خبرگزاری کار ایران

سخنگوی اقتصادی دولت:

كاهش درآمدهای ارزی، اصلی‌ترین عامل در رشد قیمت دلار بود

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۹۶

یكی از مشكلاتی كه در سال گذشته با آن مواجه بوده ایم تاخیر در تسویه حساب تنخواه گردان خزانه بود همین امر به مثابه یك مولفه برای افزایش بدهی پایه پولی عمل می كرد.

وزیر امور اقتصادی ودارایی كاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و میعانات سبب كاهش عرضه ارز شد و این امر به دنبال محدودیت در نقل وانتقال تبدیل و تاخیر در وصول درآمدهای نفتی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، 'سیدشمس الدین حسینی' در حاشیه بیست و سومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، در جمع خبرنگاران اظهاركرد: خنثی سازی اثرات افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانك مركزی و نقدینگی، در كنار سیاست تنظیم بازار و ذخیره سازی كالاهای خاص را از راهكارهای جلوگیری از تورم می‌توان دانست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یكی از مشكلاتی كه در سال گذشته با آن مواجه بوده ایم تاخیر در تسویه حساب تنخواه گردان خزانه بود همین امر به مثابه یك مولفه برای افزایش بدهی پایه پولی عمل می كرد.
وی با اشاره به اعطای تسهیلات با نرخ كم از محل صندوق توسعه ملی به بخش تولید گفت: بازار سرمایه در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی انجام داده و توانسته بخشی از تامین مالی را بعهده گیرد.
سخنگوی اقتصادی دولت فزود: به دنبال تكانه‌های ارزی رقابت مندی و صادرات محصولات كشاورزی، معدنی، خدماتی، گردشگری و صنایع غیروابسته به واردات افزایش یافت.
وی اظهاركرد: واردات كل به رقم افزایش واردات كالاهای اساسی برای تقویت ذخایر مربوط كاهش یافت و سبب شد كه سرانجام در مقابل ۵۳ میلیارد دلار واردات (كه ۹ میلیارد دلار كمتر از واردات سال ۹۰ بود) صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به ۴۱.۳میلیارد دلار برسد.
حسینی تصریح كرد: كسری صادرات غیرنفتی با واردات كل از بیش از ۱۸ میلیارد دلار در سال ۹۰ به ۱۲.۳ میلیارد دلار در سال ۹۱ تقلیل یافت كه این امر یك بهبود در تراز تجاری محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در این راستا كالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشكی خاص جزء گروه یك و دو اولویت های وارداتی قرار گرفتند و مقرر شد با همان نرخ ارز محاسباتی بودجه توسط بانك مركزی تامین شود.
‌به گفته وی، دسته دوم اولویت های وارداتی گروه كالاهای سه تا ۹، به تدریج تحت پوشش مركز مبادله ارزی با محوریت بانك مركزی قرار گرفتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز