وی، با تزریق منابع برای كالاهای اساسی مجموع ارز تزریقی بانك مركزی در این مدت ۷ میلیارد و ۲۸۲ مبلیون دلار بوده است.

سخنگوی شورای پول و اعتبار، در باره مطالبات معوق ارزی و ریالی سیستم بانكی نیز گفت: میزان مطالبات معوق در پایان سال گذشته ۶۴۶ هزار میلیارد ریال بوده كه از این میزان ۵۵۴ هزار میلیارد ریال به صورت ریالی و مابقی ارزی است.

بهمنی سپس درباره دلایل افزایش تورم در كشور گفت: تورم تنها از افزایش نقدینگی نیست، بلكه بخشی از آن ناشی از فشار تقاضا و هزینه است.

وی كاهش تولید و عرضه كالا را از دیگر عوامل تورم زا در كشور دانست و افزود: انتظارات تورمی 14/5 درصدی نیز یكی از مشكلات جامعه برای افزایش نرخ تورم محسوب می شود.

وی از افزایش 27/2 درصدی پایه پولی خبر داد و گفت: بانك مركزی همچنان نظام شناور مدیریت شده را برای بازار ارز كشور در نظر دارد و آن را اجرا می كند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز